۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۷۴۲۳۴
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

آمریکا با فشار می‌خواهد ایران را به تفاهم لوزان راضی کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آمریکایی‌ها به دنبال راضی کردن ایران به قبول دوباره تفاهمنامه لوزان هستند؛ ما وقتی در این مذاکرات پیروز خواهیم بود که بتوانیم از آمریکایی‌ها امتیاز بگیریم و خطوط قرمزمان را حفظ کنیم.
حجت الاسلام دکتر محمد رضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با این دبه در آوردن‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند تا در نهایت تیم ایرانی را به توافق لوزان یا حتی ژنو راضی کنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایرانی تصمیم دارد تا در گام نهایی آن نواقص تفاهم نامه لوزان را اصلاح کند؛ نباید این تلقی ایجاد شود که اگر آمریکایی‌ها از این زیاده خواهی‌های وقت اضافه صرف نظر کنند دیگر وضعیت مطلوب ما حاصل شده و توانسته‌ایم بر گروه آمریکایی پیروز شویم.
حجت الاسلام باقرزاده تصریح کرد: پیروزی جمهوری اسلامی در مذاکرات زمانی محقق می‌شود که خطوط قرمز مذاکرات به طور کامل رعایت شود؛ اعم از آنچه که در لوزان رعایت شده و رعایت نشده است؛ بنابراین اینکه آمریکایی‌ها را متقاعد کنیم که به لوزان پایبند باشند کافی نیست.
وی ادامه داد: آنها باید به خطوط قرمز ما پایبند باشند؛ ممکن است آمریکایی‌ها به نحوی فضای مذاکرات را طراحی کنند که طرف ایرانی خط قرمز خود را تفاهم‌نامه لوزان قرار بدهد، اما همین تفاهمنامه لوزان مانند بیانیه ژنو عبور از خط قرمز است و نباید فکر کنیم که تفاهمنامه لوزان نقطه مثبتی است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آمریکایی‌ها سعی دارند با گذاشتن منت سر ایرانی‌ها به مذاکرات ادامه بدهند تا اگر بعداً در مجلس شورای اسلامی این توافقنامه به تصویب نرسید، تقصیر را متوجه ایرانی‌ها بدانند؛ آن‌ها با این روش به دنبال تبلیغات برای زیاده خواه نبودن آمریکایی‌ها و دبه در آوردن ایران هستند؛ بنابراین نباید این فضا ایجاد شود که خط قرمز جمهوری اسلامی تفاهمنامه لوزان است.
حجت الاسلام باقرزاده خط قرمز جمهوری اسلامی و تیم مذاکره آن را سخنان رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: مواضع ملی ما اقتضاء می‌کند که ما به نوشته‌های روی کاغذ فکر نکنیم؛ وقتی تفاهمنامه ژنو توسط کشورهای غربی نقض می‌شود از نظر ما هم بی اعتبار است و درباره بیانیه لوزان نیز بدین منوال است؛ ما در این مناسبات و تفاهمات تنها باید به منافع ملی خود بیاندیشیم.
وی با اشاره به سوابق روابط آمریکا گفت: این آمریکایی‌ها همانگونه که نشان داده‌اند به توافقات خود پایبند نیستند و توافق به معنی به پایان رسیدن مذاکرات نیست؛ ما قبلاً با اروپایی‌ها تفاهم کرده‌ایم ولی آن‌ها وفادار نماندند و آن را نقض کرده‌اند؛ الان هم اگر چیزی امضاء شود و بیانیه‌ای صادر شود شروع کارها و فعالیت‌های اصلی است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) جشن پیروزی را در صورت رعایت تمامی خطوط قرمز مشخص شده با معنی توصیف کرد و افزود: به نتیجه رسیدن مذاکرات در این مقطع نشان دهنده پیروز شدن ما در مذاکرات نیست؛ ما وقتی در این مذاکرات پیروز خواهیم بود که بتوانیم از آمریکایی‌ها امتیازی بگیریم و خطوط قرمزمان را حفظ کنیم./836/ت302/ج
ارسال نظرات