۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۷۴۳۷۵
استاد دانشگاه:

گردشگری مذهبی گزینه‌ای برای نجات از اقتصاد تک‌محصولی

خبرگزاری رسا ـ برنده مناقصه علمی، اجرای بخش ایرانی پروژه بین المللی گردشگری مذهبی از جانب سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) از گردشگری مذهبی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای نجات از اقتصاد نفتی یاد کرد.
حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر رحیم حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز که برنده مناقصه علمی، اجرای بخش ایرانی پروژه بین المللی گردشگری مذهبی از جانب سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) شده است، امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح " نقش و آثار فرهنگ اسلامی در بازارهای گردشگری قاره آسیا" از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل اسپانیا به اجرا در می آید.


وی تصریح کرد: سازمان UNTWO عالی‌ترین مرجع بین المللی گردشگری وابسته به سازمان ملل واقع در مادرید اسپانیا است. مطابق آمار این سازمان بیش از یک سوم گردشگران دنیا با انگیزه های مذهبی به سفر می روند، یعنی سالانه حدود 330 میلیون نفر از مقاصد و اماکن مذهبی دیدن کرده و به عنوان گردشگر مذهبی یا زائر محسوب می شوند. بنابراین گونه گردشگری مذهبی، از نظر آثار اقتصادی اجتماعی اهمیت خاصی برای برنامه ریزان توسعه دارد.


به گفته حیدری، سازمان UNTWO در راستای برنامه ریزی و توسعه گردشگری مذهبی، در صدد بررسی و تحلیل شرایط کنونی بازارهای گردشگری مذهبی است و در این رهگذر بزرگترین و مهم ترین بازارهای گردشگری از جمله ایران را انتخاب کرده و در قالب یک پروژه بین المللی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داده که نتایج تفصیلی آن را منتشر خواهد کرد.


عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبیین و بررسی ویژگی های گردشگری مذهبی در ایران، آثار اجتماعی و اقتصادی گردشگری مذهبی در ایران، تحلیل روابط مابین مولفه های مختلف مذهبی و گردشگری الگوهای مصرف زمان و اوقات فراغت در ایران (رفتار مصرف کننده)، چالش ها و پتانسیل های گردشگری مذهبی در ایران، نقش گردشگری مذهبی ایران در بازارهای آسیا، مولفه های پیوند دهنده گردشگری مذهبی ایران با قاره آسیا و چشم انداز و آینده نگاری گردشگری مذهبی در ایران را از جمله اهداف این پروژه بیان کرد.


حیدری با بیان این‌که در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری داخلی و نیز گردشگری مذهبی در دنیا به حساب می آید، خاطرنشان کرد: شهر مقدس مشهد با پذیرش سالانه بیش از 25 میلیون زائر و مسافر، دومین مقصد گردشگری مذهبی دنیا محسوب می شود.


وی یادآور شد: در کشور ما اتکا به صنعت نفت و تشخص اعتبار آن، موجب کمرنگ شدن و در نهایت نادیده گرفتن گردشگری به عنوان یک بخش مهم اقتصادی شده و مقوله گردشگری باحضوری بسیارکمرنگ، همواره در حاشیه قرار گرفته است تا حدی که با وجود جایگاه ممتاز ایران در نقشه گردشگری دنیا، ایران از میان 181 کشور جهان، در سهم گردشگری و مسافرت در تولید ناخالص داخلی رتبه 128، از نظر میزان اشتغال آفرینی 138 و از نظر میزان سرمایه‌گذاری رتبه 133 را دارد.


این استاد دانشگاه تبریز اضافه کرد: افزون بر مقاصد، اماکن و زیارتگاه‌های مذهبی اسلامی و غیراسلامی معروف در نقشه جهانی گردشگری، در ایران 8919 مکان مذهبی شامل5800 بقعه متبرکه و 3119 مکان مذهبی مقدس نظیر مرقد، بقعه، حسینیه‌، مسجد، مدارس مذهبی و حوزه علمیه، کلیسا، کنیسه، آتشگاه و نیایشگاه مذهبی در سراسر پهنه جغرافیایی ایران پراکنده است که هر کدام به مثابه یک مقصد گردشگری، می تواند زمینه های تعامل و تعالی فرهنگی میزبان و مهمان را فراهم کند.

 

وی افزود: گردشگری مذهبی نه تنها از سازگارترین گونه های گردشگری در ایران محسوب می شود بلکه نسبت به سایر گونه ها، بیشترین پتانسیل رشد را دارد، ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری مذهبی بوده و از اعضای فعال سازمان کشورهای کنفرانس اسلامی (OIC)  محسوب می شود و نخستین نشست بین المللی وزرای گردشگری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (ICTM) با 57 کشور عضو، در سال 2000 در اصفهان ایران برگزار شد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات