۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۲۷۴۴۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

خداوند انسان‌ها را به وسیله مهربانی و بخشندگی شفاعت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در بسم‌الله صفت مهربانی آمده زیرا خداوند بر اساس مهربانی بر بنده خود خشم نکرده و فرصت داده و او را یاری می‌دهد تا اگر اشتباهی کرد کار خود را اصلاح کند و اصل شفاعت نیز همین است؛ پیامبران نیز همانند خداوند مهربان هستند و انسان‌ها را در قیامت به واسطه مهربانی و بخشندگی شفاعت می‌کنند.
محمد علي مهدوي راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه امروز در سخنرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به بحث بسم‌الله الرحمن الرحیم گفت: خداوند مؤمنان را امر فرموده که کارهای خود را با نام او آغاز کنند.

 

وی افزود: خدای سبحان دارای صفات بسیاری است، در روایتی امام صادق(ع) فرمودند: خداوند هر پیامبر را که فرستاد نخستین جمله‌ای که از سوی جبرئیل به آنها القا کرد، بسم‌الله بود، همچنین پیامبر(ص) فرمودند هر کاری که با نام خدا آغاز نشود ابتر و بی‌نتیجه خواهد بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بر اساس روایات همه هستی و آنچه در زمین و آسمان است روح و محتوا داشته و خدا را تسبیح می‌کنند؛ اگر اعمال صالح انسان روح داشته باشد تا عرش بالا می‌رود و این نام خداوند است که به اعمال انسان روح و محتوا می‌دهد چیزی که با نام خدا آغاز نشده باشد روح ندارد.

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با طرح این سؤال که چرا خداوند با صفت رحمن و رحیم بسم‌الله را آغاز کرده است، اظهار داشت: در بسم‌الله صفت مهربانی آمده زیرا خداوند بر اساس مهربانی بر بنده خود خشم نکرده و فرصت داده و او را یاری می‌دهد تا اگر اشتباهی کرد کار خود را اصلاح کند و اصل شفاعت نیز همین است؛ پیامبران نیز همانند خداوند مهربان هستند و انسان‌ها را در قیامت به واسطه مهربانی و بخشندگی شفاعت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اقامه قرآن بیان داشت: خداوند می‌فرماید ای مسیحیان و یهودیان شما هیچ چیزی نیستید مگر این‌که تورات و انجیل را اقامه کنید؛ امام صادق(ع) درباره این موضوع فرمودند: خداوند به مسیحیان و یهودیان گفته تا شما شیعیان آگاه شوید؛ اقامه قرآن یعنی محتوای آن را در صفحه ذهن و زندگی ثبت کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقامه صلاه ابراز کرد: در اقامه نماز آمده که خواندن حمد در نماز ضروری است اما به جای توحید می‌توان سوره‌های جزء سی را هم تلاوت کرد اما حمد باید خوانده شود نماز بدون حمد نماز نیست./807/پ202/ح

ارسال نظرات