۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۷۴۴۹۶
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تبیین کرد؛

اسامی 10 نور الهی که وارد قلب انسان خداخواه می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم ضمن بیان اسامی 10 نوری که وارد قلب انسان خداخواه می‌شود، گفت: مؤمنی که قلبش با نور ذکر روشن می‌شود، چنانچه 10 مرتبه با ذکر «یا رب» پروردگار خویش را بخواند، پاسخ «لبیک» شنیده و به یقین حاجتش برآورده می‌شود.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در ادامه سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» که در حسینیه همدانی‌های تهران برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: خداخواهی بیشترین منفعت را برای انسان به ارمغان می‌آورد و این مطلب به قدری روشن است که نیاز به ارائه دلیل ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: خدای متعال در سوره بقره درباره حضرت ابراهیم می‌فرماید که به او «حسنه» دادیم؛ به کار رفتن لفظ حسنه بدون «ال» در آیه شریفه بدین معناست که تمام خوبی‌های دنیا را به او عطا کردم.

 

وی اضافه کرد: در آیه‌ای دیگر از سوره بقره آمده است که از ابراهیم خواستم تا خودت را به طور کامل به من واگذار کن و تنها یک مجری برای خویش باش که اوامر را اطاعت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: کسی که خودخواه می‌شود، متضرر می‌شود چراکه چنین شخصی قدرت بسته نگاه داشتن میدان برای غرائض و شهوت‌هایش را ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: خدای رحمان می‌فرماید، «هر کسی مرا بخواهد به دنیا دستور می‌دهم که مستخدمش باشد»؛ حضرت زینب از کل حادثه کربلا و زندگی خویش جز زیبایی ندیدند اما لشکر دشمن از روز یازدهم محرم الحرام به بعد ناله می‌زدند که «خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبینُ»! چون زندگی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر رضوان الله و زندگی دشمن ایشان در راه «حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمَصیر» بود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که خدای متعال هرچه حسنه در دنیا وجود داشت را به ابراهیم عنایت کرد، افزود: حسنه و خوبی هر امری است که امنیت، نشاط،‌ شادی و آرامش به ارمغان می‌آورد؛ همسر پاکدامن و با تقوا، فرزند نماز شب خوان و مؤدب و عدم وجود ذره‌ای مال حرام در زندگی از جمله خوبی‌هایی است که می‌تواند شامل مؤمنان شود.

 

وی یادآور شد: خدای متعال پس از این‌که می‌فرماید «تمام حسنات را ابراهیم دادم»، ادامه می‌دهد که تمامی این خوبی‌ها روز قیامت بازگردانده می‌شود؛ یعنی انسان‌ها به سوی خودم و اعمالشان را به سوی بهشت بر می‌گردانم و رضایت از اعمال را به رضایت خودم باز می‌گردانم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: میلیاردها مردم در روز قیامت به گونه‌ای با مقام شامخ حضرت ابراهیم مواجه می‌شوند که تمام ملائک در برابرش کمر خم کرده و حضرت رسول اکرم(ص) نیز به ایشان افتخار می‌کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: هر کسی خدا را بخواهد، 10 نور وارد قلبش می‌شود که هر کدام از این انوار آیاتی در قرآن کریم دارند.

 

استاد تفسیر قىآن کریم با اشاره به اسامی 10 نوری که خدای متعال در قلب خداخواه می‌گذارد عنوان کرد: نور هدایت، نور محبت، نور زینت، نور تقوا، نور حیات غیر مادی، نور الفت، نور شفا، نور آرامش، نور ذکر و نور تسلیم از جمله این انوار الهی هستند.

 

وی با بیان این‌که نور ذکر لذت بسیاری برای مؤمن به وجود می‌‌آورد،‌ تصریح کرد: در اصول کافی آمده است که هر خداخواهی  که در هر حالی، 10 مرتبه با ذکر «یا رب» پروردگار را بخواهد، خطاب می‌رسد «لبیک» حاجتت را بخواه تا برآورده کنم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کرد: انسان بخیل و حریص پول خواه است و حسود به خدای رحمان ایراد می‌گیرد؛ اما اگر کسی از این ویژگی‌ها خود را برهاند و خدا خواه شود، با ذکر خدای متعال، پاسخ لبیک می‌شنود.

 

وی با بیان این‌که نور محبت انسان را عاشق پروردگار و اهل‌بیت معصومان(ع) می‌کند که اثرات بسیار عجیبی دارد، گفت: نور تسلیم مهم‌ترین این نورها است که خدا با اهدای این نور، فرد را برای خود برمی‌گیزند./997/پ201/ب4

ارسال نظرات