۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۷۴۵۱۴
استاد جوزه و دانشگاه:

نداشتن اعتماد به نفس ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نداشتن اعتماد به نفس موجب می شود انسان در برابر گناهان احساس ضعف کند و تسلیم گناه شود، گفت: نداشتن اعتماد به نفس ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی است.
توکل به خداوند

حجت الاسلام محمد حسینی، استاد حوزه و دانشگاه‌ بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که با توکل بر خداوند و اعتماد به نفس می توانیم بسیاری از کارها را پیش ببریم، گفت: توکل به خداوند پشتوانه محکمی در برابر مشکلات و گرفتاری ها است.

 

وی با اشاره به این که بیشتر افراد جامعه اعتماد به نفس ندارند، افزود: نداشتن اعتماد به نفس موجب می شود در برابر گناهان احساس ضعف کنیم و به آسانی در دام شیطان قرار بگیریم.

 

استاد حوزه علمیه سفیران بیرجند با بیان این که افراد اعتماد به نفس را خود برتر بینی می دانند، تصریح کرد: این اشتباه است که خود را بالاتر از دیگران بدانیم.

 

وی ادامه داد: لازمه اعتماد به نفس این نیست که شخصیت دیگران را کوچک فرض کنیم و خود را بزرگ بپنداریم بلکه لازمه اعتماد به نفس این است که این واقعیت را بپذیرد که نعمت حیات را از خدا گرفته و به این دنیا پا گذاشته است، احتمالا شایستگی‌ها و لیاقت‌هایی را داشته که به این دنیا آمده است؛ بنابراین برای اثبات ارزشمندی خود نیازی به مدرک ندارد.

 

حجت الاسلام حسینی نخستین ضعف انسان را در برابر گناهان، نداشتن اعتماد به نفس دانست و گفت: وقتی انسان در مقابل گناه قرار می گیرد باید با اعتماد به نفس و شجاعت از گناه دوری کند.

 

وی اظهار کرد: افرادی که اعتماد به نفس ندارند، گدای تایید دیگران هستند ودر همه موارد به نظر دیگران اهمیت می دهند و حتی در خرید کوچکترین وسایل نیز به دیگران اهمیت می دهند و از خداوند غافل می شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وصیت حضرت علی(ع) به امام حسین(ع) گفت: حضرت علی(ع) ضمن وصایای خود به حضرت حسین (ع) فرموده که خوشبخت و رستگار کسی است که علم و عملش، دوستی و دشمنیش؛ گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد.

 

وی با بیان این که باید همیشه خداوند را در نظر داشت، افزود: افراد به دنیای دیگران اهمیت می دهند اما برای بندگان مومن رضای خداوند مهم است و این دنیا برایشان کوچک است.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: افرادی که اعتماد به نفس ندارند، قدرت «نه »گفتن به دیگران را ندارند برای همین به دام شیطان گرفتار می شوند ودر مقابل گناه زود تسلیم می شوند.

 

وی با اشاره به این که رودربایستی با دوستان نتیجه خوبی ندارد، افزود: باید در مقابل اعمال ناشایست دوستان کوتاه نیایند با اعتماد به نفس به کارهای ناشایست دوستان «نه» بگویند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بهترین الگو برای فرزندان والدین هستند، گفت: باید پدر ومادر الگوی مناسبی برای فرزند خود باشند و به مجالسی که از یاد خداوند غافل می شوند، نروند و به فرزندانشان نیز بیاموزند که اگر به چنین مجالسی دعوت شدند با قاطعیت به افراد نه بگویند و در این مجالس شرکت نکنند.

 

وی یادآور شد: این گونه مجالس نه تنها انسان را از یاد خدا و آخرت غافل می کند بلکه زمینه نابودی انسان را نیز فراهم می کند و انسان را از مسیر پیشرفت و تعالی باز می دارد./968/ت302/ب4

ارسال نظرات