۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۷۴۵۵۳
علاءالدین بروجردی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

شواهد نشان از قریب الوقوع بودن توافق می دهد/ تشریح روند بررسی توافق احتمالی در مجلس

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شواهد موجود را نشان دهنده قریب الوقوع بودن توافق هسته ای دانست و تاکید کرد که بسیاری از گره ها برای تحقق این مهم باز و عزم مشترک در این باره ایجاد شده است.
علاء الدين بروجردي بروجردي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، درباره مذاکرات هسته ای، با بیان این که بسیاری از گره ها باز شده است، گفت: در حصول توافق مشترک عزم جدی وجود دارد.
 
وی استقرار دو هفته ای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در وین و رفت و آمد مکرر وزرای خارجه 1+5 را نشانه قریب الوقوع بودن توافق هسته ای دانست و گفت: ما به یک توافق قابل قبول نزدیک می شویم.
 
بروجردی بیان کرد: با توجه به نکاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح و خطوط قرمزی که اعلام کردند و فرض بودن پیگیری این مساله بر تیم مذاکره کننده، طبیعی است که طرفین چالش هایی با هم داشته باشند.
 
وی درباره سیر قانونی توافق هسته ای در ایران و آمریکا و غرب، تصریح کرد: ابتدا شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ای بر این توافق صحه بگذارد، در مرحله بعد اعضای 1+5 آن را به کشورهای خود می برند، کنگره نیز با توجه به تعطیلی یک ماهه بعد از پایان تعطیلات آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.
 
کنگره با دو سوم آرا با توافق هسته ای مخالفت کند کاری از اوباما ساخته نخواهد بود
بروجردی بیان کرد: اگر کنگره با دوم سوم آرا با این توافق مخالفت کند، اوباما کاری از پیش نخواهد برد، اما فرض محتمل این است که در کنگره نتوانند دو سوم اعضا را به دست آورند و اوباما آن را تایید خواهد کرد؛ ما نیز در مجلس آنچه مصوب کرده ایم ارائه به مجلس شورای اسلامی بود.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر ظریف در جلسه غیر علنی باید حضور یابند و روند تحولات و توافق نهایی را توضیح دهند؛ کمیسیون امنیت ملی نیز انطباق و عدم انطباق با خطوط قرمز را بررسی خواهد کرد و اگر نکته ای باشد به دولت محترم اعلام خواهد کرد.
 
وی درباره نطق تند نتانیاهو علیه طرف های غربی، گفت: از آغاز این مذاکرات رژیم صهیونیستی به آمریکایی ها فشار وارد می کرد، برخی کشورهای عربی منطقه نیز چنین وضعیتی داشتند و توافق را به ضرر خود می بینند.
 
بروجردی بیان کرد: آنها اصل توافق را به ضرر خود می بینند و در مقابل وجود چالش بین ایران و غرب را به نفع خود می دانند؛ بعد از ظاهر شدن نشانه های دستیابی به توافق و بروز احساس نیاز از سوی آمریکایی ها، روزنامه هآرتص کاریکاتوری که اهانت آمیز هم بود علیه جان کری کشید و این نشانه عصبانیت آنها بود.
 
طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای، هوشمندانه و در جهت کمک به تیم مذاکره و دولت است
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت وگوی ویژه خبری  درباره قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای و جمع بندی نهایی مجلس در این باره و وجود دو نگاه متفاوت در این خصوص تصریح کرد: آنهایی که فکر می کنند این مسائل دست و پاگیر است، در متن دقت نکرده اند.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این که متن قانون و طرح مجلس بسیار فنی، هوشمندانه و برای کمک به تیم مذاکره کننده و دولت طراحی شده است، گفت: رویکرد مجلس شورای اسلامی کمک است، دولت و آقای دکتر روحانی نیز رسما این قانون را ابلاغ کرد و این نشان می دهد این مصوبه قانونی کمک به دولت است.
 
نباید از توافق انتظار معجزه داشت/ باید اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت های درونی جدی گرفته شود
بروجردی اظهار داشت: تصوری که برخی در جامعه دارند که با توافق مشکلات اقتصادی حل می شود، حتما این گونه نیست، البته بسیاری از گره ها باز خواهد شد، منتهی این که انتظار داشته باشیم تحول فوق العاده ای اتفاق می افتد و همه چیز را با هسته ای و توافق گره بزنیم منطقی نیست.
 
وی تاکید کرد: باید اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را دنبال کنیم، البته از فضای ایجاد شده نیز باید استفاده لازم صورت گیرد.
 
بروجردی یادآورشد: قبول داشته باشیم برنده مصاف با غرب و آمریکا در این سال ها جمهوری اسلامی ایران است، چرا برخی فکر می کنند عکس قضیه است، ما امروز هم در چارچوب همین توافق همه مراکز هسته ای ما محفوظ است و باید شرایط را هوشمندانه مدیریت کنیم برای برداشتن گام های بلندی بعدی.
 
آمریکا به دلیل نیاز مبرم به توافق میز مذاکره را ترک نخواهد کرد
دکتر سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در ارتباط زنده از وین با گفت وگوی ویژه خبری درباره لحن تند شده آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای و عقب نشینی آنها از مواضع قبلی، این مواضع متناقض را یک سیاست برای گرفتن امتیازهای بیشتر ارزیابی کرد.

 

وی در عین حال تصریح کرد: تحلیلگران غربی نیز می گویند آمریکا و غربی ها به شدت نیاز به توافق دارند.

 

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی بیان کرد: به دلیل سیاست بد آمریکایی ها و غرب در حمایت از تکفیری ها در منطقه، کل جهان به این نتیجه رسیده که ایران تنها کشور با ثبات و قدرتمند منطقه است و بدون ایران نمی توان ثبات در منطقه را حفظ کرد.

 

مرندی تصریح کرد: آمریکایی ها نمی توانند میز مذاکره را ترک کنند و به توافق نیاز دارند. /924/پ201/ج

ارسال نظرات