۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۷۴۶۲۴
آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان:

روزهای پایانی رمضان بهترین فرصت برای درخواست های بزرگ است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله زنجانی روزهای باقی مانده از ماه مهمانی خدا را بهترین فرصت برای درخواست ها و حوائج بزرگ انسان عنوان کرد و گفت: روزی شدن درک فضیلت شب قدر برای انسان سعادتی بزرگ است.
روزهای پایانی رمضان بهترین فرصت برای درخواست های بزرگ است

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْر وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْر یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین» بیان داشت: امروز از خدا می خواهیم که اى خدا، در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان و تمام ‏امور و کارهاى مشکل مرا آسان گردان و عذرهایم را بپذیر، گناهم را محو و نابود ساز، اى رئوف و مهربان در حق صالحان.

 


آیت الله زنجانی در فراز «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْر» بیان داشت: درک فضیلت شب قدر اگر روزی و رزق انسان مقدر شود خطا ناپذیر است و انسان حتما به درک این فضیلت نائل می شود. شب هایی که احتمال قدر در آن بوده طبق روایات تمام شد در برخی روایات شب بیست و هفتم را هم احتمال قدر داده اند و از آنجایی که روز قدر در حکم فضیلت شب قدر است این فرصت را باید قدر بدانیم.

 


وی افزود: این‌که در این زمان از خدا درک فضیلت شب قدر را درخواست داریم می شود چنین گفت که از این فرصت باقی مانده از روزهای مهمانی خدا که به واسطه روزه و انس بیشتر با عبادت و نزدیکی به خدا به استجابت دعا نزدیک هستیم استفاده کنیم و این درخواست را برای سال آینده تقدیری خود داشته باشیم.

 


وی ادامه داد: اهمیت شب قدر هم بر کسی پوشیده نیست زیاد از بزرگی و فضیلت آن شنیده ایم که اگر به درک آن برسیم و درست از این فرصت بهره ببریم می توانیم تقدیر نیکویی را از خدا بخواهیم و برای زندگی خود رقم بزنیم بنابراین در روزهای پایانی رمضان که بهترین فرصت برای درخواست های بزرگ از خداست درک فضیلت شب قدر را که ضامن سعادت انسان است از خدا می طلبیم.

 


استاد عالی حوزه خراسان بیان داشت: در فراز بعدی که می گوئیم «وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ» و درخواست آسانی و راحتی در امور سخت و مشکلات زندگی داریم در حقیقت در ادامه همان فراز اول است که یعنی اگر شب قدر را درک کنیم می توانیم این حاجت را در آن شب بخواهیم و چنین تقدیری برای خود ثبت کنیم که مشکلات و سختی های انسان در زندگی و در راه بندگی آسان و ساده حل شود.

 


وی افزود: بعد سختی ها آسانی می آید که در زمان درگیری با سختی و عسر باید تحمل و صبوری خویش را از کف ندهیم و از آنجا که خدا نمی خواهد انسان را در سختی ببیند قطعا آسودگی و آسایش در پی سختی خواهد آمد خدا در قرآن می فرماید «یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ».

 


استاد خارج فقه و اصول خراسان در فراز «واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْر» بیان داشت: در این بخش دعا در خواست پذیرش عذر خود در انجام خطا را داریم که این ادب است اما طبق سفارش روایات بهتر است انسان کاری نکند که سبب عذرخواهی شود باید مراقب رفتار و کردار خود باشیم که به سبب خطای در عمل و وظیفه خود مجبور به عذرخواهی نشویم.

 


وی افزود: بعد درخواست قبول عذر از او می خواهیم که بار گناهی که به دوش داریم و سنگینی آن را حس می کنیم و گویی مانعی برای انجام وظیفه و سلب توفیق در بندگی است از خدا می خواهیم ما را ببخشد و بار گناه مرا سبک کند.

 


وی ادامه داد: در پایان خدا را با نام «یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین» می خوانیم و می گوییم ای کسی که با صالحان با رأفت و مهربانی برخورد می کنی به همان نظر به ما این درخواست ما را به اجابت برسان./933/ت302/ب4

ارسال نظرات