۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۷۴۶۴۸
نماینده مردم همدان در مجلس:

نمی توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد/ بدعهدی در ذات آمریکایی‌ها نهفته است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز راه زیادی تا مرحله اجرای توافق باقی مانده است و ما بایدمراقب توطئه ها و کارشکنی های آمریکایی ها باشیم.
ابراهيم کارخانه‏اي

ابراهیم کارخانه ای در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، بااشاره جمع بندی مذاکرات هیجده ماهه ایران و 1+5 در سخنانی اظهار کرد: البته این مذاکرات از سال 82 ادامه داشته است ولی دور جدید مذاکرات از 18 ماه قبل آغاز شد و بعد از توافق نامه ژنو، نشست لوزان برگزار و در آنجا چهارچوب مطالب مشخص شد.

 

وی با اشاره نشست هیجده روزه تیم مذاکره کننده هسته ای به 1+5 در وین، تصریح کرد: ما امیدواریم حاصل این جمع بندی به نحوی باشد که خطوط قرمز نظام که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است در آن لحاظ شده باشد و اگر اینگونه باشد ما آن را یک توافق خوب می دانیم.

 

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه بعد از اعلام این جمع بندی، دولت ها 15 روز فرصت دارند تا نظرات خود را در ارتباط با آن اعلام کنند، افزود: در این فاصله شورای عالی امنیت ملی نظر خود را اعلام می کند و بعد از اعلام نظر دولت ها، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه های خود را ملغی اعلام می کند و امیدواریم این منجر به بسته شدن پرونده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت گردد که البته این گام نخست این توافق نامه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در مرحله دوم کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی به بررسی این توافق نامه خواهند پرداخت، بیان کرد: البته این بررسی ممکن است به بیش از سه ماه به طول بیانجامد و اگر مجالس کشورها نظر مثبت خود را پیرامون این توافق اعلام کنند، نوبت به مرحله اجرای توافق خواهد رسید که در این مرحله تعهدات باید بر اساس توافق اجرا شود که این مرحله نیز ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز راه زیادی تا مرحله اجرای توافق باقی مانده است و ما بایدمراقب توطئه ها و کارشکنی های آمریکایی ها باشیم، اظهار کرد: ما در طول پرونده هسته ای هیچگاه اقدامات غیر صلح آمیز هسته ای نداشته ایم ولی توطئه ها و تهمت های کذبی در این مدت بر علیه جمهوری اسلامی بکار برده شده است و ما باید همیشه انتظار کارشکنی های آمریکایی ها را داشته باشیم و هشیارانه با این مسأله برخورد کنیم.

 

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده باید یک ضمانت اجرایی بسیار قوی در توافق نامه لحاظ کرده باشد، تصریح کرد: ایرادی که به توافق نامه ژنو وارد بود این بود که آنها ضمانت نامه اجرایی داشتند ولی جمهوری اسلامی هیچ ضمانت اجرایی برای طرف مقابل در نظر نگرفته بود و ما تمامی تعهدات خود را انجام دادیم ولی آمریکایی ها سه روز بعد از توافق ژنو 16 شرکت ایرانی را تحریم کردند.

 

کارخانه‏ای با بیان اینکه دشمنی آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران بر سر مسائل هسته ای نیست، افزود: آنچه که منافع آمریکایی ها را در جهان به خطر انداخته است، هویت استکبارستیزی ایران است که در افکار انقلابی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و ملت ایران نهفته شده است، آمریکا از روز پیروزی انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی ایران دشمنی داشته است.

 

وی با بیان اینکه تا زمانی که انقلاب اسلامی پابرجاست، ما با قدرت های ظالم، زورگو و بی منطق نمی توانیم کنار بیاییم، گفت: استکبار ستیزی در ذات جمهوری اسلامی ایران نهادینه شده است همان گونه که مکر، توطئه و حیله و کشتار و جنایت در ذات آمریکایی ها است./858/پ201/ش

ارسال نظرات