۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۷۴۶۹۵
آیت الله دستغیب:

دوری از افراط و تفریط نشانه عبادالرحمن است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس احمد بن موسی(شاهچراغ) با اشاره به این که دوری از افراط و تفریط نشانه عبادالرحمن است، گفت: بندگان خداوند با دوری کردن از افراط و تفریط شناخته می شوند از این رو اعتدال را رعایت می کنند.
آيت الله سيد علي اصغر دستغيب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت الله سید علی اصغر دستغیب، نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان فارس در جلسه ای که بعد از ظهر امروز با حضور اقشار مختلف مردم و روحانیان در مسجدالرضا برگزار شد با اشاره به تفسیر آیه 67 سوره مبارکه فرقان گفت: وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً.

 

وی در ادامه با بیان تفسیر آیه افزود: سپس به پنجمین صفت ممتاز عبادالرحمن که اعتدال و دورى از هر گونه افراط و تفریط در کارها به ویژه در مسأله انفاق است، اشاره کرده مى‏فرماید و آن ها کسانى هستند که به هنگام انفاق، نه اسراف مى‏کنند و نه سخت گیرى، بلکه در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى‏کنند.


آیت الله دستغیب اظهار داشت: جالب توجه این که سخن را روى ک
یفیت انفاق آنان مى‏برد صل انفاق کردن را مسلّم مى‏گیرد و مى‏گوید انفاقى عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت گیرى دارند، نه آن چنان بذل و بخششى کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان سختگیر باشند که دیگران از مواهب آن ها بهره نگیرند.


وی تصریح کرد: ششمین ویژگى عباد الرّحمن توحید خالص است که آنها را از هر گونه شرک و دو گانه و یا چند گانه پرستى دور مى‏سازد.


تولیت آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ ابراز کرد: الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ می فرماید؛ و آن ها کسانى هستند که معبود دیگرى را با خداوند نمى‏خوانند.


وی ادامه داد: نور توحید سراسر قلب آنها و زندگى فردى و اجتماعی‌شان را روشن ساخته و تیرگى و ظلمت شرک از آسمان فکر و روح آنها به کلى رخت بربسته است.


نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: «لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» می فرماید؛ هفتمین صفت، پاکى آن ها از آلودگى به خون بى‏گناهان است و آن ها هرگز انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده جز به حق به قتل نمى‏رسانند.


وی خاطرنشان کرد: از آیه فوق به خوبى استفاده مى‏شود که تمام نفوس انسانى در اصل محترم‌اند و ریختن خون آن ها ممنوع است، مگر عواملى پیش آید که این احترام ذاتى را تحت‌الشعاع قرار دهد و مجوز ریختن خون شود.


آیت الله دستغیب اظهار کرد: وَ لا یَزْنُونَ؛ هشتمین وصف آن ها این است که دامان عفتشان هرگز آلوده نمى‏شود و زنا نمى‏کنند.


وی در پایان ادامه داد: آن ها بر سر دو راهى کفر و ایمان، ایمان را انتخاب مى‏کنند و بر سر دو راهى امنیت و ناامنى جان ها، امنیت را و بر سر دو راهى پاکى و آلودگى، پاکى را، آن ها محیطى خالى از هر گونه شرک و ناامنى و بى‏عفتى و ناپاکى با تلاش و کوشش خود فراهم مى‏سازند./839/پ202/ح

ارسال نظرات