۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۷۴۷۱۴
آیت الله علم الهدی:

نباید فکر و عقیده شخصی خودمان را به قرآن و نهج البلاغه تحمیل کنیم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با انتقاد از تجربه حکومت های انسانی در سه قرن اخیر گفت: در حال حاضر باید پذیرفت که مدیریت بشر باید با خداوند باشد و دکترین سیاسی که ما به دنیا نشان می دهیم باید جامعه ولایی باشد و نباید فکر و عقیده شخصی خودمان را به قرآن و نهج البلاغه تحمیل کنیم.
آيت الله علم الهدي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) که هر روز در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان تفسیرهای متفاوت از کلمه مولا در آیه یازدهم این سوره پرداخت.

 

 

 وی با اشاره به آیه «ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ أَنَّ الْکافِرینَ لا مَوْلى‏ لَهُمْ»افزود: علت براندازی و نابودی کافرین در این آیه بدین معناست که خدا مولای افراد با ایمان است که پیروز می شوند ولی کافرین مولا ندارند و این به جهت آن است که خدا سرپرست مردم با ایمان است و کافران هیچ سرپرستی ندارند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در ادبیات عرب ولایت لفظ مشترکی است که برای چند کلمه معنا می شود، خاطرنشان کرد: برخی افراد تعبیرشان از«من کنت مولاه من هذا علی مولاه» این است که پیامبر دوست علی(ع) است چرا که آنها نمی خواهند غدیر را باور کنند و به همین دلیل آنها در این عبارت از مولا، به دوست معنا می کنند.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به تفسیر نادرست فخر رازی از کلمه مولا به ناصر اظهار کرد: در واقع مولا به معنای ولایت و صاحب امری است و درعین حال معنای مختلفی برای ولایت تعریف کردند که در این آیه نمی توان از ولایت به معنای دوست معنا کرد.

 

وی افزود: ولا و تولا به معنای اینست که دو چیز به وجود آیند و بین آن دو که از جنس هم نیستند فاصله نشود و معنای لغوی ولا و ولایت نیز به همین معناست و ولایت این گونه معنا می شود که دو موجود یکی جلوتر و دیگری عقب تر در عین این که به هم متصل هستند با هم حرکت کنند.

 

ولایت، چینش اجتماعی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری ولایت را چینش اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: جامعه ای که از بالا به پایین به گونه ای چیده شده اند که هیچ فاصله و واسطه ای وجود ندارد این چینش را ولایت می گویند و در چینش اجتماعی که از بالا شروع می شود کسی هست که دراین مسیر به انسان متصل است و پشت سر او راه افتاده است.

 

وی گفت: ولی شما کسی است که به خدا و پیامبر ایمان آورده و نماز برپا می دارد و در رکوع اقامه زکات می کند و این نص صریح قرآن اشاره به حضرت علی(ع) دارد.

 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: در واقع سرپرستی انسان در جریان وحدانیت و الوهیت حق، جریان نبوت و جریان امامت و ولایت قرار می گیرد که راه اتصال به خدا، پیامبر(ص) و راه اتصال به پیامبر(ص) امام بعد از ایشان است و لازمه ولایت، دوستی و نصرت است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در رأس این چینش اجتماعی پیغمبر و امام هستند، خاطرنشان کرد: در واقع این دو متصل به خداوند هستند و معنای جامعه ولایی این است که چینش از خدا شروع می شود و همه افراد براساس ارتباط با خدا قرار می گیرند.

 

امر به معروف و نهی از منکر ولایی است

وی با اشاره به آیات قرآنی مبنی بر این که مؤمنین و مؤمنات ولی یکدیگرند، بیان داشت: این موضوع بدان معناست که بعضی می توانند بعضی دیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند و در این امر ولایت لازم است و این همان ولایتی است که از جانب خدا به مؤمنین و مؤمنات داده شده است و این حق بر افراد ایجاد می شود.

 

 آیت الله علم الهدی دربخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که اسلام چیست؟ رسالتی که پیامبر از سوی خدا برای آن برگزیده شد، چه رسالتی بوده است؟ آیا پیامبر فقط رسالت وحی داشت؟ چرا انسان امروز بایستی از پیامبری که یک هزار و 400 سال پیش بر او وحی شده است، تبعیت کند؟ گفت:اصلی ترین رسالت پیامبر(ص) انسان سازی و بنده سازی است.

 

وی با بیان این که پیامبر از دو راه می تواند بنده سازی کند، اظهار داشت: اول این که تک تک افراد را تربیت کند و یا راه دیگرش این است که جامعه را اداره کند چرا که با گسترش جوامع انسانی دیگر نمی توان افراد را به صورت فردی تربیت کرد و در این راستا بایستی به صورت مدیریتی اقدام به تربیت انسان ها داشته باشد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: بهترین راه بنده سازی مدیریت است و اگر کسی به اسلام  گرایش پیدا کند و مدیریت اسلامی و پیغمبر(ص) را نپذیرد، گویی اسلام را نادیده گرفته است چرا که ادامه مدیریت پیامبر(ص) در سایه امامت است.

 

وی افزود: مدیریت پیغمبر همان وحی پیامبر آسمانی است و این جانشینی هم باید آسمانی باشد چرا که کار پیامبر آسمانی است و باید او را خدا تعیین کند و جامعه ولایی هم به معنای جامعه ای است که ولایت خدا را پذیرفته است و اگر جامعه ولایی نداشته باشیم نمی توانیم مردم را به اسلام دعوت کنیم.

 

امام جمعه مشهد با بیان این که بشر امروز در جریان مدیریت اجتماعی خودش وامانده مانده است، گفت: در یک دوره زمانی، بشر محور مدیریت اجتماعی را قدرت و زور قرارداد و به همین دلیل هم ضرر کرد و به اسارت گرفته شد.

 

وی با بیان این که قدرت و زور نمی توانند محور مدیریت باشند، بیان داشت: پس از گذراندن این مرحله به این نتیجه رسیدند که مردم خودشان مدیر باشند و از آنجا که همه افراد نمی توانند مدیر باشند قرار شد از بین خودشان مدیر انتخاب کنند و امروز پس از سه قرن این تجربه نیز با شکست مواجه شده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: افراد بسیاری پس از به قدرت رسیدن از این امر برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کردند و در عین این که مردم را نادیده گرفتند به جامعه خودشان هم ضرر رساندند.

 

وی افزود: جنگ جهانی اول، دوم و کشتارها و خونریزی های معاصر نتیجه حکومت مردم بر مردم شد، اظهار کرد: در واقع کارنامه مدیریت بشر در قالب دموکراسی باز هم با شکست مواجه شد چرا که در این میدان همه می خواهند بخورند و ببلعند و خودشان در رأس باشند.

 

آیت الله علم الهدی با انتقاد از تجربه حکومت های انسانی در سه قرن اخیر گفت: در حال حاضر باید پذیرفت که مدیریت بشر باید با خداوند باشد و دکترین سیاسی که ما به دنیا نشان می دهیم باید جامعه ولایی باشد و نباید فکر و عقیده شخصی خودمان را به قرآن و نهج البلاغه تحمیل کنیم.

 

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در همین راستا خداوند آنها را به سوی سعادت ابدی هدایت می کند و به اعمال صالح موفق می کند، چون فقط مؤمنان هستند که در راه بندگی و پیروی از خدا قرار دارند، اما کافران هیچ مولی و سرپرست و یاوری ندارند، تا اعمالشان را به سوی هدف هدایت کند و آنها را از عقوبت خدا نجات دهد./934/پ201/ش

 

ارسال نظرات