۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۷۴۸۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

غرب برای تخریب پایه های دینی جامعه اسلامی به دنبال رواج بدحجابی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به فعالیت دشمن و غرب بر رواج بی عفتی در جامعه اسلامی گفت: محققان غرب معتقدند که زنان جامعه دروازه های ورودی جامعه هستند و اگر آن ها را بی‌عفت کردیم، قطب محوری جامعه بهم ریخته و کانون خانواده ها متزلزل می شود.
بدحجابي

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  با بیان این که عفاف و حجاب هیچ گاه از یکدیگر جدا نیستند، اظهار کرد: در جوامع اسلامی برخی ها ممکن است با حجاب باشند اما عفیف نباشند، برخی نیز ممکن است با عفت باشند اما حجاب مناسب و پسندیده ای را نداشته باشند. در حقیقت حجاب و عفاف را باید با هم دید زیرا که عفاف حالت درونی است و حجاب تجلی گر حالت درونی در ظاهر انسان به شمار می آید.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عفاف و حجاب سراسر هستی را در برگرفته است، تصریح کرد: در هیچ یک از تجلیات هستی، بی عفتی به چشم نمی خورد یعنی درسراسر نظام تکوین موجودات حتی حیوانات چه از جهت فیزیکی و چه از جهت رفتاری قبیح المنظر نیستند.

 

وی با بیان این که در انسان حرکت های ظاهری و باطنی در یک حرکت استاندارد بسته تعریف نمی شود، گفت: در انسان چون حرکت های ظاهر و باطن بر عهده و در اختیار خودش است، پس این زمینه ها در یک حرکت استاندارد بسته تعریف نمی‌شود؛ در حقیقت در جوامع ما عفاف و حجاب به عنوان یک ارزش مضاعف مطرح بوده و می‌تواند بر همه رفتارها و گفتارهای انسانی تأثیر بگذارد.


حجت‌الاسلام رضایی تهرانی افزود: برخی‌ها در کلام و در ادبیات رفتاری و گفتاری و یا در پیاده سازی حرکت های اقتصادی بی عفتی می‌کنند، زیرا که نفس آن ها مشکل دارد، نکته دیگر این که در جوامع ما زن و مرد تفاوتی ندارند و هر دو جنس باید این موضوع را رعایت کنند. پوشیدن لباس های بدن نما و ناقص نیز که حالت تحریکی داشته باشند از لحاظ ادبی و رفتاری در شئون اسلامی نیست.


نگاه بشریت به انسان مبنای حرکت های دینی و معرفتی خواهد بود

وی با اشاره به ضرورت عفاف و حجاب برای زنان جامعه اسلامی ادامه داد: ضرورت این امر به نگاه انسان ها به زندگی و بشریت باز می گردد. در حقیقت انسان شناسی و جهان بینی می تواند بر نحوه عملکرد ما اثرگذار باشد.


این واعظ دینی با اشاره به طریقه نگاه بشریت به انسان و شاخصه های دینی او گفت: به این صورت که اگر ما انسان را موجودی بسته و فاقد مسؤولیت تعریف کنیم که در پایان زندگی پرونده اش بسته می شود و از دنیا می‌رود، نگاه ما به عفاف و حجاب نیز محدود خواهد بود؛ اما اگر انسان را به گونه ای تعریف کردیم که اول دارد اما آخر ندارد و تمام نمی‌شود، توانسته ایم به درک وجودی انسان دست یابیم و انسان را در این حال موجودی ابدی تفسیر کرده ایم.


حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که برای بهره وری سالم و مدیریت زندگی باید با حجاب و عفیف باشیم، خاطر شان کرد: اگر مدیریت انسان را درست تعریف کنیم، خط سیر معرفتی انسان در این مسیر و ریل گذاری الهی به سرانجام خواهد رسید و در حقیقت، عفت و حجاب سبب بهره وری صحیح از داده های الهی خواهد شد؛ به همین جهت برای بهتر بهره‌بردن از نقطه آغاز تا نقطه ابدی باید این ضرورت را رعایت کنیم تا بتوانیم کارآیی‌ها و بهره‌وری‌ها را جهت دهیم.


مخدوش شدن عفاف و حجاب، نظام خانوادگی و کانون عشق را از هم می‌پاشد

وی با اشاره به پیامدهای گسترش بدحجابی و بی‌عفتی در جامعه یادآور شد: گسترش بدحجابی در جوامع ما آثار منفی مخرب فراوانی دارد که اولین تأثیر آن به فرد مؤمن باز می‌گردد و زندگی او را بهم می ریزد؛ نخستین پله زندگی اجتماعی ما، زندگی خانوادگی است و اگر عفاف و حجاب در این عرصه مخدوش شد، نظام خانوادگی و عشق و محبت و صفا بهم می ریزد و خوشی دائمی خانواده‌ها از دست می‌رود و زنان در بیرون از مدار خانواده به دنبال عشق و علاقه می‌گردند.


این واعظ دینی با اشاره به خلأ روحی اظهار کرد: در این حالت یک نوع  خلأ روحی برای انسان شکل می‌گیرد و نخستین ضربه ای که بدحجابی می تواند بر پیکره جامعه بزند، است که اساس عفت و حجاب را بهم ریخته و پیکر خانواده ها را متزلزل می کند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به فعالیت دشمن و غرب بر روی رواج بی عفتی در جامعه تصریح کرد: محققان غرب نیز در آثار  خود دارند که زنان جامعه دروازه های ورودی جامعه هستند و اگر آن ها را بی عفت کردیم، قطب محوری جامعه بهم ریخته و همه اعضای خانواده می شکنند. همچنین چنانچه در جامعه ای زن را که کانون عشق و محبت است، به عروسک هرزه گردی تبدیل کردیم، می توانیم باقی اهداف خود را محقق کنیم، علت فشار دشمن و بی عفتی زنان نیز همین شاخصه های مدیریتی غرب است.


در رسانه های جمعی بایستی، گفتار و رفتارمان نمود و نماد بیشتری پیدا کند

این واعظ دینی با اشاره به فعالیت دولت و رسانه های داخلی در زمینه کنترل رواج بدحجابی یاد آور شد: بحران های حکومتی گفتار و رفتار متفاوتی در این زمینه دارند؛ یعنی ممکن است که اسلام در زمینه بدحجابی مطالبی را مطرح کند، اما در فیلم ها و گزارش ها و برخوردها عکس این جریان اتفاق می‌افتد، یعنی در نهاد ها زنان بدحجاب مطرح هستند و برای تعامل به آن ها بها داده می شود.

 

وی با بیان این که  گاهی انسان از این پارادوکس رفتاری و گفتاری متحیر می‌ماند، خاطرنشان کرد: برخی زنان بدحجاب و بی‌حجاب در راهپیمایی ها و حضورهای ملی همانند 22 بهمن و امثال این حضور بهم می‌رسانند اما باید بنگریم  که چه رفتار و گفتاری در پشت این نافرهنگی ها وجود دارد، در حقیقت اگر بخواهیم موفق عمل کنیم در کنار حرکت های گفتاری بایستی حرکت های رفتاری مان هم در رسانه های جمعی نمود و نماد بیشتری پیدا کند.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به برخورد با بدحجابی از طریق اجبار و برخورد های سلبی افزود: عملا در جهان امروزنمی توان هیچ چیزی را به طور مطلق نفی یا تایید کرد زیرا که اگر زبان فعال باشد اما دست در هیچ مقطعی فعال نباشد، هیچ فایده و کاربردی نخواهد داشت.


این واعظ دینی افزود: ما در جامعه اسلامی چیزی حدود 98 درصد باید با کار فرهنگی جلو بیاییم تا جلوی تخریب و به آتش کشیدن جامعه را بگیریم و تحت هر عنوان شعار و عناوین رادیکالی به حریم مردم تجاوز نکنیم. بنابراین بخش عمده ای از حرکت با مباحث فرهنگی و تشویقی قابل اصلاح است اما بخش عمده دیگری از آن به نوعی از برخورد ها که به احکام اسلام ارجاع داده می شود، باید برگرد. بنابراین باید مرز ها را شناخت و جلوی حرکت های فاسد و متزلزل را گرفت./864
/ت302/ح

ارسال نظرات