۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۷۴۸۸۷
مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی خبر داد؛

فعالیت 10 هزار ناظر شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی/ شورای نگهبان نهادی مردمی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان با اشاره به این‌که 10 هزار ناظر آموزش دبده شورای نگهبان در استان آذربایجان‌شرقی فعال هستند، گفت: اخیرا بیش از 200 استاد حوزه و دانشگاه به عنوان ناظر جذب و گزینش شده‌اند.
اسدي، مسؤول دفتر نظارت و بازرسي شوراي نگهبان در آذربايجان‌شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عباسعلی اسدی، مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به فرا رسیدن 26 تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: در تمامی کشورها نهادی برای حفاظت و حراست از قانون اساسی با عناوین مختلفی چون دادگاه قانون اساسی، دیوان عالی قانون اساسی و یا شورای قانون اساسی وجود دارد.


وی با بیان این‌که شورای نگهبان نهاد جدیدی نیست، چنانکه در دیگر کشورها نیز مشابه چنین نهادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مدل پیشرفته و مترقی‌تر نهادهای حافظ قانون اساسی است، که اصول 91 تا 99 قانون اساسی نسبت به وظایف و تکالیف شورای نگهبان اشاره دارد.


اسدی با اشاره به این‌که اصل 94 قانون اساسی، مسأله نظارت بر قانون‌گذاری را بر عهده شورای نگهبان نهاده است، گفت: این اصل اشاره دارد که بایستی تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی به تأیید شورای نگهبان برسد، که اولا مغایر با قوانین شرع مقدس نباشد و همچنین قوانین با شرع مقدس در تناقض نباشد.


مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی با اشاره به وظایف نظارتی شورای نگهبان گفت: نظارت بر عملکرد و صلاحیت کاندیداهای احتمالی انتخابات نیز بر عهده این شورا است، به عبارت دیگر احراز صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی جزء وظایف مهم شورای نگهبان محسوب می شود.


وی با بیان این‌که عده‌ای با اهداف مختلف به دنبال تضعیف شورای نگهبان هستند، افزود: عده‌ای زیاده‌خواه که درصدد ورود به مجلس هستند، بعد از عدم احراز صلاحیتشان اقدام به تخریب شورای نگهبان می‌کنند که البته چنین مسائلی موجب عقب‌نشینی شورا در انجام وظایف قانونی خود نخواهد بود.


اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فعالیت های دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان هم در برگزاری بهینه انتخابات و هم بررسی صلاحیت کاندیداها نقش‌آفرینی می کند، چنانکه با جذب و گزیش ناظران نسبت به وظایف خود عمل می کند.


وی با اشاره به این‌که 10 هزار ناظر آموزش دبده شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی فعال هستند، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر و همایش های فصلی برای ناظران جزء برنامه های متداول دفتر شورای نگهبان در استان است، با این توضیح که نمایندگانی از تمامی اقشار به عنوان ناظر با این نهاد همکاری می کنند.


مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که اخیرا بیش از 200 استاد حوزه و دانشگاه به عنوان ناظر جذب و گزینش شده‌اند، گفت: شورای نگهبان نهادی مردمی است، چراکه هم برگزار کننده انتخابات مردم هستند و هم خود بر روند اجرای آن نظارت دارند.


اسدی افزود: حال با چنین اوصافی؛ اتهام تقلب در انتخابات اهانت به مردم، برگزارکنندگان و ناظران آن است، باید دانست که شورای نگهبان به هیچ جناح، گروه و قشری خاصی وابسته نیست و به صورت مستقل با رعایت قانون در بررسی صلاحیت اقدام می کند./935/پ202/ح

ارسال نظرات