۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۲۷۵۱۴۸
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

ازدواج تفاهم و توافقی مبتنی بر اصل کفویت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سلیمانی گفت: ازدواج امری تفاهمی و توافقی مبتنی بر اصل کفویت است، اما امروز متأسفانه در ازدواج‌ها رقابت وجود دارد یا به تعبیری حالت مزایده دارد، فردی که دین دارد و خانه ندارد با فردی که دین ندارد و خانه دارد با هم مسابقه می‌دهند.
آيت الله سليماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان امروز در برنامه تلویزیونی شبکه استانی هامون، گفت: فقهای بزرگوار ما بر این باورند که در ازدواج دوم دختر اذن پدر شرط نیست.

 

وی ادامه داد: همچنین در ازدواج اول اگر دختر به حدی از رشد و بلوغ کامل نرسیده باشد رضایت پدر وی شرط است اما اگر بالغه رشیده باشد برخی فقها نظر به تعیین سرنوشت از سوی خود دختر دارند.

 

آیت الله سلیمانی با طرح یک سؤال، عنوان کرد: درباره پسر به هیچ صورتی رضایت پدر شرط نیست حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا این نگاه تبعیض آمیز نیست که دختر برای تعیین سرنوشت خود نیاز به اجازه پدر داشته باشد و پسر مستقل تصمیم بگیرد؟!

 

وی تصریح کرد: پاسخ روشن است در ازدواج دختر هرگز پدر سرنوشت او را تعیین نمی‌کند آنچه در این مقام مهم است باز هم رضایت دختر است تحمیل نظر پدر و مادر به شکل جبر و غلبه اصلا نمی‌تواند دختر را به ازدواجی وادار کند که مورد نظر دختر نباشد منتها اگر دختر به بلوغ نرسیده باشد این رضایت باید با مصلحت‌اندیشی پدر همراه باشد در واقع اجازه پدر یک نوع پشتیبانی از ازدواج دختر است.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در مبانی فقهی قاعده‌ای داریم که عدم رعایت آن قطعا برای ما مشکل‌آفرین خواهد بود، اگر دختری خواستگار دارد اما هنوز به توفق نرسیده‌اند و در حد گفتمان برای یافتن راه تفاهم هستند و فرد دیگری به عنوان خواستگار پا پیش بگذارد این امر پسندیده نیست اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که تا زمان قطع امید و جواب منفی شنیدن خواستگار اول، فردی حق ندارد به خواستگاری برود.

 

وی اضافه کرد: اینگونه اتفاقات معمولا بر محور مهریه رخ می‌دهد یعنی هنگامی که خواستگار اول در حال چانه‌زنی درباره کم کردن مهریه است، فرد دومی پیدا می‌شود که می‌گوید من با این مهریه مشکل ندارم و حتی بیش از آن را هم قبول دارم علمای اهل سنت این کار را حرام می‌دانند و از نظر ما نیز امری مکروه است.

 

آیت الله سلیمانی بیان داشت: اسلام عزیز اجازه نمی‌دهد اگر دختری در مقام خواستگاری پسری است، پسر دیگری به شکلی با دختر یا خانواده او تبانی کنند تا خواستگاری اول را برهم بزنند در واقع خواستگاری حق ندارد به خواستگاری دیگری ورود پیدا کند در این صورت در ازدواج یک رقابت پدید می‌آید اما باید دانست که زن کالا نیست.

 

وی با اشاره به حس رقابت در ازدواج، خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه در ازدواج‌ها رقابت وجود دارد یا به تعبیری حالت مزایده دارد فردی که دین دارد و خانه ندارد با فردی که دین ندارد و خانه دارد با هم مسابقه می‌دهند در این رقابت دین برتری می‌یابد یا خانه؟! ازدواج امری مزایده‌ای یا مسابقه‌ای نیست بلکه تفاهمی و توافقی مبتنی بر اصل کفویت است.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره چهار اصل در انتخاب همسر تأکید کرد: حکیمی چهار اصل را در ازدواج لازم می‌دانست کمتر بودن درجه علم زن نسبت به مرد، برتر نبودن خانواده زن نسبت به خانواده مرد، کوتاه‌قد بودن زن نسبت به مرد، سن کمتر زن نسبت به مرد جزء لازمه‌های ازدواج هستند./831/پ202/ح

ارسال نظرات