۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۷۵۱۵۳
کوچک‌زاده در گفت‌و گو با رسا:

برخی‌ شرایطی فراهم کردند تا مجلس به وظایف خود عمل نکند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که متن توافق را نخوانده جشن گرفتند، شرایطی را فراهم کردند تا مجلس نتواند به وظایف ذاتی و قانونی خود درباره توافق عمل کند.
کوچک زاده نماينده مجلس هشتم

مهدی کوچک‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه حق مسلم مجلس شورای اسلامی است که در بحث توافق ورود پیدا کند، اظهار کرد: متاسفانه من نمی دانم چگونه می‌شود قانونی بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد تا اختیارات قانونی مجلس از آن گرفته شود.

 

وی با بیان کسانی که متن توافق را نخوانده جشن گرفتند، شرایطی را فراهم کردند تا مجلس نتواند به وظایف ذاتی و قانونی خود درباره توافق عمل کند، تصریح کرد: البته این بحث فقط به مجلس ختم نمی‌شود و بلکه از سایر دستگاه‌ها و حتی شورای امنیت ملی نیز اجازه گرفته شده است.


نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: البته ما باید صبر کنیم تا ببینیم چقدر این توافق چرخ زندگی مردم را به جریان خواهد انداخت و امیدواریم زحمات آقایان هدر نرود.

 

لازم به ذکر است بر اساس قانون حفظ دستآوردهای هسته‌ای که در جلسه علنی 2 تیر مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان یک روز بعد، آن را تصویب کرد هرگونه نتیجه در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که موارد زیر به طور شفاف رعایت شود:

 

نخست، لغو تحریم‌ها به طور یک‌جا و کامل باید در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

 

دوم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه‌ی پادمان مجاز به نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

 

سوم، هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

 

تبصره 1: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه‌ی مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی گزارش شود.

 

تبصره 2: وزیر امور خارجه‌ی کشور موظف است روند اجرای توافق‌نامه را هر 6 ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حُسن روند توافق را به نمایندگان مجلس گزارش دهد./858/ت302/ج

ارسال نظرات