۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۵۱۶۴
کارشناس کارگروه عفاف و حجاب تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

حجاب و عفاف از شاخصه های اجتماعی پیشرفت و تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام محمدی مقدم با بیان این که حجاب پدیده‌ای است که با انبوهی از مسائل زندگی زن پیوند دارد، گفت: حجاب آغاز یک راه، بالاترین فریاد خاموش و رفتاری آکنده از پیام های معنوی است که غربی ها به شدت از آن هراس دارند. همچنین به عنوان یکی از شاخصه ‎‎‎های اجتماعی پیشرفتِ فرهنگ و تمدن اسلام قلمداد می شود
حجاب

حجت الاسلام فرید محمدی مقدم،  کارشناس کارگروه عفاف تبلیغات اسلامی خراسان رضویدر گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  با اشاره به معانی واژه عفاف و حجاب اظهار کرد: واژه عفاف از کلمة «اَلعِفَّة» در لغت عرب گرفته شده است که به معنایِ «اَلکَفُّ عَمّا لا یَحِلُّ وَ یَجمُلُ»، یعنی پرهیز و خودداری از آنچه حلال و پسندیده نیست، است. همچنین مفهوم عام حجاب پرهیز از هرگونه تمایلات نامشروع جنسی بوده و مفهومِ خاصِ آن خویشتن داری است که آدمی را به سوی ازدواج و ارضای مشروع رهنمون می کند و بدین ترتیب، مدیریت غریزة جنسی و تربیت جنسی صحیح را در پی دارد.

 

وی با اشاره به سخن شهید مطهری در زمینه حجاب، تصریح کرد: استعمال کلمة «حجاب» در مورد پوشش زن، اصطلاحی نسبتاً جدید است، در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمة «سَتر» که به معنی پوشش، به کار رفته است. فقها چه در کتابُ الصّلاة و چه در کتابُ النّکاح که متعرّض این مطلب شده‌اند، کلمة سَتر را به جای حجاب به کار برده اند.

 

این کارشناس دینی با بیان این که اصلِ واژة حجاب به معنای پرده و پوشش نیست، تصریح کرد: واژه حجاب به‌معنای مانع و حایل بوده و از آنجا که پوششِ کامل، مانع از دیده شدن و نمایان گشتنِ ویژگی های جنسیّتی می شود،  به تدریج در عرفِ اهلِ شریعت تحت عنوان حجاب مصطلح گشته و این اصطلاح بسیار به جا است زیرا که تأمین کنندة نظر شریعت است و عفت در پوشش را تحقق می بخشد و علاوه بر حجاب بانوان، حجاب آقایان را هم شامل می شود.

 


حجت الاسلام محمدی مقدم با اشاره به آسیب شناسی عبارت عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: تلقی برخی فعالان فرهنگی و مسؤولان مملکتی و اکثریت رسانه ها از اصطلاحِ رایجِ «عفاف و حجاب» اغلب معطوف به مباحث مربوط به «پوشش بانوان» بوده و حتی برخی از کتاب هایی که تحت عنوان «عفاف و حجاب» نگاشته شده اند، تنها به حجاب و پوشش بانوان پرداخته اند و با این تلقی و نگرش انتظار دارند انحرافات اخلاقی موجود در جامعه نیز رخت بربندد.

 

هدف از طرح عفاف در آموزه های دینی، رهایی از انحرافات اخلاقی است

این کارشناس دینی با بیان این که ممکن است کسی حجاب اسلامی را رعایت کند ولی از طُرق دیگر دچار انحراف شود، ادامه داد: برخی ها از طریق عدم رعایت عفت بینایی، یا گویایی، یا شنوایی، یا خلوت، یا اختلاط، یا رفتار و یا افکار دچار این انحراف می شوند. چنانکه هم‌اکنون این معضل در میان برخی از حجاب داران مشاهده می شود و یکی از ایرادهایِ جدیِ بدحجاب ها به طرفداران حجاب، ذکر نمونه هایی از رفتارهای غیرعفیفانه این دسته از حجاب‌داران است.

 

کارشناس کارگروه عفاف تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ادامه داد: لازم است تا به همة حوزه های عفاف در جامعه پرداخته شود و بدین  وسیله از انحرافات اخلاقی پیشگیری گردد؛ چرا که هدف از طرح مباحث عفاف در آموزه های دینی، مدیریت و کنترل غریزة جنسی و رهایی از انحرافات اخلاقی است و نه تنها مجردها، بلکه متأهل ها و چگونگی روابط میان همسران را هم شامل می شود.

 

حجت الاسلام محمدی مقدم با اشاره به ضرورت رعایت عفاف و حجاب برای زنان جامعه اسلامی، گفت: حفظ حجاب برای زنان فایده های گوناگون داشته و از نظر فردی سبب می شود تا از گوهر عفاف زن که گوهری بس گرانبها است محافظت شود، افزون بر این عفاف، در درون صدف حجاب، پرورش می‌یابد، دیگر اینکه حجاب امنیت زن را تضمین می کند چرا که بیشتر مزاحمت ها و آزار و اذیت ها متوجه بدحجاب ها است.


این کارشناس دینی ادامه داد: از آنجا که زنانِ بدحجاب، مبتلا به بیماری خودنمایی هستند، برای جلوه‌ کردن و نمایاندن، چاره‌ای جز آرایش بیش از اندازه و بی‌رویّه ندارند و همین، سبب فرسودگی چهرة آنان می‌شود، گذشته از این، بسیاری از ناراحتی‌های جسمی و روانی و به‌ویژه افسردگی‌ای که پس از هر گناه به سراغشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، آنان را خیلی زود پژمرده می‌سازد و جوانی و طراوت آنان را زودتر سپری می‌کند و پیری زودرس را نصیبشان می‌گرداند.

 

حجاب و عفاف علاوه بر حفظ کرامت انسانی، استحکام خانواده ها را در پی دارد

حجت الاسلام محمدی مقدم با بیان این که حجاب از نظر خانوادگی نیز فواید فراوانی را به دنبال دارد، گفت: رعایت حجاب سبب استحکام زندگی می شود، از آن جهت که زن با حجاب در محیط خارج از زندگی زناشویی به جلوه‌گری نمی پردازد و جاذبه های جنسی خود را به حراج نمی گذارد و به هدر نمی دهد بلکه محبت و نیروی جنسی‌اش تنها به شوهرش اختصاص می‌یابد و شکی نیست که این، سبب نشاط در زندگی شده و در نتیجه استحکام و استواری خانواده را به ارمغان می آورد.


وی با اشاره به سخن «ژآهد فیلد» در کتاب روان شناسی و اخلاق اظهار کرد:  زنان بدحجاب با تظاهر شدید به جلب توجه، به هیچ وجه محل مخصوص و ثابت برای اقناع غریزة جنسی ندارند و با داشتن ظاهر بسیار جالب و جذّاب، از نظر زناشویی همسران خوبی نخواهند بود، از نظر جنسی سرد مزاجند و بدین‌دلیل در ازدواج معمولاً شکست می‌خورند و زندگیشان به‌ جدایی و طلاق منتهی می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی مقدم با اشاره به حجاب و کرامت انسانی حاصل از آن،  تأکید کرد: حجاب علاوه بر حفظ کرامت انسانی، فواید فراوان دیگری که در پی دارد، سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی و ارضای آن در قالب روابط زن و شوهری می‏شود و به استحکام خانواده می انجامد و مانع از طلاق و جدایی می‌گردد و این نشان می دهد که دستور اسلام به حجاب و عفاف، در درجه اول به منظور دفاع از حقوق بانوان است.

 

کارشناس کارگروه عفاف تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: از نظر اجتماعی نیز حجاب در رشد و پویایی جامعه مؤثر بوده است، بدین صورت که اگر زنان، با حجاب کامل در اجتماع حضور پیدا کنند هم خود و هم مردان به کار و تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی بهتر می رسند. اما به عکس اگر زنان با لباس های نامناسب و آرایش بیرون آیند، نیروی مردان صرف هوس بازی می‌شود و اینجا است که می بینیم اجتماع رشد نمی کند، بلکه فلج می شود.


تزلزل بنیاد خانواده ها، خلل در فعالیت های علمی و نابود شدن امنیت اجتماعی از مهم ترین پیامد های گسترش بدحجابی

حجت الاسلام محمدی مقدم با اشاره به آثار گسترش بد حجابی و بی عفتی در جامعه، گفت: تزلزل و سستی بنیاد خانواده خود و دیگران، مورد سوء استفاده ابزاری گروهک‌های ضد نظام اسلامی قرار گرفتن و پرچم استعمار گشتن، از دست دادن سرمایه اقتصادی، به خاطر ارتباطات نامشروع، یا پیروی از مدها و مدلهای غربی و آرایش‌های آنچنانی، مورد آزار و اذیت هوسرانان قرار گرفتن و امنیت فردی و اجتماعی را از دست دادن از آثار این بد حجابی محسوب می شود.

 

این کارشناس دینی افزود: سقوط شخصیت به جهت تحریک شهوت، گرفتاری به امراض، حوادث و بلایای طبیعی‌گشتن (به‌جهت ارتکاب گناه)، خلل در فعالیت‌های علمی، اقتصادی و خدماتی، تولد بچه‌های بی  سرپرست و آسیب پذیر و آسیب زا، تأخیر در ازدواج. (افزایش سن ازدواج)، محروم گشتن برخی از ازدواج برای همیشه، گسترش فساد و فحشا در جامعه از عوامل گسترش بد حجابی در جامعه محسوب می شوند.


وی با بیان این که یکی از موضوعاتی که غرب در جنگِ نرمِ فرهنگی درباره آن برنامه‎ریزی جدّی می‎کند، عفاف است، گفت: کمتر موضوعی در تمدن غرب وجود دارد که به اندازة موضوع پوشش روی آن سرمایه‎گذاری شده باشد؛ چراکه از آشکارترین نشانه‎‎‎هایی که می‎تواند نفوذ فرهنگ غرب را در جوامع نشان دهد، آرایش و پوشش ظاهری مردم است.

 

حجاب رفتاری آکنده از پیام های معنوی است که غربی ها از آن هراس دارند

این کارشناس دینی ادامه داد: حجاب علاوه ‎بر این‎که یکی از احکام ضروری اسلام است، نمادِ اسلامی‎ شدن یک جامعه نیز به شمار می آید و به عنوان یکی از شاخصه ‎‎‎های اجتماعی پیشرفتِ فرهنگ و تمدن اسلام قلمداد می شود؛ چرا که مسأله حجاب، تنها به پوشیدن یا نپوشیدن چند متر پارچه نیست. حجاب، تنها یک لباس نیست، بلکه نوعی نگاه، طرز فکر، رفتار متمایز و جهان بینی خاص است.

 

کارشناس کارگروه عفاف تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حقیقت حجاب پدیده‌ای است که با انبوهی از مسائل زندگی زن پیوند دارد. حجاب آغاز یک راه، بالاترین فریاد خاموش، بدون زبان سخن گفتن، بدون دعوا، اعتراض کردن و رفتاری آکنده از پیام‌های معنوی است و به خاطر همین کارکردها است که غربی ها به شدت از حجاب هراسناکند و حتی حضور یک دختر محجبه در کلاس درس و محیط دانشگاه را برنمی تابند اگرچه متهم به زیرپا گذاشتن آزادی و دموکراسی شوند.

 

حجت الاسلام محمدی مقدم با اشاره به فعالیت دولت و رسانه ها در این زمینه، افزود: به نظر می رسد بسیاری از مسؤولان دولتی تاکنون بحث عفاف و حجاب را جدی نگرفته اند و نهایت به صورت کلیشه ای و حاشیه ای و ارائه گزارش به آن نگاه کرده اند و همت و دغدغه ای هم در این راستا ندارند، حال اینکه اگر 301 وظیفه که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای گسترش فرهنگ عفاف برای دستگاه-های مختلف مملکتی مصوب شده، اجرایی گردد 70 درصد معضلات بی عفتی و بدحجابی رخت برخواهد بست ولی تاکنون هیچ دولتی چنین دغدغه ای نداشته و چنین همتی به خرج نداده است و بنابراین نباید هم نتیجه ای داشته باشد.

 

انتخاب مسیر هدایت و سعادت باید با بینش و بصیرت باشد

وی با اشاره به تأثیر اجبار و برخورد های سلبی بر کنترل گسترش بد حجابی بیان کرد: لازم است همواره فواید حجاب و آنگاه زیان‌های بدحجابی بیان گردد تا فرهنگ حجاب اسلامی نهادینه شود، ولی در عین حال نباید از برخوردهای سلبی و قضایی و حقوقی با پدیدة بی-عفتی و بدحجابی غفلت کرد؛ اگر این برخوردهای سلبی حداقلی وجود نداشته باشد، 98درصد کار فرهنگی هم انجام بپذیرد بی فایده است. چون برخورد سلبی و قضایی است که منکَر بودن و جرم بودن این پدیده را نمایان می سازد.

 

این کارشناس دینی با بیان این که یکی از تلاش های دشمن این بوده است که برخوردهای سلبی را منزوی کند، گفت: تا انجام پدیده بدحجابی و بی عفتی عادی سازی و سپس فرهنگ سازی و نهادینه شود و این بسیار خطرناک است.البته شکی نیست که اگر خانمی نیز با بدحجابی خود به تحریک جنسی مردان و جوانان بپردازد و آنان را به بی‌عفتی بکشاند بایستی قانون به صورت عنیفانه و اجبار، او را از این کار باز دارد.

 

کارشناس کارگروه عفاف تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که استفاده از احکام قضایی و انتظامی در جایی است‌ که برهان و دلیل عقلی و پند و اندرز اثربخش نباشد، گفت:  حتی همین تنبیه و تازیانه هم جنبة مقدّمی دارد. یعنی فرد مجرم پس از مجازات و تازیانه، به تعقّل و اندیشه‌ورزی روی می‌آورد و سپس با اراده و اختیار، مسیر عفاف و حجاب و هدایت و سعادت را می‌پیماید.

 

حجت الاسلام محمدی مقدم با بیان این که گسترش انحرافات اخلاقی یکی از سیاست‌های استکبار جهانی برای براندازی نظام اسلامی است، خاطر نشان کرد: کشور هایی همچون اسپانیا و الجزایر همین شیوه را به‌کار بستند و به نتیجه رسیدند، پس برای پیش‌گیری از گسترش انحرافات اخلاقی بایستی از همة ابزارهای فرهنگی و حقوقی کمک گرفته شود تا نظام اسلامی از براندازی در امان بماند./864/ت301/ح

ارسال نظرات