۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۷۵۲۱۱
مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی:

شورای نگهبان حافظ آرای مردم است

خبرگزاری رسا ـ اسدی با اشاره به این‌که شورای نگهبان نهادی مردمی بوده و به هیچ جناح‌، گروه و تشکل سیاسی وابسته نیست، گفت: شورای نگهبان با عمل به وظیفه نظارتی خود حافظ آرای مردم است.
شوراي نگهبان

عباسعلی اسدی، مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که به مناسبت فرا رسیدن 26 تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان ترتیب یافت، اظهار داشت: شورای نگهبان حافظ قانون اساسی محسوب می شود، چراکه ناظر بر مصوبات مجلس شورای اسلامی است تا مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی نباشد.


وی نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی را نخستین وظیفه شورای نگهبان دانست و خاطرنشان کرد: این شورا وظیفه دارد که هر قانون تصویب شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه یا طرح مجلس را تأیید می‌کند و در صورت عدم مطابقت، آن لایحه یا طرح به مجلس برگردانده می‌شود تا مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی کند.


اسدی با بیان این‌که دومین وظیفه شورا نظارت بر کلیه انتخابات کشور است، تصریح کرد: شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبت‌نام می‌کنند را بررسی کرده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد.


مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شورای نگهبان از نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است، تمامی قوانین مجلس شورای اسلامی تأیید این شورا می‌رسد که مغایر قانون شرع و قانون اساسی نباشند. صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به استثنای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در این شورا تایید می‌شود.


وی با اشاره به این‌که اصول قانون اساسی مربوط به ساختار و وظایف شورای نگهبان گفت: اصل نود و نهم قانون اساسی مقرر می‏دارد؛ «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد».


اسدی با اشاره به این‌که شورای نگهبان نهادی مردمی بوده و به هیچ جناح‌، گروه و تشکل سیاسی وابسته نیست، تصریح کرد: شورای نگهبان با عمل به وظیفه نظارتی خود حافظ آرای مردم است، هم اکنون بیش از 10 هزار ناظر شورای نگهبان در استان آموزش دیده هستند که بر حسن اجرای روند انتخابات نظارت دارند.


مسؤول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی با بیان این‎‌که شورای نگهبان با کسی یا گروهی عقد اخوت نبسته است، گفت: اگر شاهد تخریب این نهاد انقلابی از سوی رسانه‌های غربی و معاند هستیم، نشان از سلامت کار شورای نگهبان دارد.


وی با بیان این‌که شورای نگهبان هیچ‌گاه تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای غرب عمل نکرده است، افزود: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان بر اساس مستندات فقهی و قانونی عمل می کنند، بنابر این هیچ توصیه‌ای خارج از اصول اسلامی و قانونی پذیرفته نیست./853/ت302/ب4

ارسال نظرات