۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۷۵۲۶۴
استاد حوزه علمیه قم:

کیفیت عمل نزد مؤمن برتر از کمیت آن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مؤمن اهتمام به کیفیت عمل دارد نه کمیت آن، گفت: براساس آیه «وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی‏ أَصْحابِ السَّعیرِ»، مؤمن همواره عقل را محور کارهای خود قرار می‌دهد.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در آئین تفسیر پیام‌های سبک زندگی قرآن که در طول ماه مبارک رمضان امسال در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان این‌که قرآن در زندگی انسان یک کتاب راهنما بر اساس خلقت و ذات انسان است، عنوان کرد: مؤمن اهتمام به کیفیت عمل دارد نه کمیت آن و این اول درس آیات جزء 29 قرآن کریم است.

 

وی با اشاره به اشاره به آیه 10 سوره ملک که می فرماید«وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی‏ أَصْحابِ السَّعیرِ»، عنوان کرد: بر اساس این آیه مؤمن همیشه عقل را محور کارهای خود قرار می دهد.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به اهمیت پرهیز از گناه در خلوت ها از نظر اسلام، گفت: خداوند در آیه 12 سوره ملک می فرماید«إِنَّ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبیرٌ؛ به درستی کسانی که از پروردگار خود با این‌که او را ندیده اند، پروا و خشیت می‌کنند آمرزش و اجری بزرگ دارند».

 

وی افزود: خدا در این آیه به وضع مؤمنان می‌پردازد و چون در مقام انذار و وعید است، از میان اوصاف مؤمنان به خشیت و ترس از خدا اشاره می‌کند و خشیت از غیب یعنی این‌که مؤمنان به چیزی ایمان آورده‌اند و از آن هراس دارند که در پرده غیب است و نمی‌توانند آن را با حواس خود ادراک کنند و مؤمنان را برای همین خشیت وعده مغفرت و اجر عظیم می‌دهد.

 

وی با اشاره به پیام دیگر آیات جزء 29 قرآن کریم، گفت: مؤمن دیگران را به کار خیر تشویق می‌کند چرا که در آیه 34 سوره قلم می خوانیم«إِنَّ لِلْمُتَّقینَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعیمِ» یعنی بدرستی که اهل تقوی نزد پروردگارشان بهشت های جاوید و پر نعمت دارند در مقابله با وضع کفار در اینجا به اهل تقوی بشارت می دهد که در آخرت چه وضعی دارند اهل تقوی کسانی هستند که همواره ملازم عبادات و طاعات بوده اند و از نواهی پروردگار اجتناب کرده اند و ربوبیت را در دنیا منحصر در خدا می دانستند و عبادت را فقط خالصانه برای او انجام می دادند.

 

حجت اسلام حاج ابواقاسم با اشاره به این‌که فرد مؤمن همواره برای دیگر مؤمنان دعا می‌کند، تصریح کرد: یادآوری صدقات و خدمات به دیگران از دیگر ویژگی مؤمنان از نظر قرآن کریم است./921/پ203/ی

ارسال نظرات