۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۷۵۲۷۸
آیت الله ناصری:

بندگان نباید از رحمت خداوند مأیوس شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به رحمت خداوند و محبت خداوند نسبت به بندگان گفت: خدا در آیه 53 سوره زمر با بندگان گناهکار خود با مهربانی و محبت صحبت می‌کند و به آنها وعده می‌دهد که همه گناهان آنها را در صورت بازگشت به خود خواهد بخشید.
جلسات اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، ضمن قرائت آیه 53 سوزه زمر خداوند را بسیار بخشنده و مهربان نسبت به بندگان توصیف کرد و گفت: خطاب این آیه مربوط به بندگانی است که در گناه کردن طغیان و رابطه خود را با خدا قطع کرده‌اند.

 

وی در ادامه افزود: در این آیه خداوند با بندگان گناهکارش بسیار مهربان و با محبت صحبت می‌کند، در آیه خداوند خطاب به بندگانش نمی‌گوید ای گناهکاران، ای عصیانگران، ای خطاکاران، ای بنده‌های نمک نشناس بلکه می گوید یا عبادی، ای بندگان من، چنین خطابی نشان از اوج محبت و دوست داشتن خدا نسبت به بندگان دارد، بسیار مهربانی و علاقه وجود دارد در این لفظ چرا که به جای خشونت و توهین در خطاب قرار دادن از چنین کلمه محبت آمیزی استفاده شده است.

 

آیت الله ناصری با اشاره به کثرت محبت خداوند در آیه 53 سوره زمر تصریح کرد: خداوند در این آیه به جای استفاده از طغیان و عصیانگری و بردن آبروی معصیت کاران از اسراف و تندروی استفاده می‌کند و نمی‌خواهد آبروی بنده ای که مرتکب خطا شده است برود بلکه آبروی او را حفظ می‌کند.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان این‌که لاتقنطوا من رحمة الله در این آیه بسیار امید بخش است اظهار کرد: خداوند خطاب به گناهکاران و بنده‌های خطا کارش در این آیه نمی‌گوید هرگز رحمت الهی شامل حال شما نمی‌شود بلکه می‌گوید لاتقنطوا من رحمة الله یعنی هرگز از رحمت و محبت خداوند مأیوس نشوید بلکه بدانید همیشه برای شما فرصتی وجود دارد که مورد رحمت و مغفرت خداوند واقع شویم.

 

وی این آیه را مصداق بارز محبت خداوند نسبت به بندگان دانست و خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌گوید إن الله یغفرالذنوب جمیعاً، یعنی خداوند همه گناهان شما را می‌بخشد، نه این‌که تنها برخی از گناهان را مورد بخشش قرار می‌دهد، حرفی از صغیره و کبیره بودن گناه هم نمی‌زند بلکه تنها می گوید همه گناهان شما را خواهم بخشید و همه این‌ها نشان از محبت و رحمت خداوند دارد.

 

آیت الله ناصری بازگشت به خداوند را شرط برخورداری از رحمت خدا ذکر کرد و گفت: انسان نباید از رحمت خداوند مأیوس شود هرچند که گناهکار و معصیت کار باشد اگر مسیر خود را عوض کند و به خدا بازگردد قطعا مورد رحمت و بخشش خدا واقع خواهد شد./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات