۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۷۵۷۶۴

قطعنامه شورای امنیت درباره برجام تصویب شد/ وزارت خارجه: موشک های بالستیک ایران خارج از صلاحیت شورای امنیت است

خبرگزاری رسا ـ شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه مربوط به برجام را با رأی مثبت تمامی اعضا تصویب کرد. وزارت خارجه کشورمان پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه ای صادر و تاکید کرد که اجرای درست برجام فرصت های جدیدی برای همکاری در جهت پرداختن به چالش ها واقعی جهانی و تهدیدات واقعی علیه صلح منطقه ای خواهد گشود.
شوراي امنيت

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را به اتفاق آراء تصویب کرد.

 

تمامی 15 عضو این شورا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.



در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن برجام مورد تایید قرار گرفته است. قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران در قطعنامه جدید به‌صورت مشروط لغو شده اما با مکانیزم نسبتا ساده‌ای قابلیت بازگشت دارد.

تائید توافق بر اساس قطعنامه‌ای صورت می‌گیرد که در آن جزئیات مهمی در مورد مسئله ساز و کار بازگشت تحریم‌ها (موسوم به مکانیزم ماشه)، تحریم‌های تسلیحاتی و همچنین روند حل اختلاف تشریح شده است.



طی چند روز گذشته مواردی از این قطعنامه انتقادهایی جدی را در میان محافل سیاسی و رسمی ایران برانگیخته است. بندهای 11 و 12 این پیش‌نویس که به مکانیزم ماشه مربوط می‌شد، اصلی‌ترین کانون این انتقادات بود.

 

وزارت خارجه بیانیه داد

گزارش رسا حاکی است، وزارت خارجه کشورمان نیز پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل بیانیه ای صادر کرد.

 

در بیانیه وزارت خارجه که بلافاصله پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت صادر شده و در چهارده ماده تنظیم شده، آمده است: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که اجرای با حسن نیت برجام توسط همه اعضاء برجام به اعاده اعتماد ملت ایران که به نحوی ناعادلانه متحمل فشارها و زورگویی های غیرقانونی به بهانه این بحران ساختگی بوده اند، کمک خواهد کرد و فرصت های جدیدی برای همکاری در جهت پرداختن به چالش ها واقعی جهانی و تهدیدات واقعی علیه صلح منطقه ای خواهد گشود. دیر زمانی است که منطقه ما دچار تنش های ناروا شده است، در حالی که افراط گرایان و تروریست ها مشغول تثبیت خود و پیشروی هستند. زمان آن فرا رسیده است که توجه و تمرکز بر این تهدیدات قریب الوقوع معطوف گردد و روش های موثر برای شکست دادن این تهدید مشترک دنبال و پیگیری شود.

 

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال برای ارتقاء صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده‏ی تروریسم و افراط گرایی خشونت بار کمک کند. ایران نقش پیشرو خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی بطور کامل همکاری نماید. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند.
 

عراقچی: تغییری در سیاست های تسلیحاتی، منطقه ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد شد

از سوی دیگر عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان ساعاتی پیش از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت در گفت وگو با صدا و سیما تاکید کرده بود که با این قطعنامه هیچ تغییری در سیاست های تسلیحاتی، منطقه ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد شد.

 

عراقچی با اشاره به قطعنامه‌ای که امروز در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک به تصویب رسید، گفت: این قطعنامه، یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. 

 

وی با بیان این‌که این قطعنامه به همراه نامه کشورهای 1+5 به شورای امنیت خواهد بود، تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این قطعنامه این است که این قطعنامه برخلاف 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیت‌های صلح ‌آمیز ایران به عنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد.



وی با بیان این‌که در این قطعنامه به بند 25 منشور سازمان ملل اشاره دارد و چند پاراگراف آن به بند 41 اشاره خواهد کرد، تصریح کرد: کلیت قطعنامه تحت فصل 41 منشور سازمان ملل نخواهد بود و دیگر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به عنوان یک تهدید قلمداد نخواهد شد و این یک تحول اساسی است.

 

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شورای عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی این قطعنامه دارای چه اختیاراتی هستند، گفت: درباره این‌که هر کدام از این دو نهاد تا چه حدی و سطحی وارد این قضیه می‌شوند باید تصمیم گیری شود و من نمی‌توانم اظهارنظری کنم.

 

وی گفت: هر کدام که مسئول طی این روند قانونی شوند می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تأیید کنند و این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود و یا این‌که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد. بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تأیید قرار بگیرد. مثلاً اگر کلیت آن رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این‌که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست. /924/
 

ارسال نظرات