۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۷۵۸۸۳
کارشناس مذهبی:

استفاده از الگوی تربیتی اسلام نیاز امروز جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی ضمن اشاره به برخی سبک های تربیتی رایج در محافل دانشگاهی و آموزشی، گفت: بخش اعظمی از این الگوهای تربیتی بر گرفته از تجاربی است که اساتید دانشگاهی غیر مسلمان و نا آشنا به نظرات اسلامی و تنها بر مبنای شواهد تجربی ارائه کرده اند.
تربيت اسلامي

حجت الاسلام ولی الله صادقی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به نقش محوری خانواده در الگوی تربیتی اسلامی عنوان کرد: اسلام کانون خانواده را به عنوان محور و مبنای اجرای طرحهای تربیتی قرار داده و بخشی از نظام اجتماعی خود را بر مبنای جمعیت خانواده ها بنیانگذاری کرده است.

 

 

وی در ادامه تمامی دستورات شرعی اسلامی را واجد وصف تربیتی دانست و ضمن تأکید بر لزوم احصای جنبه های تربیتی از سایر اهداف ابلاغ دستورات دینی اظهار کرد: اگر اسلام هر فرد را به انجام عباداتی از قبیل نماز و روزه و خمس امر می کند به این دلیل است که نفس انسان ذاتا سرکش و خواهان تنوع است و اگر قید و بندی داشته باشد به انحراف کشیده می شود.

 

 

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه این مطلب افزود: قید و بندهای دینی اسلام سخت و طاقت فرسا نیست و اگر هر فرد مسلمانی تنها با هدف استقرار ملکه نظم در رفتار و کردار و نیز به آنها پایبند باشد اثرات مثبت آن را در زندگی خود مشاهده می کند.

 

 

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر لزوم تربیت دینی کودکان این روش تربیتی را زمینه ساز نهادینه کردن دستورات دینی در رفتار افراد دانست و گفت: متأسفانه پس از گذشت حدود 14 قرن از ظهور دین اسلام هنوز الگوهای تربیتی آن به طور کامل در جوامع اسلامی اجرا نشده است.

 

 

وی تصریح کرد: اسلام یک دین تربیتی است که تلاش دارد افراد را از کودکی با دستورات ساده اسلامی آشنا و در بزرگسالی دستورات پیچیده تر را از آنها مطالبه کند و اگر اینگونه از دستورات اسلامی استفاده شود مثلا مسلمانان بزرگسال از ادای وظایفی مثل جهاد یا روزه خودداری نمی کنند.

 

 

این کارشناس مذهبی شجاعت و دلیری، راستگویی، پرهیز از بدگویی دیگران و خوش رویی را از جمله مهم ترین آثار اجرای الگوی تربیتی اسلامی دانست و اظهار کرد: بررسی زندگی ائمه طاهرین(ع) نشان می دهد اجرای الگوی تربیتی اسلام به روش صحیح و منطقی انسانهایی با این ویژگی ها تربیت می کند.

 

 

حجت الاسلام صادقی آموزش و پرورش، خانواده و اجتماع را سه ضلع اجرای الگوی تربیتی اسلام در جامعه دانست و تأکید کرد: ادبیات کهن و اصیل فارسی بر اساس الگوهای تربیتی اسلامی تدوین شده که گلستان سعدی یکی از شاخص ترین آنهاست و در گذشته با آموزش آنها در مکتب خانه ها نسلی پایبند به ارزشهای دینی تربیت می شده است که این روش می تواند مبنای کار مدارس و والدین قرار گیرد./939/پ202/ب4

ارسال نظرات