۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۲۷۵۹۳۹

اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ انتصاب فرمانده جدید سپاه خراسان شمالی، بررسی طرح ساماندهی مجالس عروسی و گشایش نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان شمالی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور حکمی سردار سیدحسین مرتضوی را به عنوان فرمانده جدید سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی منصوب کرد.

 

سردار مرتضوی جایگزین سردار حسینعلی یوسفعلی زاده، فرمانده سابق سپاه خراسان شمالی شده که هفته گذشته با حکم سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان معاون بازرسی سازمان بسیج کشور منصوب شد.

 

سردار مرتضوی، فرمانده جدید سپاه استان خراسان شمالی پیش از این فرماندهی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان را بر عهده داشته و همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز از فرماندهان لشگر پنج نصر بوده است.

 

سردار یوسفعلی زاده، فرمانده سابق سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز پس از یک دهه فرماندهی سپاه استان، به عنوان معاون بازرسی سازمان بسیج کشور جایگزین سردار نعمان غلامی شد.

 

بر اساس برنامه قرار است مراسم تودیع و معارفه فرمانده قدیم و جدید سپاه خراسان شمالی، با حضور سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور ساعت 11 صبح روز جمعه هفته جاری پیش از خطبه های نماز جمعه در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شود.

 

گشایش نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی در شیروان

نمایشگاه هنرهای تجسمی اسماءالحسنی در مجتمع فرهنگی وهنری شهید امانی شهرستان شیروان گشایش یافت.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: اوج تجلی هنر آن هنگامی است که در خدمت خدا، برای رضای خدا و برای خدمت به خلق خدا باشد.

 

احمد زیبایی افزود: هنر برای هنر معنایی ندارد و ارزش هنر به میزان  تأثیرگذاری آن بر مخاطب در جهت قرب الی الله و تسهیل در تقرب الهی است.

 

وی با تقدیر از هنرمندان خالق این آثار معنوی اظهار کرد: هنرمند در قبال استعداد و توانایی که خداوند متعال در وجودش به ودیعه گذاشته، مسؤول بوده و اگر از هنرش در جهت خدمت به بشریت و اخلاق بهره نگیرد هیچ گاه ماندگار و جاودانه نخواهند شد.

 

گفتنی است، در این نمایشگاه 11 اثر از چهار هنرمند شیروانی به نمایش گذاشته شده و از امروز به مدت یک هفته از ساعت هشت صبح الی 14 برای بازدید عموم دایر است.

 

بررسی طرح ساماندهی مجالس عروسی در شیروان

پیش نویس طرح میثاق‌نامه ساماندهی مجالس عروسی در نشست کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی در شهرستان شیروان بررسی شد.

 

مجتبی اطمینان، مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شیروان گفت: اشاعه سنت‌های مبتنی بر آیات و روایات ائمه معصومین و طرح نکاتی برای زوج‌های جوان در خصوص پرهیز از تجمل‌گرایی و برپایی هر چه ساده‌تر مراسمات عروسی از مهم‌ترین محورهای این پیش‌نویس است.

 

وی افزود: پیش‌نویس طرح از سوی کارگروه بررسی و پس از تأیید و تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان در سطح شهرستان شیروان اجرایی می‌شود.

 

مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شیروان طرح ساماندهی مجالس عروسی در شیروان را طرحی مهم برشمرد و اضافه کرد: با تصویب و اجرای این طرح بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های موجود در مجالس عروسی برطرف می شود.

 

نصب 142 تابلو برای گرامیداشت یاد شهدا در شیروان

شهردار شیروان از نصب 142 پرده تابلو در مناطق مختلف شیروان برای گرامیداشت یاد شهدا خبر داد.

 

جعفر بورنگ عصر امروز در نشست با فعالان فرهنگی و خبرنگاران اظهار کرد: به همت شورای نام‌گذاری شهر شیروان که مسؤولیت آن‌ را شهرداری بر عهده دارد، از سال 86 که این شورا فعال شده است تاکنون از مجموع 975 تابلو نصب شده در بلوارها، میادین، کوچه‌ها، 142 تابلو به نام شهدا و سرداران شهید مزین شده است.

 

بورنگ گفت: این اقدام شهرداری در راستای پاسداشت و زنده نگاه داشتن یاد شهدای انقلاب اسلامی از سوی شهرداری صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: قطعاً شهدا حق بزرگی بر گردن مردم و مسؤولان دارند و امروز بر همه ما تکلیف است تا نسبت به وصیت شهدا گام‌های اساسی را در راستای اشاعه فرهنگ و شهادت برداریم.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی شیروان با اشاره به اینکه عزت نظام جمهوری اسلامی مرهون خون شهدا است، تأکید کرد: فضای جامعه باید همواره از یاد شهیدان عطرآگین باشد.

 

شهردار شیروان از شهدا به عنوان بهترین فرزندان انقلاب یاد کرد و گفت: شهدا در حقیقت برجسته‌ترین نشانه‌های ایثار ملت بودند.

 

بورنگ خاطرنشان کرد: به طور قطع شهدا پیشتازان نهضت جهادی بوده که هدفشان تحکیم مبانی دین اسلام بود و این قشر همواره اسناد همیشه جاویدان حقانیت و مظلومیت ما باقی خواهند بود.

 

«پیام های قرآنی»، «مهدویت» و «امامت» سه کلاس مستمر کانون تخصصی عترت

کلاس های اخلاقی، قرآنی با عنوان پیام های قرآنی، مهدویت و امامت به صورت مستمر در کانون تخصصی عترت خراسان شمالی برگزار می شود.

 

حسین درخورد، مدیر کانون تخصصی عترت خراسان شمالی گفت: همزمان با آغاز ایام اوقات فراغت که با ماه مبارک رمضان مقارن بود، کلاس های قرآنی، احکام و داستان های قرآنی به صورت عمومی هر روز در کانون اجرا می شد.

 

وی با بیان اینکه پس از پایان ماه مبارک رمضان، کلاس های مذکور هفته ای سه جلسه برگزار می شود، اضافه کرد: همچنین برگزاری کلاس تخصصی زبان نیز به کلاس های اوقات فراغت این کانون افزوده شده است.

 

درخورد اظهار کرد: کلاس های اخلاقی، قرآنی با عنوان پیام های قرآنی، مهدویت و امامت از جمله کلاس های مستمری است که به صورت هفتگی در طول سال برای فعالان  کانون های فرهنگی و هنری این شهرستان برگزار می شود.

 

مدیر کانون تخصصی عترت خراسان شمالی با بیان اینکه طی سال گذشته چندین برنامه با موضوع تخصصی این کانون در سطح استان برگزار شده است، افزود: متأسفانه از ابتدای امسال به دلیل کمبود بودجه، برنامه ویژه ای در سطح استان و برای کانون های فرهنگی و هنری شهرستان ها اجرا نشده است.

 

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی و هنری ذوالفقار در سال 88 راه اندازی شده، از حضور و فعالیت مستمر بیش از 80 عضو فعال این کانون در فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری و همچنین مناسبتی خبر داد و گفت: از سال 90 که این کانون به عنوان کانون تخصصی عترت ثبت شد، برنامه های مرتبط با این موضوع تخصصی به این کانون محول شده است.

 

گفتنی است، در حال حاضر 325 کانون فرهنگی و هنری و 24 کانون تخصصی در مساجد خراسان شمالی مجوز فعالیت دارند.

 

400 اثر به دبیرخانه چهارمین جشنواره شعر خراسان شمالی رسید

سرپرست معاونت امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از وصول 400 اثر  به دبیرخانه چهارمین جشنواره شعر استان خبر داد و گفت: تعداد آثار رسیده به این جشنواره، نسبت به سال های گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

 

حجت الاسلام ناصر هدایتی، سرپرست معاونت امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، عنوان کرد: چهارمین جشنواره شعر استان در قالب کلاسیک، سپید، بخش موضوعی و کودک و نوجوان، 14 مرداد ماه امسال در بجنورد برگزار می شود.

 

وی افزود: بخش موضوعی جشنواره شامل شعار سال، نماز، مبارزه با مواد مخدر، سبک زندگی، امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب است که این جشنواره در دو بخش آزاد و ویژه برگزار می شود.

 

وی با تأکید بر این که این گونه جشنواره ها در راستای اعتلای شعر استان، استعدادیابی شاعران جوان، تعامل شاعران و آشنایی با تازه ترین سروده های یکدیگر، برگزار می شود، گفت: آثار رسیده به چهارمین جشنواره شعر استان به لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره های قبل تفاوت محسوس دارد.

این مسؤول اظهار کرد: با انجام یک دوره داوری اشعار رسیده به جشنواره، اکنون آثار انتخاب شده در بجنورد به مشهد ارسال شده تا توسط پنج داور که داوری هر بخش هم جدا انجام می شود، آثار برگزیده معرفی شود.

 

حجت الاسلام هدایتی افزود: با توجه به اینکه بخش کودک و نوجوان از ابتدا در جشنواره اعلام نشده بود، اما تعدادی اثر از شاعران کودک و نوجوان استان به جشنواره رسید که قرار شد این بخش هم به جشنواره اضافه شود، همچنین تعدادی اثر از شاعران استان های دیگر داشتیم که به علت استانی بودن جشنواره، از این افراد تشکر شد، چرا که امکان حضور آنها در جشنواره میسر نیست.

 

وی گفت: آثار رسیده در قالب شعر سپید 221، کلاسیک 152، موضوعی 16 و کودک و نوجوان 11 اثر است که در مجموع 400 اثر می شود.

 

گفتنی است، چهارمین جشنواره شعر استان خراسان شمالی چهاردهم مرداد ماه امسال به مدت یک روز در مرکز استان برگزار خواهد شد./9314/پ203/ب5

 

ارسال نظرات