۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸
کد خبر: ۲۷۶۱۷۷
با حضور رییس مجلس و وزیر کشور؛

آیین تودیع و معارفه استاندار جدید قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین تقدیر از استاندار سابق و معارفه استاندار جدید قم با حضور رییس مجلس و وزیر کشور برگزار شد.
آيين تقدير از استاندار سابق و معارفه استاندار جديد قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین تقدیر از حجت الاسلام محمد صادق صالحی منش استاندار سابق قم و معارفه سید مهدی صادقی استاندار جدید عصر چهارشنبه در تالار معصومیه فرمانداری قم با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد..


بر اساس این گزارش، در این مراسم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس، آیات سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، حجج اسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، محمد رضا آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسؤولان استانی و کشوری حضور داشتند.


در ابتدا فریدون همتی مشاور عالی وزیر کشور گفت: با رهنمودهای مراجع و علما سعی کردیم که کارها را به پیش ببریم و در انجام کارها کم نگذاریم، با همکاری و تلاش شبانه روزی دوستان در استانداری و برگزاری جلسات متعدد توفیق شد تا بهتر بتوانیم در خدمت مردم قم باشیم.


وی با بیان این که از قم باید به عنوان یک جهان شهر نام برد، اظهار داشت: 13 هزار طلبه از ملیت های فراوانی در قم مشغول به تحصیل هستند، قم خاستگاه انقلاب و شهر علم و اجتهاد است که یه وجود حضرت معصومه(س) و مراجع تقلید مزین شده است.


سپس حجت الاسلام محمد صادق صالحی منش استاندار سابق قم پس از انتخابات پر شور سال 92 و انتخاب دکتر روحانی به سمت ریاست جمهوری دولت عزم جدیدی پیدا کرد و کشور در مسیر تحولی شگرف قرار گرفت، در مسیر این تحول استان قم نیز بهره ها و استفاده های کرده است.


حجت الاسلام صالحی منش با اشاره به اهم اقدامات استانداری در زمان تصدی او اظهار داشت: تصویب سند برنامه آمایش استان، تدوین طرح امنیتی برای حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، برگزاری اجلاس مقابله با تکفیری ها و اخذ مجوز از بانک توسعه اسلامی برای توسعه شبکه فاضلاب از فعالیت ها انجام شده در این دوره است.


وی ادامه داد: همچنین افتتاح آزاد راه گرمسار قم، تغییر الگوی کشت به وسعت 2 هزار هکتار، جذب اعتبارات سفر پرخیر رهبری که حدود 400 میلیارد تومان بوده و بودجه عمده پروژه های از این اعتبارات تأمین می شود، راه اندازی صحن و کتابخانه ضلع شرقی حرم مطهر، تأمین تسهیلات وام ازدواج برای بیش از 14 هزار نفر، بهره برداری از 8 هزار مسکن مهر در پردیسان، احداث بیمارستان 200 تختخوابی آیت الله خوانساری، 1500 میلیارد تومان جذب و ... نیز از فعالیت های 18 ماهه تصدی بنده به شمار می رود.


استاندار سابق قم اضافه کرد: در مسیر رسیدن به اهداف عالیه و پیشرفت جناح بازی و سیاسی کار معنا ندارد، همه مدیران و مسؤولان استان باید با همدلی و همزبانی واقعی استاندار جدید را حمایت کنند تا شاهد پیشرفت روز افزون قم باشیم؛ همدلی و همزبانی کاغذی نیست بلکه در عمل باید ثابت شود، همه باید دست به دست هم دهند و استاندار را در رسیدن به توفیقات یاری کنند.


در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که از اول انقلاب با وجود چالش های و تهدیدهای بسیار، نظام جمهوری اسلامی ایران با آبرو بر پای خود ایستاده است، اظهار داشت: خوشبختانه هر روز شاهد پیشرفت و عزت بیشتر انقلاب اسلامی در جهان هستیم.


وی ادامه داد: خوشبختانه امروزه رهبر معظم و فرزانه انقلاب کشتی انقلاب را سکانداری کرده و این نظام اسلامی را از بحران ها و حوادث و طوفان ها عبور می دهد و سبب پیشرفت روز افزودن جمهوری اسلامی ایران می شود.


امام جمعه قم ابراز داشت: اکثر مسؤولان نظام به گونه اهل قم محسوب می شوند، رییس جمهور فرزند حوزه، رییس مجلس فرزند قم و رییس قوه قضاییه نیز فرزند قم و حوزه علمیه هستند، از همین رو با توجه به ظرفیت بسیار قم باید نگاه ویژه به آن داشت؛ مراجع توقعی ندارند جز این که مسؤولان در حدمت مردم باشند و بر اساس قوانین انجام وظیفه کنند.


سپس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: استاندار جدید باید در یک ماه نخست کار خود ارزیابی بسیار قوی از شرایط قم داشته باشد و بررسی کند که وضعیت فرهنگ،آموزش، صنعت، اقتصاد و نیازهای دیگرچگونه است؛مدیران استانی نیز باید به کمک استاندار بشتابند و تا این ارزیابی تحقیقی شکل گیرد و پایه کار برای آینده قم باشد.


وی عنوان کرد: کسب نظر و دغدغه های مراجع بسیار مفید بوده و سبب می شود که کارها به خوبی رو به جلو حرکت کند، بنده خودم شاهد هستم که دلسوزی در نظرات مراجع موج می زند؛ از همین رو درمسائل گوناگون باید باید نظرات مراجع کسب شود تا کارها مورد تأیید آن ها باشد.


رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توافق هسته ای به تشریح رویکرد هایی موجود در این باره پرداخت و ابراز داشت: یکی از این رویکردها این است که بگردیم و اشکالاتی که در متن توافق وجود دارد را برجسته کرده و آن را منشأ اختلاف در کشور کنیم؛ این رویه نفعی برای کشور ندارد.


وی عنوان کرد: این که رهبری معظم انقلاب در روز عید فطر فرمودند مسأله هسته ای نباید سبب دودستگی در کشور شود بسیار درست و مهم است، رویکرد دیگر این است که توافق هسته ای را به عنوان یک دستاورد ملی در نظر بگیریم و در جهت منافع آینده کشور حرکت کنیم.


عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تمام اختلاف نظرها باید در گذشته صورت می گرفت، اگر اشکالاتی دیده می شود باید دستمایه ای باشد تا در اجرا آن ها را بر طرف کنیم، اگر این دیدگاه وجود داشته باشد همین دستاورد با وجود ضعف ها می تواند زمینه ای برای پرش و ایجاد حرکت در آینده کشور باشد.


وی اضافه کرد: توافق هسته ای می تواند در حوزه اقتصاد پله ای برای پرش باشد و زمینه را برای کار و تلاش بیشتر آماده کند البته دولت در این زمینه باید بسیار نقش داشته باشد، بنده روز گذشته در جلسه شورای عالی امنیت گفتم که این دستاورد باید زمینه ای برای رونق تولید در کشور باشد نه این که همانند گذشته توزیع باشد و تورم بالا رود.


لاریجانی با بیان این که توافق هسته ای باید زمینه ای برای توانمندسازی جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علوم و دفاع باید کشور را توانمندتر کرد، اگر دیدگاه دوم حاکم باشد افراد یکدیگر را یاری کرده و ضعف های هم را یاری می کنند.


وی با انتقاد از تندروی برخی افراد افزود: برخی افراد دیگران را از اسلام خارج کرده و تصور می کنند که خود اسلام مجسم هستند، باید همدلانه عمل کرد؛ همه کسانی که در جمهوری اسلامی فعالیت می کنند قصد خدمت رسانی به مردم و اعتلای انقلاب را دارند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه از توافق هسته ای ایران اظهار داشت: اگر امروز رژیم صهیونیستی و فریاد می زند و یا برخی ازکشورهای منطقه به اشتباه سخنانی می گویند پس نگران هستند که ایران از بستر توافق هسته ای استفاده کند؛ این مسأله باید برای ما الهام بخش باشد.


وی ادامه داد: این روزها گاهی برخی مسؤولان آمریکایی زیاده و نسنجیده سخن می گویند، برای دولت آمریکا افتخار نیست که به عنوان کشور ابر قدرت خود را در داخل یک رژیم پوسیده و جعلی خفه کند و خود را در اختیار آنان قرار دهد.


رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اگر کشوری داعیه مدیریت جهانی دارد نمی تواند در خدمت یک رژیم جعلی بوده و خود را در آن خفه کند، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران به دقت مسأله هسته ای را دنبال کرد و استراتژی درستی داشت.


وی عنوان کرد: در چند سال گذشته انتخاب راهبرد درست بود، ما در عرصه ای از دانش هسته ای قرار گرفته بودیم که باید آن را به قدرتی فعال برای برای پیشبرد در اهداف دیگر استفاده می کردیم، آنچه که در زمینه گفت وگو ها باید دنبال می شد این بود که تصویب در دانش هسته ای داشته باشیم که در برجام و در قطعنامه به خوبی اشاره شده است.


عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف ایران کنار زدن تحریم های ظالمانه بود تا فضا برای انجام فعالیت های اقتصادی هموارتر شود که تا حد قابل قبولی رخ داده است، دو نکته ای که مدنظر و دغدغه مسؤولان جمهوری اسلامی ایران بود تا حد خوبی به دست آمده است، البته در مقام اجرا نیز باید به همین دقت پیش برویم.


وی اضافه کرد: امروزه موجودات موذی بین المللی که جیغ بنفش می کشند فعال هستند از همین رو باید هوشیار باشیم، یکی از وزاری خارجه کشورهای منطقه که نام اسلامی را به یدک می کشد در جایی افتخار کرده و گفته بود که ماه هفت ماه پیش جلوی توافق هسته ای را گرفتیم و گفتیم که به اندازه ای قیمت نفت را پایین می آوریم تا جمهوری اسلامی تسلیم شود.


لاریجانی با بیان این که برخی از کشورهای اسلامی لطمه زدن به ایران و امت اسلام را برای خود افتخار می دانند، گفت: چنین موجوداتی در صحنه بین المللی وجود دارد و بیکار ننشسته اند و گاهی در مرحله اجرا سنگ اندازی می کنند؛ باید از ظرفیت ها استفاده درست کرد و با همدلی کارها را به جلو برد.


در ادامه این آیین سید مهدی صادقی استاندار جدید قم با بیان این که در همه زمینه ها و فعالیت ها باید همدلی و همزبانی وجود داشته باشد، اظهار داشت: اگر همدلی و همزبانی وجود نداشته باشد کار صورت نمی گیرد و پیشرفت ها انجام نمی شود، از همین رو این مسأله بسیار کلیدی است.


وی ادامه داد: از همه ظرفیت ها و مزیت های قم برای پیشبرد اهداف و توسعه استان استفاده خواهد شد، در این مسیر و برای رسیدن هرچه سریعتر به پیشرفت های لازم نیازمند همکاری همه مسؤولان و مردم در تمامی عرصه های هستیم.


وی با اشاره به توصیه های رییس جمهور در جلسه هیأت دولت برای اداره استان قم عنوان کرد: دکتر روحانی در این جلسه فرمودند که قم استانی ویژه است که کارها باید در شأن آن انجام شود، همچنین رییس جمهور بر جدیت در مسیر حل مشکل آب استان تأکید کردند.


صادقی خاطرنشان کرد: رییس جمهور توصیه هایی در زمینه اهمیت مدارس دینی، توریسم زیارتی، معماری شهری و برنامه ریزی در استان داشتند، همچنین تقویت رابطه فعلی با مراجع و علما و تقویت رابطه دانشگاه با حوزه علمیه از توصیه های مورد تأکید دکتر روحانی بود.

وی در پایان اضافه کرد: در استان قم باید خط مشی اعتدال را در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اداری مدنظر قرار داده و در همه سطوح نسبت به مساله همدلی توجه مناسب را باید داشته باشیم؛ پس از بررسی ها با مدیران جلسه خواهم گذاشت و با همکاری مدیران در جهت پیشرفت روزافزون استان قم تلاش می کنیم.


در آخر نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور رحمانی فضلی با بیان این که توافق هسته ای یک تجربه مدیریتی در عرصه بین الملل برای کشور بود که از آن سربلند بیرون آمدیم، اظهار داشت: طرف های مقابل اعتراف کردند که ایران تهدید نبوده بلکه فرصت است، سال ها دشمن ادعا می کرد که ایران تهدیدی برای جهان است اما امروز فهمیده که ایران فرصت است از همین رو برای ارتباط برقرار کردن با جمهوری اسلامی مسابقه می گذارند.


وی ادامه داد: دشمنان اعتراف کردند که 12 سال درباره فعالیت های هسته ای ایران دروغ گفته اند، طرف های مقابل قبول کردند که ایران از زیر اصل 7 و ماده 41 که مسأله تهدید برای صلح جهانی است خارج شود که این موضوع تا کنون اتفاق نیفتاده بود.


وزیر کشور با بیان این که دشمنان اعتراف کردند که ایران قدرت تأثیرگذار در منطقه است، ابراز داشت: ما باید به جایگاه جمهوری اسلامی ایران افتخار کنیم، باید عوامل قدرت که سبب ایستایی و موجودی نظام بوده است را حفظ کنیم.


وی عنوان کرد: اعتقادات دینی، رهبر معظم انقلاب، وحدت و انسجام ملی و مقاومت ملت از عوامل و مؤلفه های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین در حفظ وحدت، تکریم مردم و حفظ ارزش های دینی و حمایت و پیروی از رهبری نباید دست برداریم.


وزیر کشور با اشاره به تأثیرگذاری ایران در منطقه و جهان گفت: تأثیرگذاری اعتقادی و استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه برگ برنده ما در نظام بین المللی و منطقه است، این تأثیرگذاری باید افزایش پیدا کند که سبب قدرت ملی، منطقه ای، جهانی و نجات مسلمانان می شود.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید پیوندهای خود را در عرصه های دیپلماتیک و سیاسی گسترش بدهد، هراندازه که پیوندهای سیاسی توأم با پیوندهای اقتصادی تقویت شود سبب امنیت بیشتر می شود به عنوان مثال از موضوع انرژی می توان به عنوان عامل پیوند استفاده کرد.


رحمانی فضلی با بیان این که امروزه پیوندها امنیت ساز است، اظهار داشت: برای گسترش پیوندها باید از داخل شروع کنیم، ایران در داخل ظرفیت های بسیاری دارد؛ با توجه به منابع و ظرفیت ها 5 استان در مرحله اول می تواند خودکفا از بودجه عمومی باشند.


در پایان مراسم نیز حکم وزیر کشور برای استاندار جدید قرائت شده و از زحمات و تلاش های حجت الاسلام صالحی منش تقدیر به عمل آمد./1323/202/ع

ارسال نظرات