۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۷۶۳۶۱

اخبار کوتاه خراسان شمالی

خبرگزاری رساـ سخنرانی سردار نقدی پیش از خطبه های نماز جمعه بجنورد، گشایش نخستین همایش ملی گفتمان تئاتر دینی در بجنورد و رونمایی از کتاب «مغز نوشته های یک نوزاد» از جمله خبرهای فرهنگی و هنری این استان هستند.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفان کشور با سفر به خراسان شمالی، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته بجنورد خواهد بود.

حجت الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، جمعه هفته جاری به منظور شرکت در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی به این استان سفر می کند.

وی با اشاره به این که آیین مزبور پیش از ظهر جمعه در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد با حضور مردم و مسؤولان و اقشار مختلف بسیجیان استان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در این مراسم سردار نقدی به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه بجنورد سخنرانی خواهد کرد.

حجت الاسلام سالاری با بیان این که سخنرانی رییس سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی انجام می شود، افزود: بر اساس برنامه مراسم تودیع و معارفه فرمانده قدیم و جدید سپاه خراسان شمالی، ساعت 11 صبح روز جمعه هفته جاری پیش از خطبه های نماز جمعه در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار می شود.

گفتنی است، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اوایل هفته جاری با صدور حکمی سردار سیدحسن مرتضوی را به عنوان فرمانده جدید سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی منصوب کرد.

سردار مرتضوی جایگزین سردار حسینعلی یوسفعلی زاده، فرمانده سابق سپاه خراسان شمالی شده که هفته گذشته با حکم سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان معاون بازرسی سازمان بسیج کشور منصوب شد.

سردار مرتضوی، فرمانده جدید سپاه خراسان شمالی پیش از این فرماندهی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان را بر عهده داشته و همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز از فرماندهان لشگر پنج نصر بوده است.

سردار یوسفعلی زاده، فرمانده سابق سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز پس از یک دهه فرماندهی سپاه استان، به عنوان معاون بازرسی سازمان بسیج کشور جایگزین سردار نعمان غلامی شد.

 

نخستین همایش ملی گفتمان تئاتر دینی در بجنورد گشایش یافت

همایش ملی گفتمان تئاتر دینی روز پنجشنبه با حضور هنرمندان تئاتر و صاحب نظران کشوری و استانی در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی آغاز به کار کرد.

در این همایش دو روزه هنرمندان و صاحبنظران برجسته رشته تئاتر به بحث و بررسی آسیب شناسانه تئاتر دینی خواهند پرداخت.

معایب و محاسن نمایشنامه های مذهبی در ایران، شاخصه های تئاتر دینی و مذهبی، پیش و بعد از انقلاب اسلامی، تبارشناسی تئاتر دینی و مذهبی، معایب و محاسن تئاتر دینی و مذهبی بعد از انقلاب در ایران از جمله مباحث مطروحه در این همایش خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این همایش به اهمیت تئاتر دینی اشاره و اظهار کرد: یقینا مفاهیم و ارزش های متعالی از طریق هنر تئاتر آسانتر به مخاطب منتقل می شود.

حسین ثابتقدم وحید تئاتر را یک هنر زنده و پویا دانست و افزود: باید به این رشته هنری بیشتر اهمیت داده شود و هنرمندان این عرصه مورد حمایت جدی تری قرار گیرند.

دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با ابراز تاسف از وقفه ای که در برپایی این همایش صورت گرفت، اظهار کرد: این وقفه می توانست به تضعیف جایگاه این هنر متعالی بینجامد اما با توجه به استقبال و پیگیری هنرمندان، این رویداد فرهنگی امسال اجرایی شد.

حسین فرخی، قطب الدین صادقی، محمد ابراهیمیان، اعظم بروجردی، مهراد رایانی، حسین پارسایی، علی ریاحی نبی، محمدحسین ناصربخت، حسین مسافرآستانه، رضا کمال علوی، مهدی نصیری و رضا حسینی از جمله هنرمندان و صاحبنظرانی هستند که در این همایش حضور دارند.

نظرات و مقالات شرکت کنندگان در همایش ملی گفتمان تئاتر دینی که در قالب سخنرانی و میزگرد بیان می شود، پس از همایش در قالب کتابی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

راه اندازی بیش از 900 مرکز نیکوکاری در کشور

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور از راه اندازی بیش از 900 مرکز نیکوکاری در کشور خبرداد و گفت: از این تعداد 70 مرکز در خراسان شمالی تشکیل شده است.

 مصطفی خاکسار، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور از راه اندازی بیش از 900 مرکز نیکوکاری در کشور خبرداد و گفت: از این تعداد 70 مرکز در خراسان شمالی تشکیل شده است.

وی از مراکز نیکوکاری به عنوان یک پدیده بسیار مهم یاد کرد که از یک سال گذشته به شکل جدید در کمیته امداد مورد توجه قرار گرفته است.

خاکسار تلاش جدی برای ایجاد زمینه به منظور تحقق نقش اجتماعی مردم در جامعه را از اهداف تشکیل این مراکز برشمرد و اظهار داشت: با اعتقاد به آموزه های دینی که ویژگی ها و ضرورت های اجتماع سالم رقم می خورد حضور مردم در نقش آفرینی و توجه به مسائل و مشکلات در جامعه از جمله مسائل اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی و هر نوع مقاومت دیگر نیز این مراکز در رفع مشکل و آسیب در جامعه به لحاظ انسانی و اسلامی دارای نقش و مسئولیت بوده و حضور مردم در عرصه های مختلف  برای رقم زدن به این نقش ها و ایجاد و تقویت پایه های مقاومت در مقابل هر نوع آسیب اجتماعی و سیاسی بسیار تاثیر گذار است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد با تاکید بر اینکه تحقق کامل ارائه خدمات به طور جدی با حضور مردم رقم می خورد، تصریح کرد: تکیه به کمک های مردم  به معنای نفی مسئولیت دولت نیست بلکه دولت باید نقش خود را در ایجاد ساز و کار و قوانین به منظور جلوگیری از ایجاد فقر ایفا کند.

وی تعداد صندوق های کمیته امداد را بالغ بر هفت و نیم میلیون صندوق بزرگ، کوچک و متوسط دانست که دارنده آن به عنوان مشترک در عرصه کاری امداد تلقی می شود.

خاکسار  با اشاره به شناسایی 300 هزار خانواده  نیازمند در قالب طرح محسنین در سطح کشور افزود: از این تعداد 40 هزار خانواده تحت پوشش قرار گرفته بودند.

وی اظهار کرد: بیش از  260 هزار حامی نیز در ماه مبارک رمضان در تماس اولیه مردم جذب شد که باتوجه به مشکلات اقتصادی انتظار آن نمی رفت.

وی یادآور شد: هم اکنون در قالب طرح ها و سایر برنامه ها در عرصه های مختلف حضور جدی مردم وجود دارد  اما ظرفیت بسیار بیشتر از این است و معتقد هستیم که اگر 10 برابر بیش از این نیز منابع جذب شود نیازمند وجود دارد.

 

«مغز نوشته های یک نوزاد» رونمایی شد

اثر جدید مهرداد صدقی، نویسنده طنز استان خراسان شمالی با عنوان «مغز نوشته های یک نوزاد» در کافه هنر بجنورد رونمایی شد.

مهرداد صدقی نویسنده اهل بجنورد بعد از کتاب «مغز نوشته های یک جنین» که با استقبال مخاطبین روبرو شد کتاب طنز «مغز نوشته های یک نوزاد» را منتشر کرد که این اثر به نگاه نوزاد به دنیای اطراف خود و کشف آن در قالب طنز می پردازد که توسط انتشارات چرخ و فلک به قیمت 55000 ریال روانه بازار کتاب شد.

در مراسم رونمایی این کتاب ثریا صدقی از نویسندگان و مدرسین داستان نویسی به معرفی آثار مهرداد صدقی پرداخت و طنز در نوشته های این هنرمند را مورد بررسی قرار داد و  بازی با معانی کلمات را از امتیازات نوشته های این طنز پرداز بیان کرد.

نویسنده کتاب مغز نوشته های جنین در مورد مخاطبین کتاب های خود گفت: کتاب مغز نوشته های یک جنین و مغز نوشته های یک نوزاد برای مخاطبین بزرگسال است و هدیه لبخندی است به مادرانی که سختی دوران بارداری را تحمل می کنند.

مهرداد صدقی آثاری چون مغز نوشته های یک جنین، آبنبات هلدار، رقص با گربه ها ، نقطه ته خط و میرزا ربات را در کارنامه هنری خود دارد.

مهرداد صدقی دراین مراسم از انتشار آثار جدید خود در آینده ای نزدیک خبر داد همچنین در حاشیه این مراسم کتاب برای علاقمندان با تخفیف ارائه و توسط نویسنده امضا شد./9314/پ202/ف

ارسال نظرات