۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۷۶۵۱۶
به مناسبت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران؛

دومین جشنواره فرهنگی هنری «قرار جمعه» در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: به مناسبت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران، دومین جشنواره فرهنگی هنری قرار جمعه در این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام عابديني - مسؤول شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خراسان شمالي

حجت الاسلام حسین عابدینی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن پنجم مردادماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک این مناسبت، اظهار کرد: دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی به این مناسبت برنامه های متعددی را در دستور کار خود دارد.

 

وی با بیان این که برگزاری دومین جشنواره فرهنگی هنری قرار جمعه یکی از این برنامه ها است، افزود: این جشنواره در چهار بخش شفاهی، کتبی و هنری و نیز مسابقه عکاسی قاب آدینه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام عابدینی ادامه داد: بخش شفاهی این جشنواره شامل تلاوت مجلسی سوره جمعه از آیه 8 الی 11 و اذان ویژه برادران، بخش کتبی شامل ترجمه قرآن سوره های جمعه، لقمان و حجرات و مقالات علمی پیرامون نماز جمعه و شعار سال ویژه عموم و بخش هنری شامل نقاشی با موضوع نماز جمعه ویژه کودکان و نونهالان سنین سه الی هشت سال است.

 

وی با بیان این که همچنین در قالب این جشنواره، مسابقه قاب آدینه نیز برگزار می شود، افزود: قاب آدینه شامل مسابقه عکاسی تلفن همراه از نمازهای جمعه استان در شش محور نماز عید فطر، حاشیه های نماز جمعه، خادمان آدینه، خانواده و نمازجمعه، نماز جمعه مظهر همدلی و همزبانی و جوان و نماز جمعه است.

 

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به این که مراسم اختتامیه جشنواره هفته نخست شهریورماه جاری برگزار می شود، خاطرنشان کرد: علاقه مندان تا پایان مردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه دومین جشنواره قرار جمعه ارسال کنند.

 

وی تصریح کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود می توانند به دفاتر ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر استان و دبیرخانه نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های 2-1-05832210250 تماس بگیرند.

 

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به این که جشنواره مزبور و سایر برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی، با هدف آشنایی مردم با کارکردها و اهمیت نماز جمعه و فعالیت های ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه برگزار می شود، اظهار کرد: در این راستا افزون بر برگزاری جشنواره قرار جمعه و مسابقه عکاسی قاب آدینه، برنامه های دیگری از قبیل تبلیغات محیطی در سطح شهر و گرامیداشت پنجم مرداد و مسابقه قرار جمعه و ارسال پیامک گروهی به جوانان با رده سنی 12 الی 30 سال در خصوص اهمیت نماز جمعه اجرا می شود.

 

وی مکاتبه با روابط عمومی های ادارات کل استان در خصوص تبلیغات محیطی در زمینه اهمیت نماز جمعه، حضور در برنامه تلویزیونی و گفت و گو در خصوص اهمیت نماز جمعه و کارکردهای آن، سخنرانی در نماز جمعه به مناسبت پنجم مرداد، تهیه بروشور اهمیت و اهداف نماز جمعه و توزیع آن در بین نمازگزاران و ارسال به روابط عمومی ادارات، مکاتبه با روزنامه ها و جراید در خصوص تبلیغ و پنجم مرداد و مسابقه قرار جمعه به صورت رایگان در چندین نوبت، مکاتبه با صدا و سیمای مرکز استان خراسان شمالی در خصوص تبلیغ رایگان به شیوه های آرم آگهی، رپرتاژ و زیرنویس در خصوص اهمیت نماز جمعه و اهدای لوح تقدیر و سپاس به فعالان نمازهای جمعه در نماز جمعه مرکز استان را از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت پنجم مرداد در خراسان شمالی ذکر کرد.

 

گفتنی است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی(ره)، بنیان گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود./9314/ت303/ب5

 

ارسال نظرات