۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۷۶۵۶۰
مدیر حوزه علمیه امام خمینی خوی تشریح کرد؛

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی خوی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی با تشریح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این مدرسه علمیه، گفت: تعداد طلاب این مدرسه امسال با پذیرش سال تحصیلی جدید به 150 نفر می رسد.
طلبه

حجت الاسلام احمد قاسم خانی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به آمار طلاب، اظهار داشت: تعداد طلاب این مدرسه امسال با پذیرش سال تحصیلی جدید به 150 نفر می رسد.

 

وی به تشکیل کلاس های پاسخ به شبهات در این مدرسه اشاره و اظهارکرد: شبهاتی که به وسیله اهل سنت و یا وهابیت در جامعه مطرح می شوند باید پاسخ داده شوند، به این منظور کلاس هایی در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی برگزار می شود.
 
حجت الاسلام قاسم‌خانی برگزاری دوره های تربیتی و اخلاقی را امری ثابت شده در حوزه های علمیه دانست که به منظور تهذیب نفس طلاب و آشنایی آنان با مبانی اخلاقی و ارزش های دینی همه ساله و در طول ایام هفته در مدارس علمیه کشور برگزار می شوند.
 
وی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل کلاس های اخلاقی تصریح کرد: دروس اخلاق به دو صورت ثابت و هفتگی تدریس می شوند که دروس اخلاق ثابت برای هر پایه ای به صورت مجزا تدریس می شود؛ به عنوان مثال برای طلاب پایه اول آداب الطلاب، پایه دوم آفات الطلاب، سوم و چهارم هر کدام بخشی از کتاب معراج السعادات و برای پایه پنجم کتاب چهل حدیث تدریس می‌شود.
 
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی ادامه داد: جلسه اخلاق عمومی که به صورت هفتگی تشکیل می شود از علما و اساتید مجرب حوزه علمیه قم برای ارائه دروس اخلاقی و آشناسازی طلاب با مبانی و مسائل دقیق اخلاقی و ارائه مشاوره خصوصی به آنان، دعوت می شود.
 
وی به وجود معاونت تهذیب در مدارس علمیه اشاره کرد و افزود: وظیفه این معاونت رصد کردن وضعیت اخلاقی و رفتاری طلاب است تا معلوم شود که طلاب از لحاظ رعایت مسائل اخلاقی و آداب در چه سطحی قرار دارند و همه طلاب حوزه علمیه با این معاونت در ارتباط هستند.
 
مدرس حوزه علمیه رفع مسائل و مشکلات اخلاقی طلاب را امری ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که مشاهده شود طلبه ای از لحاظ اخلاقی دچار مشکل شده است با ارائه مشاوره و در صورت لزوم مرتبط ساختن وی با اساتید مجرب حوزه علمیه قم، در جهت رفع مشکل وی اقدام می کنیم.
 
اجرای طرح 20 روزه تهذیب در حوزه علمیه امام خمینی (ره) خوی
وی از برگزاری دوره های تهذیب در این مدرسه خبر داد و گفت: طرح 20 روزه تهذیب نفس امسال همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد که تعداد 80 نفر از طلاب در این طرح شرکت کرده بودند.
 
حجت الاسلام قاسم خانی افزود: در این مراسم 20 روزه همه طلاب شب زنده داری کرده و به عبادت و راز و نیاز با معبود خویش مشغول شدند.
 
وی به تدریس برخی از دروس پایه در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای استفاده بهینه از وقت طلاب برخی از دروس شب بعد از افطار تدریس می شد.
 
مدرس حوزه علمیه با اشاره به انجام کارهای پژوهشی از سوی طلاب در دوره تهذیب امسال، ادامه داد: متن کتاب جامع السعادات که یک کتاب ممتاز اخلاقی است، به عنوان موضوع تحقیق و پژوهش طلاب در این دوره 20 روزه انتخاب شده بود.
 
وی افزود: بحث هایی مانند رذائل اخلاقی و یافتن درمانی برای آن ها از جمله موضوعاتی بود که طلبه های ما باید در مورد آن فکر کرده و مطالبی را تهیه می کردند.
 
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی تلاوت قرآن کریم و خواندن دعاهای معروفه را یکی دیگر از برنامه های دوره تهذیب خواند و اضافه کرد: طلاب شب‌ها دعای ابوحمزه ثمالی را زمزمه می‌کردند و روزها به تلاوت قرآن و خواندن نماز مشغول بودند.
 
وی در پایان به انجام کارهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: طرح تابستانی تهذیب پژوهش‌محور بود و 80 نفر طلبه شرکت‌کننده در این دوره، هر کدام یک کار پژوهشی ارائه کردند./936/ت302/ح
ارسال نظرات