۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۷۶۷۲۲
استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد:

لزوم تخصص‌گرایی در علوم دینی برای ایجاد حکومت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان به اهمیت تخصص‌گرایی در میان طلاب جوان اشاره کرد و گفت: برای اسلامی کردن علوم انسانی باید به سمت تخصص گرایی برویم.
حجت الاسلام سيد مرتضي خليلي استاد حوزه علميه کرمان طلبه تراز انقلاب اسلامي
حجت الاسلام سید مرتضی خلیلی، استاد حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به تعریف دقیق طلبگی براساس آیه نفر، گفت: اولین مرحله تفقه در علوم دینی، کسب اسلام شناسی جامع است.
 
وی با اشاره به اهمیت کسب نگاه کلی به دین، افزود: هر یک از اجزای دین ارتباط هماهنگی با سایر موضوعات دارند و جزئی‌نگری در مفاهیم دینی سبب وجود خطاهای فاحش در عملکرد اسلامی فرد مسلمان خواهد شد.
 
استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به ضرورت وجود رشته ها و مؤسسات تخصصی، تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف اسلام و ایجاد حکومت اسلامی جامعیت کافی نیست و باید گرایش به تخصص هم در میان طلاب باشد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی به اهمیت تخصص‌گرایی در میان طلاب جوان اشاره کرد و گفت: برای اسلامی کردن علوم انسانی باید به سمت تخصص گرایی برویم.
 
مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به کیفیت کسب نگاه کلی به مجموعه دین، گفت: طلبه باید مأنوس با قرآن باشد و طلاب می‌توانند با تلاوت روزانه قرآن، مطالعه دوره‌ای ترجمه ها و تفاسیر متعدد قرآن کریم انس اولیه‌ای با این گنجینه عظیم الهی پیدا کنیم.
 
وی به ذکر یک برنامه تلاوت روزانه قرآن پرداخت و گفت: انسان اگر برنامه ریزی کند که روزانه یک صفحه قرآن بخواند، باید ساعت آن را نیز مشخص کند و بر همان ساعت نیز مداومت داشته باشد و اگر بعد از چند مدت برای وی این مقدار ساده و راحت شد، مقدار تلاوت را افزایش دهد.
 
استاد حوزه علمیه کرمان تأکید کرد: لازم انسان حین مطالعه ترجمه ی قرآن، سوالات و شبهات ایجاد شده در ذهن خود را یاداشت کند و سپس با تفکر، تدبر و مراجعه به تفاسیر این سوالات را پاسخ دهد.
 
وی تأکید کرد: اگر طلبه به دنبال کسب نگاه کلی به دین است، ضروری است اشراف بر کتب حدیث داشته باشد و از مطالعه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه غافل نباشد و همه روزه ساعت معینی را برای مطالعه این کتب اختصاص دهد.
 
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به یک نکته مبنایی، گفت: اصلی ترین و مبنایی‌ترین راه حل اساسی مشکلات ما در مسیر تحصیل علوم دینی، برنامه ریزی، تدریجی عمل کردن، استمرار در برنامه و مهم تر از هر چیزی، از کم شروع کردن است.
 
استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به این که انسان باید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند و در آن مسیر گام بردارد، افزود: طلبه باید از ابتدا پایه دوم، به تدریج جهت گیری تخصصی خود را معین کند و شناخت خود را نسبت به هر گرایش و رشته ای افزایش دهد و سپس در پایان پایه شش با آگاهی کامل قدم در عرصه تخصص مورد علاقه خود بردارد.
 
حجت الاسلام خلیلی در پایان با اشاره به وظیفه حوزه های علمیه در تبیین کیفیت و کمیت علوم تخصصی برای طلاب، گفت: مشاوره تحصیلی به طلاب وظیفه اصلی کادر آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه است و مدیران و اساتید باید در شناسایی و کشف علائق طلاب، به آن ها کمک کنند./9704/ت302/ح
ارسال نظرات