۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۷۶۸۹۵
مدیر مؤسسه عالیان خبر داد؛

صعود طلاب حوزه علمیه قم به قله کلون بستک

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ورزشی عالیان گفت: طلاب حوزه علمیه استان قم امروز به قله کلون بستک استان تهران صعود می کنند.
کوه پيمايي طلاب حوزه علميه

حجت الاسلام علی شریفیان مهر، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ورزشی عالیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از صعود طلاب حوزه علمیه قم به قله کلون بستک استان تهران خبرداد و گفت: طلاب حوزه علمیه قم ظهر امروز برای صعود به قله کلون بستک راهی گردنه دیزین شدند.

 

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ورزشی عالیان با اشاره به برنامه های منظم این مؤسسه اظهار داشت: از ابتدای سال 94 فعالیت های خانوادگی و کوه پیمایی طلاب حوزه علمیه قم به صورت منظم برگزار شده است؛ صعود طلاب حوزه علمیه قم به قله کلون بستک از فعالیت‏های در حال انجام این مؤسسه است که به مدت دو روز و با ویژگی شب بمانی برگزار می‏شود؛ هدف این صعود، آمادگی برای صعود به قله دماوند است.

 

وی درباره ویژگی های جغرافیایی این قله افزود: قله کلون بستک در منطقه البرز مرکزی به ارتفاع حدود 4200 متر در استان تهران واقع شده است؛ خورتوئک یا تله غار به عنوان نام محلی آن بوده و  در خط الرأس سرکچال، در شمال روستای دربندسر قرار گرفته‌است.

 

حجت الاسلام شریفیان مهر در ادامه افزود: دامنه‌های جنوب و جنوب شرقی این قله مشرف به منطقه لواسانات و رودبار قصران بوده و نزدیک حد رودبار قصران قرار دارد و آبریز این دامنه، رودخانه جاجرود می‏باشد؛ آبریز دامنه شمالی دره رودخانه ولایت رود بوده که در جهت شرق به غرب، از شمال این قله گذشته و پس از ادغام با وارنگه رود، رودخانه کرج را تشکیل می‌دهد.

 

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ورزشی عالیان درباره مسیر صعود به این قله تشریح کرد: مسیر اصلی صعود به قله کلون‌بستک از طریق یال جنوبی است که از این مسیر، در تمامی فصول سال و با یک کوهپیمایی می‌توان از طریق گردنه دیزین در عرض یک روز، به این قله صعود کرد؛ یالهای جنوبی، شرقی، غربی و شمال غربی از اصلی ترین یالهای این کوه به شمار می روند.

 

وی همچنین ادامه داد: ادامه خط الراس کلون بستک به سر کچال بعد از گذر از گردنه ورزاب از طریق قله برج به دو شاخه تقسیم می شود؛ شاخه شرقی به جانستون و خرسنگ و شاخه شمالی به خلنو و پالون گردن می رسد و در ادامه بعد از قلل نرگس ها به گردنه مشهور گون پشته و قله یخچال می رسد./840/ت302/ی

ارسال نظرات