۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۷۷۲۵۲
استاد حوزه علمیه قم:

دعا تنها درخواست نداشته‌ها نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که متأسفانه در عصر حاضر در بین مردم فقط دعا را مخصوص درخواست نداشته ها می دانند، گفت: در ابتدای دعای عرفه کلماتی از امام حسین(ع) بیان شده است که فقط به حمد و ثنای الهی پرداخته است.
حجت الاسلام مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) با بیان این‌که در اصل دعا برکت وجود دارد و این فرموده رسول اکرم است حتی اگر دعا مستجاب نشود، عنوان کرد: دعا را در معنای لغوی به معنای خواستن معنا می‌کنند.


حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این که در حقیقت دعا سوق دادن مدعو به داعی است، عنوان کرد: پس از توجه دادن درخواست انسان در دعا را غایت در دعا می گویند.


وی افزود: در آداب دعا که روایات آن نیز زیاد است امر شده قبل از دعا حمد و ثنای خدای متعال را بجا بیاورید و بعد از آن به دعا بپردازید.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که متأسفانه در عصر حاضر در بین مردم فقط دعا را مخصوص درخواست نداشته ها می دانند، گفت: در ابتدای دعای عرفه کلماتی از امام حسین(ع) بیان شده است که فقط به حمد و ثنای الهی پرداخته است.


وی ادامه داد: روزی سلمان فارسی بعد از نماز با آداب خاص خود مشغول به دعا شد و رسول اکرم(ص) آنجا حاضر بودند حضرت فرمود ای سلمان حاجتی داری؛ سلمان در پاسخ گفت بله یا رسول الله حضرت فرمود ای سلمان قبل از دعا ثنای خدا بجا آور و او را وصف کن آنگونه که خود او در قرآن بیان کرده است.


حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این که امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا سیره دعا را اختیار کرد و آن به دلیل راهنمایی شیعه در شرایط سخت و تربیت نسل موحد بود، عنوان کرد: وقتی حضرت زینب(س) در آن شرایط می‌فرمایند جز زیبایی ندیده‌ام نشان از هدایت گری معصوم است و شیعه بر اساس سیره خود باید از ائمه پیروی کند.


وی افزود: تمام ادعیه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با ثنای الهی شروع می‌شود و این نشان از آموزش عملی معصوم به پیروان مکتب شیعه است بنابراین کوچکترین امور زندگی را در سیره معصومین می‌توان یافت و به خاطر همین است که مطالعه سیره اهل بیت به شدت توصیه شده است./921/پ203/ی

ارسال نظرات