۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۷۷۴۹۲
سخنران حرم رضوی:

زبان نماد عقل و کلام انسان بیانگر شخصیت او است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که اگر می خواهید میزان عقل کسی را بسنجید با او حرف بزنید، گفت: زبان نماد عقل انسان است و کلام و سخن هر انسانی ویترین و بیانگر شخصیت او است.
حجت الاسلام لقماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد لقمانی، کارشناس برنامه نشست «دین، نشاط زندگی» که عصر امروز با موضوع «نقش سخن در شخصیت انسان» در صحن جمهوری اسلامی حرم امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اگر می خواهید میزان عقل کسی را بسنجید با او حرف بزنید؛ زبان نماد و بیانگر فهم انسان است، کلام و سخن هر انسانی ویترین و بیانگر شخصیت اوست.

 

وی بیان کرد: روزی از عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر(ص) پرسیدند که شما بزرگ تر هستید یا پسر برادرتان حضرت محمد(ص)؟ ایشان پاسخ دادند: محمد(ص ) بزرگ تر است, اما من مسن ترم» این نشان می دهد که بزرگتری فرد، درک و شعور آدمی متفاوت از سن شناسنامه ای است.

 

زیاد سخن گفتن موجب اشتباهات

سخنران حرم رضوی با اشاره به این که برخی اشتباهات انسان ریشه در پرحرفی دارد، تصریح کرد: انسان لازم نیست در همه زمینه ها وارد شود و درباه همه چیز سخن بگوید، آدم پرحرف تخم می پاشد و آدم خاموش برداشت می کند، امیرمؤمنان علی(ع) فرموده است: «کسی که زیاد حرف می زند، لغزش هایش زیاد و سرزنش هایش فراوان می شود».

 

حجت الاسلام لقمانی با بیان این که زبان مانند حیوان درنده ای است که اگر مراقب آن نباشیم انسان را می خورد، می بلعد و می برد، خاطرنشان کرد: زبان مؤمن لگام دارد و هر حرفی را نمی زند، از این رو وقتی سن از 40 سالگی می گذرد، فرشتگان بر انسان سخت می گیرند زیرا هیجانات و احساسات جوانی دیگر در او نیست.

 

کارشناس این برنامه اظهار کرد: شخصی نزد پیامبر(ص) درباره فردی شروع به سخن گفتن کرد که او گناهکار است و مرتکب انواع معاصی می شود، پیامبر(ص) در جواب او چنین فرمودند: او عاقبت بخیر می شود، پس از مدتی آن فرد خطاکار در راه خدا جهاد کرد و به شهادت رسید، پیامبر(ص) فرمودند توفیق شهادت از آنجا نصیب او شد که روزی عیب مؤمنی را دید و سکوت کرد، آن شخص در حقش دعای عاقبت بخیری کرد و او با شهادت عاقبت بخیر شد.

 

حجت الاسلام لقمانی افزود: بعضی از افراد منتظر یافتن عیبی در کسی هستند تا به واسطه آن فرصتی برای زمین زدن اشخاص پیدا کنند و گاهی عیب ها را بسیار بزرگ تر و فراتر بیان می کنند.

 

وی با بیان این که زیاد در جمع بودن انسان را بی ارزش می کند، گفت: عده ای از خلوت گریزان هستند و تمایل دارند همیشه سرشان با فرزندان و نوه ها یا برنامه های مختلف گرم باشد و دورشان شلوغ باشد، برای انسان مطلوب است که غیر از شغل و حرفه خودش شوقی هم داشته باشد یعنی هنر یا یک سرگرمی برای میانسالی که گاهی در خلوت با آن مشغول باشد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: چه بدبخت هستند افرادی که از سحرگاهان رمضان، دعا، نیایش و زیارت به دورند و زندگی را فقط ساحل خوشی می دانند که سالنی غذاخوری با لباس های رنگارنگ است.

 

حجت الاسلام لقمانی تصریح کرد: دائم الصلاه بودن میل به گناه را در انسان کاهش می دهد، ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) که ثوابش برتر از هزار رکعت نماز است، دعای عهد در صبحگاهان و ... اعمالی است که می تواند زبان این نعمت الهی را مشغول سازد.

 

زشت سخن گفتن

وی یکی دیگر از ریشه های اشتباهات انسان را زشت حرف زدن عنوان کرد و افزود: بعضی سلسله واژه ها را با تمرین کردن از ذهن و دل باید حذف کرد و آن ها را بر زبان جاری نکنیم، از واژه های زیبا و خوش بو به ویژه هنگام سخن و خطاب کردن فرزندان استفاده کنید.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این ادب در شخصیت انسان فوق العاده مؤثر است، گفت: نگاه داشتن حد هر چیزی ادب است، از این رو برای رعایت ادب سخن گفتن باید حد و حدود را شناخته و آن ها را رعایت کرد، به طور مثال وارد حرم ائمه شدن آدابی دارد؛ با وضو، اذن دخول خواندن، با پای راست  و دست به روی سینه باید وارد حرم شد، انسان در محضر پدر و مادر بودن نیز ملزم به رعایت ادب است.

 

وی با بیان این که کسی که کم تجربه است، خطا زیاد می کند، خاطرنشان کرد: تجربه معملی است که حق التدریس آن گران است، بنابراین چیزی را که می توان از طریق تجربه دیگران به دست آورد، خود تجربه نکنید؛ گفت وگو با بزرگان و زندگی نامه های افراد برای انسان نوعی تجربه است که به انسان کمک می کند که در جوانی، پخته و کامل همچون پیری 80 ساله با تجربه زندگی کند.

 

حجت الاسلام لقمانی با اشاره به این مطلب که چندسال قبل در دادگاه اختلاس سه هزار میلیاردتومانی یکی از متهمان مقابل قاضی چنین گفت: «من از بچه های کربلای پنج در جبهه ام اما نمی دانم امروز اینجا چه می کنم» بیان کرد: شیطان انسان را نمی کشد، بلکه آبروی او را می برد و او را عمری بی آبرو می کند، بنابراین انسان خود باید مراقب اعمالش باشد، جایگاه اجتماعی، روحانیت، جانباز، دکتر یا مهندس بودن حتی سوابق جبهه و اعمال عبادی افراد نمی تواند مانعی برای لغزش باشد./1308/پ202/ح

ارسال نظرات