۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۷۷۷۰۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

گسترش فرهنگ وقف بستر مناسبی برای رشد ارزش های معنوی و الهی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل یکی از مهم ترین فاکتورها برای انهدام تراکم ثروت و از بین بردن فقر در جامعه را وقف دانست و گفت: گسترش فرهنگ وقف بستر مناسبی برای رشد ارزش های معنوی و الهی در جامعه است.
حجت الاسلام قيامي، مدير کل اوقاف اردبيل

حجت‌الاسلام اکبر قیامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، خاطرنشان کرد: از نگاه اسلام، توسعه‌ فرهنگی که مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی است نقش زیربنایی و اساسی‌تری نسبت به سایر زمینه‌های توسعه ایفا می‌کند.

 

وی بابیان اینکه در مسیر توسعه‌ فرهنگی عواملی همچون دین و مذهب، علم و صنعت و فناوری نقش بسزایی دارند، افزود: یکی از عواملی که می‌تواند در کنار عوامل دیگر جایگاه مناسبی را در جهت توسعه‌ فرهنگی کشور به خود اختصاص دهد، فرهنگ وقف است.

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل بابیان اینکه گسترش فرهنگ وقف یکی از عمده‌ترین فاکتورها برای انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی در شکل توزیع عادلانه‌ ثروت محسوب می‌شود، افزود: برای رشد معنوی جامعه، توسعه‌ فرهنگ وقف و انفاق لازم و ضروری است.

 

حجت الاسلام قیامی تصریح کرد: وقف موجب تعادل اقتصادی و مادی در جامعه می شود و با وجود این تعادل زمینه برای فعلیت پیدا کردن توانمندی‌های بالقوه به وجود می‌آید، بدین ترتیب حرکت رو به رشد جامعه آغاز می‌شود.

 

وی با بیان این‌که متاسفانه در زمان حکومت پهلوی آن قدر به صورت حساب شده، علیه وقف بدگویی و اقدام کردند تا کسی به امور خیریه و وقف رغبتی نداشته باشد، اظهار داشت: باید در راستای تغییر و جایگزینی این دیدگاه با فرهنگ وقف اقدامات لازم انجام شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: امروز یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت جوامع اسلامی، میزان توسعه یافتگی فرهنگی و فرهنگ سازی وقف و احیا آن‌ دربین جوامع امروزی است.


قیامی با تاکید بر اهمیت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه، بیان کرد: لازم است که وقف در جامعه دوباره احیا شود، همچنان که در زمان پیامبر اکرم(ص) هیچ صحابی نبود که با وجود تمکن مالی، موقوفه نداشته باشد در حال حاضر نیز این امر باید در سطح استان اردبیل توسعه و ترویج یابد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، یکی از راه‌های مردمی کردن وقف و امور خیریه را مشارکت مردم در این امور دانست و گفت: در این صورت، فردی که وقف کرده احساس تعلق خاطر و دلسوزی دارد و تلاش دوچندانی برای پیشگام بودن در این حوزه انجام می‌دهد و این امر سبب ترویج فرهنگ وقف در بین آحاد جامع می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط سخت اقتصادی ممکن است به گونه‌ای نباشد که یک فرد بتواند یک موقوفه قوی و شایسته را ایجاد کند که پیشنهاد و توصیه ما، وقف جمعی به صورت خانوادگی، گروهی یا صنفی است و در گذشته نیز این مساله وجود داشته که باید آن را احیا کرد./937/ت302/ب4

ارسال نظرات