۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۷۷۴۶
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان:

فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از زندگی و داشته های ما است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از زندگی و داشته های ما است و افرادی که خلاف این نظریه را دارند کسانی هستند که در این فضا زندگی نکرده اند.
مصطفي جوادي مصطفي جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مصطفی جوادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ سفید شهر در مؤسسه فرهنگی راه روشن یکی از ویژگی های این کتاب را ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت دانست و تأکید کرد: فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از زندگی و داشته های ما است و افرادی که خلاف این نظریه را دارند کسانی هستند که در این فضا زندگی نکرده اند.

 

وی یاد آور شد: فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به یک قشر خاص از جامعه نیست بلکه متعلق به همه آحاد مردم و جامعه اسلامی ایران است.

 

جوادی با تأکید بر این که فرهنگ عامه در جامعه را باید فرهنگیان و رسانه ها زنده کنند، ورود واژگان بیگانه به فرهنگ کشور را جبران ناپذیر خواند و گفت: هرفردی به فراخور علم و مدرک و حرفه ای که دارد واژگانی را وارد زبان فارسی کرده که بزرگترین ضربه را به فرهنگ زبان فارسی وارد کرده است.

 

وی افزود: امروز سرعت انتقال اطلاعات در فضای مجازی از اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی کاسته است، از این رو اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در ادامه کم رنگ شدن احترام به پدر و مادر و بزرگترها از سوی بچه ها در فرهنگ امروز را فاجعه خواند و با اشاره به عدم پیوست خانوادگی گفت: رفتار و گفتار نسل جوان امروز به تأسی از فرهنگ بیگانه و غرب است.

 

جوادی، کتاب فرهنگ سفید شهر از سوی یک پرستار را کاری ارزشمند و فاخر خواند و افزود: مطالعه این کتاب از سوی نسل جوان امروز می تواند تفکر و نگرش جوانان را نسبت به آداب و فرهنگ آبا و اجداد گذشته را تحت تأثیر قرار دهد.  

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در ادامه رونمایی از کتاب فرهنگ سفید شهر و دیگر برنامه های فرهنگی در بخش کتاب را سبب ارتقای فرهنگ کتابخوانی در فضای شهرستان دانست و اظهار امیدواری کرد سرانه مطالعه کتاب نیز مانند سرانه مطالعه فضای مجازی ارتقا داشته باشد.

 

وی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور نسبت به دیگر کشورها گفت: ترجمه کتاب مولوی در دنیا با استقبال کشورهای خارجی روبرو می شود اما در کشور ایران در همان سال داستان هری پاتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

جوادی با اشاره به این که سرانه مطالعه کتاب در کشورهای قانومند که قانون را رعایت می کنند بالا است گفت: سرانه کتاب در کشورهایی که خون ریزی بالا است و قانون رعایت نمی شود به شدت پایین است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در ادامه اظهار امیدواری کرد رونمایی از کتاب فرهنگ سفید شهر و رونمایی های آینده از آثار دیگر نویسندگان کاشانی مقدمه ای برای انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب کشور در سال جاری باشد.  

 

جوادی گفت: طی یک سال پیش رو، اگر هر شهروند کاشانی دو دقیقه مطالعه کتاب داشته باشد در پایان سال 500 هزار ساعت مطالعه کتاب طی این یک سال خواهیم داشت و 500 هزار ساعت شهروندان کاشانی از دنیای فیلم و فضای مجازی دور خواهند شد.

 

در ادامه حسن صفری مؤلف کتاب فرهنگ سفید شهر نیز گفت: این کتاب مجموعه ای از لغات، اصطلاحات، ضرب المثل ها، شعرهای محلی، آداب و رسوم قدیم و تصویر رنگی و حاصل نزدیک چهار سال تحقیق و پژوهش است که در پنج بخش و 438 صفحه و در یک هزار تیراژ از سوی انتشارات مجلس افروز چاپ و منتشر شده است./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات