۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۲۷۷۷۸۶
در اختتامیه نمایشگاه بهشت بقیع مطرح شد؛

لزوم بازسازی قبور متبرک قبرستان بقیع

خبرگزاری رسا ـ شرکت کنندگان در اختتامیه نخستین نمایشگاه بهشت بقیع بر بازسازی و احیای قبور متبرک در قبرستان بقیع تاکید کردند.
بهشت بقيع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه بهشت بقیع با حضور، صاحب الفصول حائری، پژهشگر تاریخ اسلام، حجت الاسلام نجاتی، محقق تاریخ اسلام و عبدالرضا هلالی، مداح اهل بیت، شامگاه چهارشنبه، هفتم مردادماه در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.



اهل بیت، تنها نیروی حافظ برای ارزش‌های انسانی است

در ابتدای این مراسم، صاحب الفصول حائری با بیان این مطلب که تمام انبیای الهی برای هدایت بشر آمدند، گفت: اهل بیت و پیامبران نیرویی دارند که از طریق آن می‌توان در یک جامعه تمام ارزش‌های انسانی را حفظ و به معنای واقعی احیا کرد، ضمن این‌که به‌طور کل می‌توان گفت با حفظ ارزش‌های الهی، یک مملکت حفظ می‌شود.



وی افزود: فاجعه تلخ تخریب بقوع متبرک در قبرستان بقیع که از سوی دشمنان اسلام و خدا رخ داد یک لکه ننگ در تاریخ است، زیرا در این اقدام بسیار وحشیانه تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی زیر پا گذاشته شد.



پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر این نکته که وهابیت دشمن خداست، خاطر‌نشان کرد: گروه‌های وهابی به‌طور کل نه تنها با تشیع و اسلام مشکل دارند، بلکه در ذات خود نیز اعتقادی به اسلام ندارند، ضمن این‌که تمام جنایات گروه‌های تکفیری که امروز در جهان رخ می‌دهد نیز بر اساس هم تفکر شکل گرفته است.



حائری با اشاره به تلاش‌های شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول حائری در بازسازی قبور متبرک بقیع، تصریح کرد: این عالم بزرگوار در روزگاری که هیچ دولتی از کشور‌های اسلامی نمی‌توانستند در راه بازسازی ویرانه‌های قبرستان بقیع اقدامی کنند، با تلاش‌های عارفانه و مجاهدانه خود توانست با رایزنی گسترده‌ای که انجام داد دستور تهیه دیواری به‌دور قبرستان را از شخص پادشاه عربستان بگیرد و این مکان را دوباره تبدیل به زیارت‌گاه کند.



وی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نمایشگاه بهشت بقیع، تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند بهشت بقیع کمک بسیاری می‌کند تا با یک حرکت جمعی به‌سوی بازسازی قبور متبرک بقیع برویم، ضمن این‌که باید از تلاش تمام دیپلمات‌های مستقر در عربستان برای ارسال و تهیه عکس‌های این نمایشگاه تشکر فراوانی داشته باشیم.



پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان، گفت: تلاش‌های صورت گرفته برای بازسازی و احیای مزار مقدس امام حسن(ع) برای این صورت می‌گیرد که با احیای این مکان متبرک، در زندگی از وجود متبرک ایشان بهره مند شویم و همانند برادرشان، حسینی وار زندگی کنیم.



وهابیت، ریشه‌های اسلام را هدف گرفته است

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام نجاتی با تحلیل چرایی حادثه تخریب بقیع، گفت: در دین اسلام تمامی نماد‌ها و موضوعات تاریخی از یک هویت برخورد دار است، اما در مورد بقیع و اماکن متبرک آن باید گفت که، دست‌هایی در کار است تا با تخریب این اماکن برای همیشه این هویت تاریخی از بین برود، همان‌طور که امروز ما شاهد هستیم این اتفاق تفکر در میان وهابیون هچنان وجود دارد.



وی افزود: باید تا زمان از دست نرفته و حافظه تاریخی و به‌همراه مورخان آن یاری می‌کند، دست به بازسازی این بقوع متبرک بزنیم، زیرا وهابیت ریشه‌های اسلام را هدف گرفته است و برای از بین بردن تمام حرم‌های شریف برنامه دارد.



عضو پژوهشگاه سازمان حج و زیارت با اشاره به تاریخچه تخریب‌های صورت گرفته تا کنون، گفت: تمام این اقدامات خصمانه بر این اساس انجام شده است که اسلام دینی عاری از هویت تاریخی و بی شناسنامه باشد.



حجت الاسلام نجاتی با بیان مطلبی از نیات شوم وهابیون، گفت: تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته تا قبر متبرک پیامبر(ص) نیز تخریب شود، زیرا وهابیت به‌طور کل رسول خدا را قبول ندارد و تمام تلاش خود را در جهت حذف ایشان به‌کار گرفته است.



وی با تطبیق اعمل وهابیون و داعش، تاکید کرد: دقیقا تمام تفکرات و حرکات داعش مطابق با وهابیت است، این گروه‌های تکفری امروز بر اساس تفکر وهابیت با تخریب قبور متبرک در عراق، یمن و سوریه و از بین بردن اماکن تاریخی و مذهبی، تلاش می‌کنند تا به‌طور کل ریشه اسلام را بزنند و این دین را بی هویت کنند.



پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان با تاکید بر وحدت میان مسلمانان، گفت: بنا به توصیه‌های رهبری معظم و علمای دین، باید در مقابل حرکت‌های خصمانه و عمدتا وحشیانه این گروه‌های وهابی و تکفیری، با حفظ وحدت خود و تقیه در هنگام بروز مشکلات در مقابل این تهدیدات بایستیم و با بازسازی قبرستان بقیع، این هویت تاریخی و دینی خود را حفظ کنیم.



گفتنی است در این مراسم، شاعر آینی، قاسم صرافان به ارائه اشعار مذهبی پرداخت، ضمن این‌که در دو بخش مجزا فیلم‌های در مورد فاجعه تاریخی حمله به قبرستان بقیع پخش شد
./856/پ201/ب4

ارسال نظرات