۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۷۷۸۵۱
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

فتاوای وهابیت ریشه در عدم فهم صحیح از اسلام دارد/ نگاه غرب به زن فساد زا است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ خانواده در جوامع اسلامی از توطئه و هجمه‌های دشمنان را از وظایف همگان دانست و گفت: نظرات و فتاوای ناصواب وهابیت نسبت به زنان ریشه در عدم فهم صحیح از اسلام و آموزه‌های آن دارد.
آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار جمعی از بانوان فعال فرهنگی کویت، با اشاره به تأثیرگذاری زنان در اجتماع و مسائل مختلف جامعه، اظهار داشت: زن مسلمان و متدین در جامعه امروزی قبل از هر چیزی باید به به دین و آموزه‌های دینی التزام داشته باشد.

 

وی جایگاه زن در دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را دارای اهمیت و ارزش والایی خواند و گفت: مسائلی که راجع به زن در دین اسلام وارد شده از لحاظ فردی، اجتماعی، اعتقادی و سیاسی از محکم ترین و ریشه دارترین احکام است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی بر ضرورت توجه و تحقیق درباره مسائل زنان در اسلام تأکید کرد و ابراز داشت: امروز غربی ها با تبلیغات نادرست به دنبال اضمحلال هویت زن در جامعه هستند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: این دیدگاه غربی‌ها راجع به زن سبب فساد شده و وضعیت غرب در حال حاضر مؤید این مطلب است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: امروزه بزرگان غرب زن را از جایگاه اصلی خود خارج کرده و برای او هویت باطلی را در نظر گرفته اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروزه غربی‌ها تحت عنوان شعار آزادی زنان به جایگاه زن خدشه وارد کرده‌اند، گفت: این گونه شعارها در ظاهر صحیح اما در باطن نادرست است و به جامعه زنان آسیب وارد می‌کند.

 

وی با بیان این‌که زنان باید در همه زمینه‌ها به دستورات دینی و شرعی عمل کنند، افزود: به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی زنان از جایگاه مهمی در کشور برخوردار شده و در مسائل مختلف اعم از سیاسی و اجتماعی صاحب نظر و رأى شدند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با انتقاد از این تفکر که زنان باید در خانه باشند و کاری به مسائل بیرونی و اجتماعی نداشته باشند، ابراز کرد: در اسلام از نظر کسب فضائل هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و چه بسا زنان در عرصه‌ها و رشته‌هایی از مردان جلوتر و پیشگام تر باشند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نقش تأثیرگذار زنان مسلمان در جنگ‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز در یمن مشاهده می‌کنیم که بانوان با غیرت، مردان و فرزندان خود را به مقاومت در برابر دشمنان تشویق می‌کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که تاریخ پر است از حضور زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و نظامی، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) نیز در برخی از جنگ‌ها حضور داشته و به پشتیبانی نیروها اهتمام داشتند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که برخی امروزه احکام صادره از سوی اسلام برای زنان را مختص گذشته می‌دانند، تأکید کرد: این تفکر صحیح نیست و در برخی موارد که اسلام زنان را از مسائلی همچون قضاوت نهی کرده به خاطر مقاصد بالاتر است که به زنان از لحاظ روحی آسیب وارد نشود؛ اسلام برای زن حریم و احترامی قائل شده از این رو او را به قضاوت مکلف نکرده است.

 

وی به وظایف مردان در قبال بانوان اشاره کرد و گفت: اسلام مرد را حافظ زن قرار داده از این رو مسأله عدم خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر از این باب بوده و قابل توجیه است چون خطرات فراوانی در بیرون از خانه در کمین زن است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: احکام اسلام اعتباری هستند و بر اساس فضائل ذاتی جعل نشده بنابراین در موارد اختلاف برتری مردان را نسبت به زنان اثبات نمی کند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان برای از بین بردن بنیان خانواده تأکید کرد و افزود: امروز غربی‌ها با وسائل مختلف از قبیل ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به دنبال تضعیف خانواده هستند از این رو ما وظیفه خطیری را در این باره بر عهده داریم و باید خانواده را در کشورهای اسلامی حفظ کنیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین خطاب به بانوان فرهنگی کویت، گفت: امیدواریم در کنار این سفر معنوی و زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) به مسائل علمی در این شهر علم و اجتهاد نیز توجه ویژه داشته باشید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که فتاوای وهابیت نسبت به زنان موجب وهن اسلام و جایگاه بانوان شده است، ابراز کرد:‌ نظرات و فتاوای ناصواب وهابیت نسبت به زنان ریشه در عدم فهم صحیح از اسلام و آموزه‌های آن دارد و متأسفانه برخی با فتواهای نادرست به گفتمان غربی‌ها درباره زنان التزام پیدا کرده‌اند./927/پ201/ج

ارسال نظرات