۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۷۷۹۷۷
مدیر مسؤول روزنامه خراسان:

حفظ رویکرد استکبار ستیزی عامل احیای داده های توافق هسته ای است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسؤول روزنامه خراسان گفت: ما در توافق هسته ای وین یک سری امتیاز دادیم و یک سری امتیاز گرفتیم، در جهان اسلام با آمریکا مذاکره کردیم اما می توانیم داده هایمان را دوباره احیا کنیم به شرط این که رویکرد استکبار ستیزی حفظ شود.
مذاکرات هسته‌‌اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد سعید احدیان، مدیر مسوول روزنامه خراسان پنج شنبه شب در برنامه مناظره که در محل حسینیه قرآن و عترت برگزار شد، اظهار کرد: باید به توافق هسته ای و برجام واقع بینانه نگاه کرد، امروز ما ان پی تی را نمی خواهیم بلکه به دنبال یک نگاه آرمانی خواه واقع بینانه هستیم. آن چیزی که پس از برجام اهرم فشار دهنده است، پذیرش حق غنی سازی ایران است.


مدیر مسوول روزنامه خراسان ادامه داد: اگر بنا باشد نظر کنگره را بر کشور لحاظ کنیم،  بر اساس نظر آقای نتانیاهو پس از ده سال نظارت های دیگری روی کار می آید. آن ها اصل غنی سازی ما را پذیرفته اند اما اظهار کردند که باید همه چیز بر اساس نظارت ما باشد. ایران در بیشتر این زمینه ها یک محدودیت 15 ساله را پذیرفته است.


احدیان با بیان این که تولید آب سنگین اراک برای 15 سال محدود شده است، تصریح کرد: افزون بر این محدودیت در زمینه سانتریفیوژ ها ما پس از سال هشتم می توانیم 200 تا RI6 , RI8 تولید کنیم و از سال نهم تولید سانتریفیوژ های بدون روتور را داشته باشیم.


بر اساس توافق هسته ای تاسیسات هسته ای فردو بروز می شوند و سطح غنی سازی آن ارتقا می یابد


وی با بیان این که تحریم ها در چه زمانی برداشته می شوند، خاطر نشان کرد: عمده تحریم های ایران پس از اجرای توافق هسته ای برداشته می شوند اما اگر آژانس فعالیت های ایران را راستی آزمایی کند و با اقداماتی که طبق برنامه نباشند، روبرو شود با صدور قطعنامه به راحتی می تواند هر مصوبه ای را لغو کند و تحریم های ایران را در مدت 24 ساعت برگرداند.


مدیر مسوول روزنامه خراسان با بیان این که دشمنی ما با نظام سلطه تمام شدنی نیست، یادآور شد: اگر آمریکایی ها مصوبه خود را لغو کنند، با هزینه هایی روبرو می شوند و اگر بنا بر این بود امروز آن ها این مسیر طولانی را سپری نمی کردند و با کشور ما پای میز مذاکره نمی نشستند. همچنین می توانیم حوزه سطح غنی سازی خود را در فردو بالا ببریم.


احدیان ادامه داد: بر اساس توافق هسته ای در حوزه فردو بروز می شویم و برگشت پذیری ها ما یک نوع تغییر و حرکت رو به جلو است، همچنین RI4 و RI5  تست شده و قابل استفاده هستند. همچنین مراودات مالی ما و توسعه اقتصادی در این دوره برای کشور های خارجی برگشت ناپذیر بوده و سرمایه گذاری های صورت گرفته بر اساس قانون بین الملل می تواند کارآمد باشد.


وی با بیان این که برجام در کنار توافق خوب، ضعف ها و مشکلاتی را نیز به دنبال دارد، گفت: برجام در برخی از حوزه ها که خط قرمز های آن مشهود تر است ضعف های اساسی داشته و در مجموع باید رویکرد استکبار ستیزی ادامه پیدا کند. نگاه ما به برجام نگاهی مثبت بوده و نگاه ما عدم پذیرش تحریم از موضع قدرت است.

 


دستیابی به هدف گذاری رهبری، برداشته شدن تحریم و غنی سازی صنعتی، سه شرط پیروزی در پیچ تاریخی


مدیر مسوول روزنامه خراسان با اشاره به ستانده های توافق هسته ای اظهار کرد: این که صرفا بر نقطه ضعف ها تمرکز داشته باشیم و نگاهی فرامتنی به داده ها و ستانده های توافق هسته ای نکنیم، برای ما مشکل ایجاد می کند. غنی سازی صنعتی همراه با تحقیق و توسعه یکی دیگر از ستانده هاست و هر کار صنعتی بدون تحقیق و توسعه ارزش چندانی ندارد، سخنان رهبری در خطبه های نماز عید فطر امسال تاییدی بر این مدعاست.


احدیان با بیان این که در حال حاضر ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم، خاطر نشان کرد: هر کار مهمی که در این برهه زمانی انجام می شود باید در ذیل این پیچ تاریخی صورت بگیرد. در معادله انرژی هسته ای واقعیت این است که حدود 13 سال کشور ما در رویارویی با نظام سلطه در حال رایزنی بوده است و این مقاومت ها و ایستادگی ها در حال حاضر ثمره داده است.


وی با بیان این که برنده شدن در پیچ تاریخی منوط به 3 شرط اصلی است، گفت: رسیدن به هدف گذاری های رهبری در هر برهه زمانی، برداشته شدن تحریم ها  و به رسمیت شناخته شدن غنی سازی سه شرط اصلی و مهم برنده شدن در این پیچ تاریخی است. ما به دنبال این هستیم که پیروزی این پیچ را زمینه برداشته شدن تحریم ها بدانیم و برای دستیابی به آن تلاش کنیم.

 

مدیر مسوول روزنامه خراسان افزود: در این باره باید رویکرد استکبار ستیزی حفظ شود تا بهترین نتیجه ها در داده و ستانده حاصل شود، ما در این توافق یک سری امتیاز دادیم و یک سری امتیاز گرفتیم، در جهان اسلام با آمریکا مذاکره کردیم اما می توانیم داده هایمان را دوباره احیا کنیم به شرط این که رویکرد استکبار ستیزی حفظ شود./864/پ202/ب4

ارسال نظرات