۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۷۸۴۲۱
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقف نیکوترین سنت الهی جهت زدودن فقر از چهره جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران گفت: وقف یکی از نیکوترین سنت های اسلامی است که در جهت برطرف کردن فقر در جامعه اسلامی نقش مهمی دارد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در آیین معارفه روسای اوقاف و امورخیریه نکا اظهار کرد: وقف از مسائل بسیار مهمی است که نباید خیلی راحت از کنار آن عبور کینم بلکه باید در این رابطه تامل و تعقل کافی داشته  و فرهنگ وقف را برای افراد جامغه بدرستی تبیین کنیم.

 

وی با بیان این که وقف دارای مصارف مختلف فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی است، افزود: باید شرایطی در جامعه با فرهنگ وقف فراهم شود که مردم راحت تر به وقف گرایش یافته و با همراهی مردم در حوزه های مختلف، نیاز جامعه رفع شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران همچنین با اشاره به این که شاید در برخی موارد غفلت هایی در امر وقف انجام شده باشد و به نوعی امر وقف در جامعه مفغول مانده باشد، یادآور شد:  باید از ظرفیت‌های مختلف برای نهادینه کردن و گسترش امور وقف در جامعه استفاده کنیم و هیأت امنای مساجد، اصحاب رسانه و روحانیت کمک‌کار ما در این امر مهم باشند.

 

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد: وقف یکی از نیکوترین سنت های اسلامی است که در جهت برطرف کردن فقر در جامعه اسلامی نقش مهمی دارد و ترغیب همه آحاد جامعه در مشارکت در این امر الهی توسعه ممالک اسلامی را در پی دارد که باید از این ظرفیت مهم به درستی و بریا رشد و توسعه جامعه استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: تبلیغات روحانیان، استفاده از ظرفیت رسانه و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه، فرصت مغتنمی است تا ارزش ها و سنت های حسنه از جمله سنت حسنه وقف که باعث حیات اقتصادی فعال و پویا در جامعه اسلامی می شود، مورد بررسی قرار گیرد و به مردم منتقل شود.

 

این مسؤول همچنین با اشاره به این که بیش از 95 درصد ادارات اوقاف استان موقوفه است و ادارات ما باید اجاره پرداخت کنند خاطر نشان کرد:‌ اکنون بسیاری از ادارات ما در شهرستان‌های مختلف مستاجر هستند و در این رابطه حمایت چندانی از ادارات اوقاف انجام نشده است و ما نیز کمک‌کار ادارات نبودیم که امیدواریم مسؤولان در این راستا کمک‌کار ما بوده و با حمایت و کمک به ساخت و سازساختمان‌های اداری اوقاف، کمک کنند تا ادارات ما صاحب خانه شوند.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران گفت: در سال‌های اخیر ورود خوبی برای امر وقف و موقوفات در استان صورت گرفته است و با توجه به  گستردگی وقف و حوزه، دوایر آن هر چه تلاش شود در این راستا ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد و نوع نیت و میزان وقف در امروقف بسیار مهم است که باید رعایت شود.

 

حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به این که وقف بهترین بانک و گنجینه الهی است، گفت: حوزه وقف و موقوفات، حوزه بسیار مهم و اثرگزاری است که می‌توان از این زاویه و دریچه به ابعاد مختلف فردی و اجتماعی خدمات مناسب ارائه کرد و نیازهای مختلف جامعه را برطرف کرد.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه مازندران در ادامه با اشاره به وجود 13 هزار و 112 موقوفه در استان خاطر نشان کرد: این تعداد موقوفه در استان بیانگر ولایت‌مداری مردم ما و بصیرت عاشورایی آنان است که در همین راستا 70 درصد ازموقوفات مازندران در حوزه سیدالشهدا است که بیانگر نگاه بصیرتی مردم ما است.

 

حجت‌الاسلام علیزاده در ادامه با بیان این که مازندران رتبه سوم موقوفات کشوری را دارا است، گفت: در همین راستا 17 هزار و 439 رقبه در استان مازندران وجود دارد که همه این مسائل بیانگر اعتقادات بالای مردم ولایتمدار مازندران به ارزش های دینی و اعتقادی است که امیدواریم با تلاش همه مسؤولان در امر نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه موفق تر از گذشته عمل کنیم.

 

رییس جدید اداره اوقاف و امور خیریه نکا نیز در پایان با قدردانی از حضور مسؤولان استانی و شهرستانی و حضور امام جمعه نکا در این مراسم اظهار داشت: خدمت رسانی به مردم از وظایف مهم ما است که امیدواریم با تلاش و همراهی مسؤولان محقق شود.

 

حجت‌الاسلام مهدی صالحی گفت: نذورات و موقوفات از مسائل مهمی است که باید در جامعه رعایت شود و کوتاهی در این مسأله مهم رخ ندهد که ایمدواریم با تعامل و همدلی و همزباین مردم و مسؤولان، فرهنگ سازی مناسبی در امور وقف انجام شده و مشکلات مختلف جامعه برطرف شود./1317/پ202/ب1

ارسال نظرات