۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۷۸۵۲۸
آیت الله طباطبایی نژاد:

نیازمند تحول اساسی در بودجه فرهنگی کشور هستیم

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: برای کارهای فرهنگی بودجه ای که تعیین می شود، درصدش بسیار کم است و این امر در تمام دولت های گذشته وجود داشته، تنها مربوط به یک دوره خاص نیست و نیازمند توجه جدی تر به این مسأله هستیم.
آيت الله طباطبايي نژاد آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز در بازدید از پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان اصفهان و مجریان و دست اندکاران این پروژه، گفت: این روزها مصادف است با جنگ خندق و مبارزه حضرت علی با عمروبن عبدود و ضربتی که پیامبر درباره آن فرمود: «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین».

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر در آن روز علی نبود، هیچ کس نمی توانست در برابر تمام کفر بایستد و امروز دفاع مقدس و جنگ 8 ساله ایران نیز مثال همان فرمایش پیامبر اکرم(ص) است که تمام اسلام در برابر تمام کفار ایستاده بود و در دفاع مقدس نیز همه اسلام با همه کفر روبرو شد.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه تصریح کرد: مردم در دوران 8 ساله دفاع مقدس با تمسک به سیره ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع) و اباعبدالله الحسین توانستند در برابر عمروبن عبدودهای زمان و کفر جهانی بایستند و آنها را به خاک ذلت بنشانند و برگ زرینی را در تاریخ اسلام به ثبت برسانند.

 

وی در ادامه بیان داشت: حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همانند حفظ قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است و همان گونه که کربلای امام حسین را حفظ کردیم باید کربلای ایران را حفظ کنیم و همان آثاری که شهادت 72 تن در کربلا داشته، در شهادت شهدای کربلای ایران نیز برای ابد باقی خواهد ماند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر ضرورت حفظ آثار دفاع مقدس گفت: حفظ آثار دفاع مقدس نمونه ای از کارهای فرهنگی است که باید برای حفظ آن بیشتر از گذشته کوشا باشیم و با توجه هجوم دشمنان در عرصه فرهنگی باید اهتمام بیشتری به مباحث فرهنگی در سطح جامعه صورت گیرد.

 

وی در ادامه با انتقاد از عدم اختصاص بودجه مناسب در عرصه فرهنگی گفت: برای کارهای فرهنگی بودجه ای که تعیین می شود، درصدش بسیار کم است و این امر در تمام دولت های گذشته وجود داشته است و تنها مربوط به یک دوره خاص نیست و وقتی سخن از کارهای فرهنگی می شود، ورزش را به میان می کشند که بودجه برای ورزش اختصاص یافته است در حالی که ورزش کار فرهنگی نیست.

 

کار فرهنگی باید سبب بالا رفتن معنویت و تقویت کننده فکر باشد

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه تصریح کرد: فعالیتی را می توان کار فرهنگی محسوب کرد که معنویت انسان را بالا ببرد، جسم را رشد دادند که کار فرهنگی نیست، و نباید اسمش را کار فرهنگی بگذارید و ورزش تنها کار تقویت جسم می کند و کار تقویت ذهن و فکر نمی کند و باید یک تحول اساسی در بحث بودجه فرهنگی ایجاد شود.

 

وی در ادامه خطاب به دست اندرکاران این پروژه فرهنگی گفت:‌ با وجودی که از لحاظ بودجه برای ساخت این پروژه در مضیقه هستید، ولی باید بیشترین سعی خود را در بالا بردن کیفیت این کار داشته باشید به ویژه از لحاظ ساخت و ساز باید به گونه ای برنامه ریزی و طرح داشته باشید که این مجموعه برای جمعیت صد سال آینده نیز قابل استفاده باشد.

 

امام جمعه اصفهان در ادامه بیان داشت: نگاهی به مسجد امام که در زمانی ساخته شد که شهر اصفهان جمعیتی حدود صد هزار نفر داشت و امروز شاهدیم با این رشد جمعیت هنوز این مسجد گنجایش و ظرفیت پذیرش را دارد و ما نیز باید به همین گونه در بحث ساخت اماکن فرهنگی عمل کنیم و با دید بلند نسبت به این اماکن دقت و توجه داشته باشیم.  

 

وی همچنین با پیشنهاد ایجاد یک تفریحگاه در کنار این موزه افزود: اگر بتوانیم در کنار چنین اماکنی که از نظر مذهبی برای مردم دارای قداست است، تفریحگاه نیز احداث کنیم، دیگر شاهد وضعیت های نامناسب پوششی نخواهیم بود و با این که این کار فقط مربوط به نیروهای مسلح نیست ولی همان گونه که در جنگ پیشتاز بودند امروز خودشان اصل هستند به صورت بهتری تکمیل شود و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تشریفاتی نباشد و از دیگر استان ها که در این زمینه کار کرده اند، استفاده کنید تا این استان به عنوان یک بانک اطلاعات شهدا در سطح کشور در آید./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات