۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۷۸۵۴۴
مسؤول کمیته راهبردی همایش مشروطیت:

نقش علمای آذربایجان در نهضت مشروطه غیرقابل انکار است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کمیته راهبردی همایش بین المللی مشروطیت با تأکید بر تقویت پایه های بنیادین خط ولایت و روحانیت در عصر حاضر، گفت: نقش علمای آذربایجان در نهضت مشروطه غیرقابل انکار است.
مشروطه

توکل فرهادی، مسؤول کمیته راهبردی همایش بین المللی مشروطیت امروز در حاشیه برگزاری این نشست علمی، تاریخی و پژوهشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: برگزاری این همایش فرصتی برای بازخوانی جایگاه تبریز و آذربایجان در نهضت عدالت‌خواهی ملت ایران و بازگشت به هویت دینی و اعتقادات نشأت گرفته از تعالیم قرآنی و فرهنگ ایرانی است.

 


وی با بیان این‌که همایش با محورهای مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی به دنبال بررسی مشروطه‌خواهی علمای آذربایجان خواهد بود، خاطرنشان کرد: در این همایش تاریخ تشیع در آذربایجان و نقش علما و حوزه های علمیه تبریز در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

 


فرهادی با تأکید بر این‌که روحانیت، علما و حوزه های علمیه سراسر کشور به ویژه علمای آذربایجان و تبریز نقش اصلی در تربیت نسل مؤمن به اسلام، تشیع و ولایت داشته‌اند، افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری همایش بررسی نقش و جایگاه علمای آذربایجان در نهضت مشروطه است که آثار قابل توجهی نیز در قالب مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.

 


وی با بیان این‌که همایش بین المللی مشروطیت همزمان با سالروز امضای فرمان مشروطیت در سال 1285 در تبریز با حضور اساتید، نخبگان، دانشجویان و سخنوران فرهنگی سیاسی در دانشگاه هنر اسلامی در حال برگزاری است، گفت: همایش بین المللی مشروطیت برای دومین سال متوالی به میزبانی شهر تبریز برگزار می شود.

 


مسؤول کمیته راهبردی همایش بین المللی مشروطیت گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ شکل گیری قیام مشروطیت، نقش علمای آن دوره برجسته می شود که از حکم آیت الله میرزای شیرازی و قضایای قبل از آن شروع شده و در نهایت با لبیک گویی سرداران بنام و علمای آذربایجان، اوج می گیرد.

 


وی با بیان این‌که همایش بین المللی مشروطیت امروز در نوبت عصر نیز با حضور اساتید بنام کشوری و بین المللی برگزار خواهد شد، گفت: هدف اصلی همایش تبیین هویت واقعی قیام مشروطه و یاد و نام مراجع، علما و سرداران به عنوان سکان دار اصلی حرکت های مردمی است.

 


مسؤول کمیته راهبردی همایش بین المللی مشروطیت تقویت پایه های بنیادین پیروی از خط ولایت و روحانیت و مراقبت از توطئه‌های استکبار جهانی در برهه کنونی را از دیگر اهداف همایش عنوان کرد و گفت: نهضت مشروطه در واقع نمادی از بهترین نقش مردم و علمای آذربایجان در تاریخ ایران اسلامی است که با لبیک به ندای مرجعیت در دفاع از هویت دینی جامعه قیام کردند./853/ت303/ب4

ارسال نظرات