۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۷۸۵۴۷
انتظامی:

هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق اعمال فشار بر مطبوعات را ندارد

خبرگزاری رسا ـ معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید.
حسين انتظامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی امروز در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در تبریز، با بیان این‌که قانون مطبوعات بر سه پایه حقوق ملی، حقوق شهروندی و حقوق رسانه ها استوار است، اظهار داشت: بهره‌مندی از محتوای قانون مطبوعات حق فعالان رسانه‌ای است.


وی با اشاره به ماده چهار قانون مطبوعات کشور خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده قانونی؛ هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند. البته تبصره‌ای به عنوان استثنای ماده قانونی‌ وارد شده که بر اساس آن؛ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است.


انتظامی با تأکید بر این‌که متخلفان ماده چهار قانون مطبوعات به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دوسال و در صورت تکرار به انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد، گفت: گاه فعالان رسانه‎‌ای از این حق خود در جهت آزادی بیان استفاده نمی کنند.


معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه بر ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای در مطبوعات تأکید کرد و اظهار داشت: متغیر بحرانی در فضای رسانه ای زیرساخت ها و مجوزها و بیمه ها نیست، بلکه اخلاق حرفه ای است، صیانت از جایگاه روزنامه نگاری این است که خبرنگاران مبادرت به توسعه اخلاق حرفه ای کنند.


وی
در ادامه با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1388 اظهار داشت: این قانون یک انقلاب در بین روابط حاکمیت و مردم ایجاد می کند، یعنی حاکمان، خود را امانتدار اطلاعات می دانند نه صاحبان آن.


وی ادامه داد: رسانه ها به نمایندگی از افکار عمومی می توانند بیشترین بهره‌وری را از این قانون داشته باشند، بر اساس این قانون آنچه که برای شهروندان ایجاد حق و تکلیف می کند؛ دستگاه حاکمیتی ملزم به انتشار و فراهم کردن زمینه دسترسی به اطلاعات آن است./935/پ202/ح

ارسال نظرات