۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۲۷۸۶۹۱
عباسی مطرح کرد؛

«شمشیر داموکلس» شورای امنیت بالای سر ایران است/ ناگفته هایی درباره پروژهssr

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین گفت: قطعنامه 2231 که واجد زهر هر هفت قطعنامه قبلی است و به مدت ده سال در شورای امنیت سازمان ملل می‌ماند و دیگر اینکه پرونده ایران در آژانس بین‌المللی اتمی باقی می‌ماند و در دهه آینده ده‌ها بار در شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد شد.
حسن عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن عباسی در کارگاه تخصصی یک روزه نقد و بررسی متن برجام که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، در مقدمه صحبت‌های خود گفت: تبیین «برجام» و «قطعنامه‌ 2231» از منظر حقوقی سیاسی از دیدگاه دیپلماتیک، از زاویه فنی هسته‌ای، و از بعد اقتصادی تجاری بررسی شده و در سطح محافل علمی و رسانه‌ای به نقد و نظر گذاشته شده اما بعد ارزیابی استراتژیکی آن صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره به این‌که تبیین برجام و قطعنامه 2231 از منظر استراتژیکی در یک کلان‌نگری و نگرش سیستمی سه وجه و ضلع کلی دارد، افزود: یک ضلع برجام توان هسته‌ای ایران و آنچه در مذاکرات به تصویب رسیده است، دومی توان اقتصادی ایران و آنچه در مذاکرات در حوزه تحریم به تصویب رسیده و سوم توان دفاعی امنیتی ایران و آنچه در مذاکرات و در قطعنامه 2231 به عنوان تعهد و تهدید توان دفاعی تسلیحاتی ایران رقم خورده است.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین عنوان کرد: چهارچوب نظری برای تحلیل برجام  و قطعنامه 2231 پروژه رسمی ssr ایالات متحده درباره جمهوری اسلامی ایران است آنچه دائم از سوی اوباما و جان کری و دیگر مسؤولان آمریکا نسبت به موضع منتقدان آمریکایی صهیونیستی توافق وین مطرح می‌شود این است که توافق وین و قطعنامه 2231 امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین می‌کند و سبب تغییر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه خواهد شد  و این کنایه از تحقق پروژه ssr در قالب مفاد قطعنامه 2231 است.

عباسی بیان داشت: قطعنامه 2231 اعم از برجام و عصاره هفت قطعنامه قبلی علیه برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود عملا آنچه در قطعنامه‌های پیشین زائد و ناکارآمد بود در این قطعنامه حذف و ابعاد اثربخش آن هم‌چنان حفظ شده است.

 

تحلیل گر علوم استراتژیک اظهار داشت: مبتنی بر چهارچوب نظری پروژه ssr علیه ایران ارزیابی استراتژیکی برجام و قطعنامه 2231 حاکی از واگذاری یقه جمهوری اسلامی به دشمن در محورهای متعددی است و حکایت از پیدایش رخنه‌ها و منفذهای امنیتی متعددی در ساختار قدرت و امنیت جمهوری اسلامی دارد به گونه‌ای که «شمشیر داموکلس» شورای امنیت بالای سر جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به برجام نوشته و برجام نانوشته ابراز کرد: توافق وین همان «برجام نوشته» است اما این توافق جزیی از قطعنامه 2231 محسوب می‌شود فراتر از «برجام نوشته» و قطعنامه 2231 یک توافق و «برجام نانوشته» نیز وجود دارد در واقع قطعنامه 2231 اعم از برجام نوشته است و برجام نانوشته اعم از قطعنامه 2231 است.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین عنوان کرد: برنامه جامع اقدام مشترکِ نانوشته یا برجام نانوشته محورها و مفادی دارد که باید آنها را در گفته‌ها و اظهارنظرهای طرف مذاکره‌کننده 5+1 به ویژه مقامات آمریکایی و حتی افراد ذیربط بیرون از 5+1 جستجو کرد.

 

عباسی گفت: مواضع و نظرات این افراد که در مصاحبه با رسانه‌ها مطرح شده یا در پاسخ به منتقدان مذاکرات در محافل قانون‌گذاری کشورهایی چون آمریکا بیان شده یا در قالب تحلیل‌های رسمی یا کارشناسی در مراکز تصمیم‌سازی کشورهای مزبور ارائه شده حاوی نکات حیرت‌انگیزی است که محورها و بندهای برجام نانوشته را شکل می‌دهند.

 

وی با اشاره به اسامی این مقامات مسئول یا کارشناسانی که گفته‌های آنان را در پایگاه‌های رسانه‌ای در فضای سایبری می‌توان یافت، اظهار داشت: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه در برابر کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا گفتند: مقامات ایران تنها برای مسائل سیاسی داخلی می‌گویند که اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی داده نشده اما باید گفت این اجازه داده شده است در غیر این صورت تحریم‌ها دوباره اعمال می‌شود.

 

تحلیل‌گر علوم استراتژیک با اشاره به جمله‌ای از یک نماینده مجلس آمریکا در برابر منتقدان مذاکرات در کنگره آمریکا بیان داشت: در گذشته نیروهای دموکراتیک مخالف در شوروی را حمایت کردیم که منجر به فروپاشی شوروی شد اکنون نیز نیروهای دموکراتیک درون دولت ایران را در جریان مذاکرات مورد حمایت قرار دهیم تا منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی شود.

 

عباسی گفت: مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آمریکا در نیویورک می گوید اشتهای آمریکا برای خرید اوراق قرضه از ایران بسیار جدی است و روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» می‌نویسد پس از توافق وین، آمریکا و اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده‌اند که طرح فروپاشی از درون را درباره جمهوری اسلامی دنبال کنند.

 

وی افزود: ایالات متحده در دو دهه اخیر در ذیل مقررات بین‌الملل و با پشتوانه سازمان ملل، در کنار طرح پروژه DDR گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه پروژه ssr ایران و سوریه و عراق را در دستور کار قرار داد اما تاکنون امکان عملیاتی نمودن تعاملی آن را نیافته بود اکنون مبتنی بر برجام و سپس برمبنای قطعنامه 2231 امکان عملی نمودن پروژه ssr را یافته‌اند و رخنه و منفذی برای تحقق آن پیدا کرده‌اند.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین عنوان کرد: پروژه  ssr طرحی برای در هم شکستن مقاومت یک جامعه محسوب می‌شود هیچ کشوری منابع پنج‌گانه قدرت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و نظامی هم‌سطح و هم‌ترازی ندارد از این رو در یک حوزه قدتمندتر و در حوزه‌ دیگر ضعیف‌تر است.

 

وی افزود: سازوکار پروژه ssr به این گونه است که منابع پنج‌گانه قدرت کشور هدف ارزیابی شده سپس مشخص می‌شود که هر کدام از این منابع قدرت در چه سطحی هستند و بلندترین و پایین‌ترین سطح قدرت در کدام حوزه است آن‌گاه با سازوکارهای خاص خود قوی‌ترین منبع قدرت را آن قدر تحت فشار قرار می‌دهند و فرسوده می‌کنند تا به سطح چهارم برسد.

 

عباسی گفت: سپس در مرحله بعد این دو سطح را با هم تحت فشار قرار می‌دهند تا به سطح سوم برسد و به همین ترتیب این روند تا آنجا طی می‌شود که همه سطوح قدرت به پایین‌ترین سطح برسند حال اگر به جای منابع پنج‌گانه ارگانیکی منابع دوگانه قدرت سایبرتیکی یعنی اطلاعات و انرژی مطرح باشد نیز به همین منوال عمل می‌شود.

 

تحلیل‌گر علوم استراتژیک بیان داشت: قدرت نظامی، سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی سبب شده که ایران در درون و بیرون از کشور خود نهضت اسلامی و همچنین استقلال از نظام سلطه را به پیش ببرد پروژه ssr پروژه‌ای حقوقی استراتژیک است که قوت‌های برتر کشور هدف را می‌فرساید و در نتیجه توان امنیتی آن را در اجزاء قطاع آن به مرور کاهش داده و زمین‌گیر می‌سازد سپس با پدیده آشوب‌های محلی و جنبش‌های مخملی و تروریسم تکفیری موفق می‌شود تراز امنیتی آن کشور را از طریق کاهش تراز اجزاء قطاع قدرت آن پایین آورده و آن را تضعیف کند.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین عنوان کرد: اگر غرب به تحریم فشار و تهدید رو آورد و مدام قطعنامه علیه ایران تصویب کند ایران سقوط نمی‌کند و در مقابل روز به روز از غرب دورتر شده و در نتیجه تاثیر پروژه ssr که جوهر آن تعامل براندازانه غرب علیه ایران است به حداقل می‌رسد بنابراین پس از تصویب قطعنامه 2231 که محصول توافق وین و نشست و برخاست منتج شده به برجام می‌باشد اکنون پروژه ssr به طور اتوماتیک عملیاتی شده است زیرا تعامل گسترده غرب با اقتصاد ایران دروازه ssr را به روی ایران گشوده است.

 

عباسی افزود: از سوی دیگر مهار توان هسته‌ای ایران در دست غرب اهرم فشار و زمینه بهانه‌جویی را برای او محفوظ داشته است تنها بخش قدرت ملی ایران که غرب در آن حضور و نفوذ نمی‌یابد بخش قدرت دفاعی است که قطعنامه 2231 تمهیدات لازم برای مهار آن فراهم ساخته است اگر مقام مسؤولی در تیم مذاکره مدعی شود که بخش‌هایی 2231 را نمی‌پذیریم پس عملا مدعی است که قطعنامه‌های سازمان ملل کاغذپاره‌ای بیش نیست.

 

وی گفت: آنچه از برجام نوشته، قطعنامه 2231 و برجام نانوشته مشهود است این بوده که هیچ چشم‌انداز روشنی در بازه 1394 تا 1404 برای تحقق اهداف ذیل وجود ندارد؛ توانمندی هسته‌ای ایران مینیمایز و حداقلی شده و تکنولوژی هسته‌ای ایران مینیاتوریزه خواهد شد و دیگر اینکه تحریم‌های مالی اقتصادی تمام و کمال لغو نخواهد شد.

 

عباسی افزود: همچنین قطعنامه 2231 که واجد زهر هر هفت قطعنامه قبلی است به مدت ده سال در شورای امنیت سازمان ملل می‌ماند و دیگر اینکه پرونده ایران در آژانس بین‌المللی اتمی باقی می‌ماند و در دهه آینده ده‌ها بار در شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد شد.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین در پایان خاطرنشان کرد: مبتنی بر فرمول مذاکرات هرم  ssr شکل گرفته است که در ترازشناسی قدرت ملی ایران با کاهش توان هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها رفع خواهد شد اما پیامد آن این است که توان دفاعی امنیتی نیز کاهش یافته و مهار می‌شود یعنی آنچه در مبحث داده و ستانده مطرح نبوده است عملا داده اصلی از سوی ایران در مذاکرات و ستانده واقعی از سوی استکبار جهانی است.

 

وی افزود: تلاش طرف مذاکره‌کننده ایرانی برای زدودن تحریم‌ها در برابر کند نمودن رشد توان هسته‌ای کشور فرصت طلایی برای استکبار جهانی پدید آورد تا دستاورد زیست در محاصره اقتصادی که فرهنگ مقاومت اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های دورن و خودباوری در توانستن بود را مورد هجوم قرار دهد.

 

تحلیل گر استراتژیک اظهار داشت: در واقع دستاورد رفع کانالیزه شدن تحریم برای نظام سلطه این است که زمینه‌سازی شرایط ویژه برای حمله به استراتژی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حوزه دکترین مقاوم‌سازی اقتصاد در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است.

 

عباسی بیان داشت: با گشایش تعامل نظام مالی بانکی ایران با نظام مالی استکبار جهانی بستر ویژه‌ای برای شکل‌گیری سازوکار جنگ ارزی در سال‌های آینده با جمهوری اسلامی است زیرا مادامی که ارتباطات مالی بانکی به دلیل مقررات تحریم‌ اقتصدی بین ایران و غرب کم و ناچیز بود امکان نبرد ارزی نیز محدود بود اما در شرایط امروزه جهان که به کارزار جنگ بین ارز کشورها بدل شده برای تاثیرگذاری بر ارز کشور هدف باید با نظام مالی و بازار پول آن کشور ارتباط داشت.

 

وی افزود: از سوی دیگر هجوم ملخ‌وار گرگ‌های گرسنه اقتصاد در حال رکود غرب به بازار ایران بستر مناسبی برای سرویس‌های اطلاعاتی غرب در تحقق اشراف اطلاعاتی مالی اقتصادی و تجاری نسبت به قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را فراهم می‌سازد این نکته ضریب اقتصادی در امنیت ملی جمهوری اسلامی را کاهش می‌دهد.

 

رییس مرکز بررسی‌های دکترینال اندیشکده یقین ابراز کرد: استراتژی عملیاتی دولت قبل از توافق وین به مدت 22 ماه این بود که انتظارات مردم را از توافق بالا ببرد تا ضرورت توافق توجیه شود به گونه‌ای که همه مقامات دولت یازدهم همه امکان انجام کار را منوط به رفع تحریم‌ها نمودند حتی آب خوردن مردم را نیز منوط به رفع تحریم‌ قلمداد شد.

 

وی افزود: استراتژی عملیاتی دولت یازدهم ریشه در دکترین جناح سیاسی لیبرال در ایران دارد که معتقد است در عصر کنونی استقلال معنا ندارد و اصل وابستگی به ویژه وابستگی متقابل اساس مناسبات بین‌الملل است برای تحقق دکترین وابستگی متقابل ایران و غرب دولت یازدهم در 22 ماه نخست عمر خود بر روی نفی «ما می‌توانیم» تمرکز ویژه کرد.

 

عباسی در ادامه با اشاره به چند مثال گفت: با سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 نزدیک فرودگاه مهرآباد تهران که به مرگ تعدادی از هم‌وطنان منجر شد دستگاه تبلیغاتی دولت یازدهم فعال شده و گفت چرا باید مردم ما هواپیمای مونتاژ شده داخلی را سوار شوند که سقوط کند مردم ما استحقاق بهتر از آن را دارند باید سریع تحریم‌ها رفع شود تا بتوانیم هواپیماهای پیش‌رفته غربی بخریم این در حالی بود که در آن زمان یک هواپیمای پیش‌رفته ایرباس مالزی با صدها سرنشین گم شد و هیچ اثری از آن یافت نشد.

 

وی عنوان کرد: منتقدین دولت یازدهم در طول 22 ماه مزبور اصرار داشتند که رفع مشکلات منوط به رفع تحریم‌ها نیست و نباید انتظارات از مذاکرات هسته‌ای را بالا برد.

 

تحلیل‌گر استراتژیک اظهار داشت: دولت یازدهم بی‌توجه به ابهامات درباره آنچه در توافق داده شده غیرمسئول درباره آنچه در رفع تحریم‌ها باید ستانده شود خود را بر هدف نامربوط تحقق رابطه با دول غربی به ویژه آمریکا متمرکز ساخته است هدفی که برای مذاکرات تعریف نشده بود و بارها بر عدم وجود چنین هدفی از سوی رهبر معظم انقلاب تاکیده شد.

 

رییس مرکز دکترینال اندیشکده یقین گفت: پیامدهای بده و بستان مذاکرات اخیر عمدتا در حوزه دفاعی امنیتی انقلاب اسلامی خود را می‌نمایاند و اثرات مخرب آن در ماه‌ها و سال‌های آینده به معضلی کلیدی در امنیت ملی جمهوری اسلامی تبدیل می‌گردد در واقع از رهگذر توافق وین مشکلاتی از کشور حل و مشکلات جدیدی پدیدار خواهد شد.

 

وی افزود: آنچه حل شد و آنچه به گونه‌ای نوظهور حادث می‌شود به طور قطع نسبت متوازنی نیست در واقع ساده‌انگاری است که کسی داده و ستانده را محصور در مباحث فنی هسته‌ای و حوزه‌های رفع شده در تحریم نماید.

 

عباسی اظهار داشت: مساله اساسی این است که مذاکرات سپس برجام و در نهایت قطعنامه 2231 دشمن را امیدوار کرد تا رژیم صهیونیستی امیدوار در به رسمیت شناخته شدن از سوی ایران بوده، آمریکا امیدوار در تغییر نظام یا حداقل تغییر رفتار نظام، اروپا امیدوار در تسخیر بازار از دست‌داده ایران و ضد انقلاب امیدوار به ادامه حیات و امیدوار در مواجهه با انقلاب اسلامی باشد اما در مقابل نیرهای انقلاب در خود احساس متفاوتی پیدا کردند در حالی که امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار عمومی خود با هزاران نفر از فرماندهان بسیج در پاییز 1392 فرمودند امید دشمن را به داخل کشور نا امید کنید./807/پ200/ش

ارسال نظرات