۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۷۸۸۴۱
با حضور آیت‌الله علم الهدی؛

نخستین همایش حافظان کل قرآن کریم استان‌های خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش تجلیل از حافظان کل قرآن کریم با حضور آیت الله علم الهدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی و جمعی از حافظان کل قرآن کریم برگزار شد.
حافظ قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش تجلیل از حافظان کل قرآن کریم با حضور آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از حافظان کل قرآن کریم در خراسان رضوی، خراسان شمالی ظهر امروز 15 مرداد در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

محمدعلی رضایی ‌کرمانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدای این مراسم به بیان لایه‌ها و مراحل مختلف انس با قرآن پرداخت و گفت: روانخوانی، روخوانی، ترتیل، تحقیق، حفظ، استماع و تجوید و صوت و لحن از لایه‌های انس با قرآن هستند که به حوزه قرائت مربوط می‌شوند و ترجمه و تفسیر قرآن نیز دیگر لایه‌های انس با قرآن به شمار می‌روند که به حوزه مفاهیم مرتبط هستند.

 

وی افزود: ترجمه، تفسیر، تأویل، تعقل و تدبر در قرآن مربوط به لایه های انس در حوزه مفاهیم قرآنی هستند، اظهار داشت: دوازده لایه در سطوح مختلف انس با قرآن وجود دارند که همگی در یک سطح نیستند.

 

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی درادامه با بیان این که هدف انقلاب اسلامی جدایی و رهایی از ظلم طاغوت و حرکت به سوی پیشرفت و ساختن تمدن نوین اسلامی است، خاطرنشان کرد: البته منظور از این پیشرفت امری است که جلوه ای از توسعه دارد چرا که پیشرفت جنبه نرم افزاری و محتوایی دارد.

 

رشیدیان با بیان این که ساخت تمدن اسلامی و آنچه به عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح می‌شود، هدف شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است، گفت: وقتی اعضای سازمان مجاهدین مانیفست خود را در زمان تبعید امام در نجف به آن‌ها عرضه کردند، امام فرمودند مانیفست ما قرآن است.

 

وی تفسیر علمی و جاری شدن مفاهیم قرآن از جمله شهادت و ایثار را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اینکه قرآن کتاب اخلاق است، ادامه داد: قرآن انسان‌ها را به گذشت و برادری دعوت می‌کند لذا آنچه در کشورهای همسایه ما اتفاق می‌افتد توطئه بزرگ صهیونیست‌ها و استکبار جهانی برای ایجاد دودستگی و اختلافات قومی مذهبی بین مسلمانان با هدف منحرف‌کردن ذهن مسلمانان از استکبار است.

 

استاندار خراسان رضوی افزود: محتوا و محور انقلاب اسلامی قرآن بوده است چرا که  قرآن کتاب انقلاب، حرکت و تعالی بخش جامعه انسانی است و به عنوان یکی از مبانی خود سازی از سوی امام (ره) مطرح شد.

 

اعطای چهار هزار مدرک رسمی حفظ به حافظان کشور

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم درادامه با بیان این که از سال 84 شورای علمی انقلاب فرهنگ تصویب شده است، گفت: در طرح ملی مدرک رسمی حافظان قرآن کریم 40 هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد چهار هزار نفر مدرک خود را دریافت کرده‌ند.

 

وی با اشاره به این که اعطای این تعداد مدرک، نشان‌دهنده کیفی نبودن حفظ است، اظهار کرد: در این راستا مدرک درجه یک استادی حفظ به 10 نفر، سه مدرک به صورت افتخاری اعطا شده است، 61 نفر دارنده درجه دو، 1400 نفر درجه سه و باقی افراد مدرک درجه چهار و پنج دریافت کرده‌اند.

 

گفتنی است در این مراسم از ده استاد پیشکسوت قرآنی با حضور علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم، احمد حاجی‌شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم تقدیرشد./934/پ202/ب4

ارسال نظرات