۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۷۸۸۶۲
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

کنگره آمریکا به دنبال بهانه تراشی برای ایران و اهل کارشکنی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که کنگره آمریکا به دنبال بهانه تراشی برای ایران است و نسبت به برداشتن تحریم ها تعهدی ندارد، گفت: در حقیقت آمریکا اهل کارشکنی است.
حجت الله عبدالملکي

حجت الله عبد الملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به توافق هسته ای وین اظهار کرد: ما باید متن را از دو زاویه حقوق بین الملل و نظام سیاست خارجه آمریکایی مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم. همچنین اعتماد داشتن و یا بی اعتمادی به آمریکا تنها 50 درصد از کل نگرش ما به غرب است.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: ما چرا باید به آمریکایی اعتماد کنیم که در هیچ یک از بزنگاه های تاریخی خود به معاهده های سیاسی پایبند نبوده و وظایف خود را اجرا نکرده است؛ جریان لیبی و هند در حال حاضر حکایت همین داستان است و چند ماه پیش نخست وزیر هنر رسما از بی مسئولیتی آمریکا نسبت به توافق سال 2005 سخن می‌گفت.


عبد الملکی با بیان این که سران کشور نیز به این بی تعهدی اذعان دارند، تصریح کرد: سران کشور همچون آقای زنگنه در سخنان خود می‌گفتند که آمریکایی ها به تعهدات خود پایبند نبوده و هیچ گاه در زمینه حفظ موازین انقلاب ارزش قائل نیستند، بنا بود در دی ماه 92 یک محموله 13 تنی به کشور وارد شد اما این محموله در خرداد 94 به کشور آمد، این جریان ها جایی برای سرور و جشن ندارد.


آژانس انرژی اتمی به دنبال رد برنامه هسته ای ایران است

وی با بیان این که هنوز تحریم ترمیم قطعات هواپیما برداشته نشده است، گفت: ما آمریکا و آژانس را به خوبی می شناسیم و انگیزه‌شان از این فعالیت ها به صورت خیلی واضح برایمان روشن است. در بند 11 توافق هسته ای آمده است که ایران می خواهد سوخت های خود را از کشور خارج کند و آینده خود را از بین ببرد، باید ایران قراردادی تحت نظارت آژانس با کشور مقابل ببندد.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که ما به طرف مقابل حق بازفرآوری داده ایم، افزود: در قطعنامه شورای امنیت آمده است که تحریم ها پس از 10 سال لغو خواهند شد، این که در این قطعنامه این چنین نوشته شده اما آن ها حاضر به اجرای آن نیستند، نشان از رد برنامه های هسته ای ما از سوی آژانس دارد.


برداشت اصولی از برجام، نشان می دهد در برابر غرب باید محتاطانه عمل کرد

عبد الملکی با بیان این که قطعنامه های شورای امنیت برای ما مشکل ایجاد می کنند، گفت: 10 درصد فشار تحریم های ما از سوی سازمان ملل است، همچنین این تحریم ها بازدارندگی دارند و آمریکا بر روی این تحریم ها جریمه در نظر گرفته است، از زمان توافق ژنو تاکنون آمریکا در حدود 15 هزار میلیارد دلار بانک هایی را که با ایران فعالیت داشتند جریمه کرده است.


وی ادامه داد: در طی 8 سال آینده کنگره آمریکا به دنبال بهانه تراشی برای ایران است، آمریکا نسبت به برداشتن تحریم ها تعهدی ندارد و تحریم های آمریکا همه یک جانبه بوده اند،  مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود گفتند باید با کشور های غربی قدم به قدم جلو رفت، تیم هسته ای ما حاضر بود سخت ترین وظایف را نیز بر عهده بگیرد اما آمریکا چند تحریم را بردارد، در حقیقت آمریکا اهل کارشکنی است.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که ما در آذر 92 کارخانه تولید سانتریفیوژ را تعطیل کردیم، خاطرنشان کرد: این مسؤولیت جزو تعهدات ما نبود، همچنین روی بحث اموال بلوکه شده برخی از تحریم های آن ها برگشت‌پذیر نیست و خیلی از برنامه های تحریم شده حال حاضر در لیست برنامه های موشکی ایران قرار دارد و از تحریم خارج نمی شود.


عبد الملکی در پایان با بیان این که نباید منتظر آزاد شدن اقلام تعلیق شده بمانیم، یادآور شد: برای آزاد کردن اموال توقیف شده ما هیچ گونه تضمینی وجود ندارد، از سوی دیگر باید نظام سیاسی آمریکا را در کنار حقوق بین الملل دید تا بتوان با کمک آن به برداشت سالمی از برجام رسید، همچنین باید در برابر نظام سیاسی آمریکا محتاطانه فعالیت کرد./864/ت302/ح

ارسال نظرات