حقوق بشر اسلامی بر مبنای اراده و دستورات الهی پایه گذاری شده است
حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، مبنا و منابع حقوق بشر اسلامی را اراده و دستورات الهی و مبنا و منابع حقوق بشر غربی را افکار و اندیشه های اشخاص برشمرد و گفت: آنچه که موجب تفاوت در بحث حقوق بشر اسلامی و حقوق بینالملل است، تفاوت در مبنا و منابع است یعنی مبنا و منابع حقوق بشر غربی، افکار، ایده ها و اندیشه های اشخاص و به تعبیری امیال و آرزوهای آن ها است.
وی افزود: در حالی که در اسلام مبنا اراده خداوند است و سایر اراده ها در طول اراده خداوند قرار دارند و منبع حقوق بشر اسلامی نیز، وحی و دستورات خداوند است که در قرآن مورد تأکید قرار داده شده است.
حجت الاسلام رحمانی خاطرنشان کرد: از نظر حقوق بشر بین المللی این حقوق برخاسته از حقوق طبیعی و ذات انسان است که همراه انسان بوده و دولت ها آن را کشف کرده اند و در نگاهی دیگرحقوق بشر، حقوقی تسلیمی است که دولت ها آن را وضع کردهاند و خودشان ضامن اجرای آن هستند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: از نظر اسلام حقوق بشر از طرف خداوند به انسان اعطا شده است چنانکه در قرآن میفرماید: «ما به بنی آدم کرامت بخشیدیم» که در اینجا کرامت اعطایی است و فارغ از نژاد، رنگ و قبیله، کرامت ذاتی به انسان اعطا کرده است.
امام جمعه بلداجی اظهار داشت: به دنبال این آیه آمده است «انسان را بر زمین و آسمان و دریا حاکم کردیم و این عزتی است که به انسان دادیم و درجایی دیگر می فرماید: ما انسان را خلیفه و جانشین خود قرار دادیم و سایر ملائک و فرشتگان باید به انسان سجده کنند» و از اینجا روشن می شود که مبنا و منابع حقوق بشر دراسلام با نظام بین المللی متفاوت است.
این مقام مسؤول گفت: با وجود تفاوت مبنا و منابع ممکن است اشتراکاتی بین حقوق بشر اسلامی و بینالمللی وجود داشته باشد که قابل انکار نیست.
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری بحث کرامت و اعطای آن به انسان را یکی از اختلافات حقوق بشر اسلامی و بین المللی برشمرد و گفت: این کرامت به هیچ شکل خدشه پذیر نیست، اما کرامتی به نام کرامت اکتسابی نیز وجود دارد که حقوق بشر بین المللی آن را نمی پذیرد؛ یعنی انسان ها با رفتار پسندیده و اخلاق نیکو کرامت خود را افزایش داده و بر سایر انسان ها برتری می یابند.
وی تفاوت دیگررا موضوع حق حیات دانست و تصریح کرد: حق حیات، حقی است که خداوند به انسان به شکل مطلق اعطا کرده است اما اگر فردی حق حیات دیگری را از او بگیرد، اسلام قصاص را برای وی تعیین کرده است که این در حقوق بشر بین المللی پذیرفته نیست.
حجت الاسلام رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با دین و عقیده نیز اسلام میفرماید که انسان تا زمانی که جستجو نکرده می تواند هر دینی را بپذیرد اما وقتی دینی را پذیرفت دیگر آزاد نیست که دین خود را تغییر دهد اما از نظر حقوق بشر بین الملل تنها می تواند دین خود را تغییر دهد./9457/ت302/ب4