۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۷۸۹۲۲
معاون آموزشی مؤسسه امام صادق:

تواضع به معنای عبادت نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزشی مؤسسه امام صادق(ع) خشوع، فروتنی و کرنش شخصی در برابر دیگری را عبادت ندانست و گفت: براساس آیات قرآن تواضع و کرنش همراه با اعتقاد داشتن به ربوبیت طرف مقابل عبادت محسوب می شود.
حجت الاسلام حسن ترکاشوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حسن ترکاشوند صبح امروز در جلسه آموزش مداحان عتبات عالیات کاشان بر افزایش دانش و آگاهی ذاکران اهل بیت(ع) برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات تأکید کرد و افزود: وهابیت خشوع و فروتنی شیعه در برابر ائمه اطهار(ع) را عبادت قلمداد کرده و عبادت را به دلیل اینکه مختص خدا می دانند آن را شرک دانسته و شیعه را مشرک معرفی می کنند.

 

وی افزود: برای درک درست از عبادت نمی توان تنها به معنای آن در لغت و ادبیات عرب که عبادت را به معنای تزلزل و خشوع می داند اکتفا کرد چرا که مشکل اساسی وهابیت این است که آنها عبادت را معنای لغوی آن می دانند و به معنای اصطلاحی آن بی توجه هستند.  

 

حجت الاسلام ترکاشوند یاد آور شد: وهابیت معتقد است بوسیدن ضریح ائمه اطهار و تواضع در برابر آنها عبادت است و عبادت کردن ائمه اطهار و امامان شرک است و عبادت کننده مشرک است و به همین سادگی شیعه را مشرک معرفی می کنند.

 

معاون آموزشی مؤسسه امام صادق (ع) در ادامه با اشاره به معنای عبادت از نگاه قرآن به عنوان شاه کلید جواب به شبهات وهابیت ابراز کرد: خداوند در آیه 24 سوره اسرا می گوید باید پر و بالت را زیر پای پدر و مادر پهن کنید و هرچه گفتند اطاعت کنید و این دستور قرآن بالاترین تواضع فرزند در برابر والدین است، بنابراین آیا قرآن به ما دستور به عمل مشرکانه داده است.   

 

حجت الاسلام ترکاشوند یاد آور شد: اگر صرف تواضع در برابر دیگری عبادت است پس قرآن که دستور اکید تواضع در برابر پدر و مادر داده، دستور شرک داده است.

 

وی همچنین از سجده به عنوان بالاترین و نهایت تواضع و کرنش نام برد و با اشاره به این که خداوند به ملائکه دستور داد تا در برابر آدم سجده کنند گفت: آیا این دستور خداوند به ملائکه برای سجده آدم را می توان دستور به عمل شرک آمیز دانست که اگر اینگونه باشد، نخستین مشرک ملائکه هستند و اولین دستور دهنده به شرک هم خدا است.

 

معاون آموزشی مؤسسه امام صادق(ع) تواضع را به معنای عبادت ندانست و گفت: حضرت یعقوب و فرزندانش نیز در برابر یوسف به سجده افتادند، از این رو اگر تواضع و کرنش از سوی وهابیت شرک قلمداد شود، آیا پیامبر خدا که معصوم است عمل مشرکانه انجام داد ه است و آیا قرآن دستور به شرک داده است.

 

وی تفسیر وهابیت از تواضع و کرنش را تفسیر اشتباهی خواند و با تأکید بر این که عبادت صرفا تواضع تنها نیست، بلکه قید دیگری هم در معنی عبادت وجود دارد یاد آور شد: با مراجعه به قرآن  متوجه می شویم در عبادت هم خضوع و هم تواضع وجود دارد.

 

معاون آموزشی مؤسسه امام صادق (ع) گفت: قرآن می فرماید تواضع همراه با ربوبیت طرف مقابل به معنای عبادت است به این معنی که اگر من در برابر کسی کرنش کردم و اعتقاد داشتم که او تأثیرگذار بر من است به این معنا است که  او را عبادت می کنم، حالا اگر خدا باشد عبادت است و اگر غیر خدا باشد شرک محسوب می شود.

 

حجت الاسلام ترکاشوند افزود: ما اعتقاد به ربوبیت ائمه اطهار نداریم اما می دانیم آنها در حالی می توانند به ما خیری بدهند که مستقل نیستند و خودشان هیچ کاره هستند و آنها به اذن الله و امر خداوند می توانند کار خدایی انجام دهند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات