۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۲۷۸۹۲۴
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی:

هجمه علیه ائمه جمعه به سبب ناتوانی از مخالفت با ولایت است/ نقش ویژه نماز جمعه در افزایش آگاهی و دشمن شناسی مردم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معادی با بیان این‌که نماز جمعه نقش ویژه‌ای در افزایش آگاهی و دشمن شناسی مردم دارد، گفت: هجمه برخی افراد علیه ائمه جمعه به سبب ناتوانی از مخالفت با ولایت است.
حجت الاسلام ابراهيم معادي

حجت الاسلام ابراهیم معادی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، برگزاری نماز جمعه به فاصله اندکی از پیروزی انقلاب را از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی در کشور دانست و گفت: نماز جمعه در عصر پیامبر اکرم(ص) و چند صباحی هم در عصر امیرمؤمنان(ع) اقامه می شد؛ بعد ها هم در عصر خلفا بوده اما مربوط به ائمه(ع) نبود.

 

وی با بیان این که «بدون اذن حاکم اسلامی نمی توان نماز جمعه اقامه کرد»، افزود: اقامه نماز جمعه یکی از وظایف حتمی حاکم اسلامی است و حضرت امام(ره) اجازه فرمودند که با توجه به نامناسب بودن شرایط جسمانی شان، کسی از طرف ایشان نماز جمعه تهران را بخواند که حضرت آیت الله طالقانی با اذن حضرت امام(ره) نخستین نماز جمعه را در پنجم مرداد سال 58 اقامه کردند.

 

شرکت در نماز جمعه، بیعت مجدد با رهبر انقلاب است

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نماز جمعه عامل وحدت بین همه ملت است، چون در صف نماز جمعه همه گرایش ها، همه اقشار مردم، زن و مرد، کوچک و بزرگ با هر گرایش فکری و سیاسی که دارند، همه در نماز جمعه با نیت عبادت به صف نشسته، به خطبه های نماز جمعه گوش می دهند و با یکدیگر مصافحه می کنند.

 

حجت الاسلام معادی با تأکید بر این که «مردم با شرکت در نماز جمعه با رهبر انقلاب بیعت می کنند»، یادآور شد: هر نماز جمعه بیعت مجدد با رهبری بوده و عامل وحدت و رشد و تعالی همه انسان ها و جامعه می شود.

 

وی یادآور شد: امام جمعه از طرف حاکم اسلامی و رهبر انقلاب منصوب می شود و بدون اذن ایشان نماز برگزار نمی‌شود؛ مردم و مسؤولان که نماز را اقامه می کنند در واقع با رهبری بیعت می کنند و اصل حضورشان به معنای قبول داشتن امام جمعه منصوب از طرف رهبری است، در نتیجه نماز جمعه باعث تحکیم قلوب و تأثیرگذاری بر مسؤولان می شود و پیوند مردم با سیاستمداران و مجموعه نظام را تقویت می کند.

 

تبیین نقش نماز جمعه در افزایش آگاهی و دشمن شناسی مردم

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان با اشاره به نقش اساسی نماز جمعه در دشمن شناسی مسلمانان، گفت: آن چه در چند قرن اخیر به ما صدمه زده این است که همه مردم کید و حیله دشمنان را متوجه نشدند و دشمنان با سران معامله کرده، برخی را خریدند وکودتا انجام دادند؛ از همین رو اگر مشروطه و نهضت نفتی بود آن را بدون اطلاع مردم کودتا کرده و حکومت ها را برگرداند.

 

حجت الإسلام معادی با بیان این که امروز در 830  پایگاه، نماز جمعه خوانده می شود، افزود: امروز خطیب نماز جمعه سیاست دشمنان ما را برای مردم بازگو می کند و مردم به روز هستند، از همین رو می بینید که در روز قدس و 22 بهمن، به روز شعار می دهند که این حکایت از فهم، شعور، آگاهی و دشمن شناسی مردم دارد و موجب انسجام ملی شده و در واقع کید دشمنان را به خودشان بر می گرداند.

 

وی در بیان آثار اجتماعی اقامه نماز جمعه تأکید کرد: نماز جمعه موجب تقویت جامعه، تحکیم خانواده ها و پاکی جامعه می شود.

 

موضع گیری سیاسی امام جمعه، تبیین کننده مصالح نظام اسلامی

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی پیرامون هجمه های اخیر برخی رسانه های وابسته به جریانات سیاسی خاص علیه ائمه جمعه و تحریف سخنان ایشان، گفت: امام جمعه وقتی خطبه می خواند، بنا نیست خطبه دیکته شده بخواند؛ به ویژه ائمه جمعه مراکز استان ها در سطح کشور که غالبا مجتهد هستند.

 

حجت الاسلام معادی موضع گیری سیاسی ائمه جمعه در خطبه دوم نماز جمعه را تبیین کننده مصالح انقلاب دانست و اظهار کرد: همان‌گونه که وقتی یک متخصص قلب نظریه ای علمی برای کل جهان می دهد، فقط برای بیمارستان خودش نمی‌دهد؛ ائمه جمعه در خطبه اول دعوت به تقوا  می‌کنند اما در خطبه دوم خطاب امام جمعه مرکز محدود به جغرافیای شهر خودش نشده و مصالح نظام را مطرح می‌کند.

 

وی افزود: امام جمعه دشمنان اسلام و کسانی که از خط رهبری زاویه بگیرند را معرفی کرده و به کسانی که از رهبری عقب می مانند، توصیه می کند که عقب نمانند و کسانی را که به نام راه امام و دفاع از ولایت، آن را می زنند معرفی می کند.

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی به معرفی مصادیق صدمه به اسلام ناب از سوی جریان های سیاسی در طول تاریخ پرداخت و خاطرنشان کرد: آل مروان برای دفاع از اسلام و آل علی(ع) قیام کردند اما وقتی به حکومت رسیدند، کاری کردند که امویان نکرده بودند، یا بنی عباس که با شعار دفاع از آل علی(ع) مردم را همراه خود کردند اما وقتی به حکومت رسیدند، ائمه(ع) را مسموم کرده و به شهادت رساندند.

 

هجمه علیه ائمه جمعه به سبب ناتوانی از مخالفت با ولایت است

حجت الاسلام معادی تصریح کرد: امام جمعه افرادی را که با رهبری زاویه دارند و افرادی را که می خواهند مردم را به جاده خاکی و انحراف بکشانند، معرفی می کند و معمولا کسانی که جرأت نمی کنند مخالفت خود را  با ولایت بروز دهند، به امام جمعه حمله می کنند، از این رو هر امام جمعه ای که بیش تر آن ها را معرفی کرده و از ولایت دفاع کند، بیش تر مورد حمله دگراندیشان و بیگانگان قرار می گیرد تا او را از صحنه حذف کنند.

 

وی ادامه داد: هر جا به امام جمعه ای بیشتر حمله شود، مشخص است که حرف او تأثیرگذار است؛ هر جا روحانی ای راستین و فاضل بوده و در خط است و در برابر عوامل بیگانگان موضع می‌گیرد، آن ها نیز نسبت به او بیشتر موضع می‌گیرند.

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در تبیین این نکته، به عملیات روانی شکل گرفته علیه شهید بهشتی در سال 1360 اشاره کرد و گفت: بهترین مصداق مرحوم آیت الله شهید بهشتی است؛ بعد از شهادت ایشان مردم و خواصی که متوجه نبودند یا سکوت کردند، متوجه اشتباه خود شدند اما دیر شده بود؛ این در گذشته علیه ائمه(ع) و بزرگان دین هم بوده و ادامه خواهد داشت؛ هر امام جمعه ای که خطبه اش جهانی و فراتر از جغرافیای خودش بوده و خط شناس و خط شکن باشد، قطعا در برابر او بیش تر صف آرایی می کنند.

 

حجت‌الاسلام معادی افزود: در دنیای سخت افزاری و دفاع سخت هم وقتی سلاحی علیه دشمن به کار گرفته شود که دشمن را سر جایش می نشاند، بر علیه آن مقابله‌هایی از جنس خودش در فضای روانی و سخت افزاری می شود.

 

وی در پایان با تأکید بر این که نماز جمعه، نمازی عبادی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: برخی می‌خواهند امام جمعه را به سمت و سویی سوق دهند که در خطبه‌ها چند جمله حدیث بخواند و شخصیتی درست کنند که عادی صحبت کند و به سیاست کاری نداشته باشد اما این نماز جمعه نمی شود./820/ت301/ح

ارسال نظرات