۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۷۸۹۶۶
امام جمعه اردبیل:

انتقاد علمای وهابی در قبال کشتار مسلمانان گزینشی نباشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اردبیل با اشاره به کشتار مسلمانان بی گناه از سوی گروه های تروریستی به ویژه داعش از حساسیت ها و عکس العمل های علمای وهابی و مفتی اعظم انتقاد کرد.
 حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، در خطبه های نماز جمعه این هفته اردبیل با اشاره به انفجار منطقه عسیر عربستان از سوی داعش که در آن عده ای بی گناه کشته شدند از حساسیت ها و عکس العمل های علمای وهابی و مفتی اعظم انتقاد کرد.

 

وی افزود: آنها چرا نسبت به خون دیگر بی گناهان که از سوی داعش ریخته می شود بی تفاوت مانده اند، چرا نسبت به ریخته شدن خون 11 هزار انسان بی گناه در یمن این آیات و روایات را نمی خوانند و چرا به منشأ این فجایع که معتقدات محمد ابن عبدالوهاب است قلم باطل نمی کشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه با دعوت اهالی به صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در مصارف کشاورزی، تصریح کرد: 90 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می شود و در عین حال 70 درصد آب مصرف شده در بخش کشاورزی هدر می رود و در صورتی که مصرف آب در کشاورزی به صورت قطره ای و بارانی انجام نشود صنعت سه هزار ساله کشاورزی در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت.

 

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: به احتمال قوی در اثر بی آبی در آینده جابجایی های بزرگ جمعیتی در ایران صورت خواهد گرفت و فلات ایران قابلیت سکونت خود را از دست خواهد داد.

 

خطیب جمعه اردبیل، بیان داشت: ایران در 30 سال گذشته 70 درصد از منابع آب زیر زمینی یک میلیون ساله خود را مصرف کرده و در مدت 10 سال، 92 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی به چهار میلیارد متر مکعب در حال حاضر رسیده است.

 

وی بر لزوم مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی و به لزوم تجدید نظر در نوع محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: اگر آبیاری در کشاورزی مکانیزه شود سالانه یک هزار و 400 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد، در حالی که کل مصرف شرب و صنعت کشور حدود هفت میلیارد متر مکعب است.

 

امام جمعه اردبیل همچنین بیان داشت: دولت برای توسعه آبیاری امکانات خوبی داده به طوری که 85درصد هزینه کشاورزانی که به جای آبیاری غرقابی اقدام به راه اندازی آبیاری قطره ای و بارانی کنند را پرداخت می کند و 15 درصد بقیه هم وام پنج ساله است.

 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، خاطرنشان کرد: در آبیاری قطره ای 90 درصد و در آبیاری بارانی 70 درصد راندمان بالا می رود و ده ها برکات دیگر بر این نوع آبیاری حاصل می شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اعلام وزارت نیرو مبنی بر استفاده از فاینانس برای انتقال آب ارس به مناطق خاص انتقاد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی خطاب به مسؤولان امور آب و مدیریت ارشد استان، افزود: این آب آیا مازاد بر حقابه های رسمی است یا جزو حقابه است در صورت موضوع اول چرا استان ما از آب استفاده نکند و در صورت دوم نیز حقابه دشت مغان در آینده با بحران مواجه خواهد شد و اگر امروز برای این مطامع تدبیر نشود فردا دیر خواهد بود.

 

وی از کشاورزان استان خواست با نیت عبادت در اسرع وقت از آبیاری سنتی خارج و با آبیاری مکانیزه خدمت بزرگی به کشاورزی و آینده کشور و منابع آبی آن انجام دهند./937/پ201/ب4

ارسال نظرات