۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۷۹۰۲۸
مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم:

شهادت و انتظار شاخصه‌های مهم فرهنگ شیعی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صابریان با بیان این که بحث مهدویت یکی از مهم ترین شاخصه های فرهنگ شیعی است، گفت: هر شیعه ای از دو امتیاز برخوردار است، اولا فرهنگ شهادت که از جهاد سید الشهدا به دست آمده است، دیگری فرهنگ انتظار در توجه به موعود.
مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد صابریان، مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم، امشب در حسینیه همدانی ها با اشاره به اهمیت نماز جماعت اظهار کرد: زائران به سبب فراغتی که در سفر های مذهبی دارند قدری بیش تر در پرداختن به نماز جماعت تاکید می کنند و این مهم مقدمه ای است تا انسان در زمان های دیگر از عبادات جمعی فاصله نگیرد.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم ادامه داد: در توضیح المسائل آمده است که اگر امام جماعت تنها با یک مامون نماز را قرائت کند ثواب 150 نماز نصیب او شده است و اگر با دو مامون نماز را قرائت کند ثواب 600 نماز نصیب او شده است، این جاست که ثواب نماز های جماعت درک می شود.


وی با اشاره به ثواب نماز های جماعت در حضور بیش تری از نمازگزاران، تصریح کرد: همچنین گفته اند که اگر تعداد نماز گزاران از ده نفر بیش تر شوند هیچ کس قادر به نوشتن ثواب نماز نیست و اگر همه دنیا صفحه کاغذ شوند و همه دریا هامرکب شوند باز هم امکانی برای ثبت ثواب آن ها وجود ندارد.


روز جمعه زمان پرداختن عمیق تر به فرهنگ عبادی و معنوی است


حجت الاسلام صابریان با بیان این که روایات نماز جماعت شگقتی فوق العاده ای را در خود دارند، گفت: در روایتی آمده است که موذن و امام جماعت و نماز گزاران در قیامت می توانند هشتاد هزار نفر را شفاعت کنند، همچنین کسی که به طرف مسجد برای این مهم قدم بر می دارد، خداوند به او 70 هزار حسنه اعطا می کند و او را هفتاد هزار درجه بالا می برد؛ در هنگام مرگ نیز خداوند هفتاد ملائک را به سوی او می فرستد تا از عذاب شدید قبر  نجات یابد.


وی با بیان این که تعداد فضایل، درجات و حسنات نماز جماعت قابل شمارش نیست، خاطر نشان کرد: در توضیح المسائل آمده است که اگر کسی در نماز وسواس دارد و با خواندن نماز جماعت شک او برطرف می شود، نماز جماعت بر او واجب می شود. همچنین نمازگزار باید نسبت به عادل بودن امام جماعت پیش از اقتدا کردن به او آگاه باشد. عادل یعنی این که از او گناه کبیره ای ندیده باشد که انجام بدهد. همچنین امیدواریم تا خداوند متعال این عدل و عدالت را در وجود همه انسان ها در پی ارزش های معنوی نشر و ترویج دهد.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم با اشاره به روز جمعه، روز ظهور امام زمان(عج) یادآور شد: روز جمعه روزی است که توقع گشایش و فرج در کار مردم از آن می رود. در این روز همه امید داریم تا با ظهور ایشان شر کفار و خائنین به کلی نابود شود. در فرهنگ دینی ما روز جمعه روز عید قلمداد شده است و به همین سبب دستور داده شده تا از کار و کوشش فاصله بگیریم و قدری بیش تر به عبادت بپردازیم.

 


مهدویت و شاخه های آن یکی از مهم ترین شاخصه های فرهنگ شیعی است


حجت الاسلام صابریان با بیان این که ما روز جمعه را قالبا به کارهای کم ارزش و بی ارزش اختصاص می دهیم، اظهار کرد: باید برای روز جمعه بهترین برنامه های هفته را که با فرهنگ معنوی، عبادی و جمعی همخوانی دارد، دنبال کنیم. محشور بودن با مفاتیح تنها در دستور کار نیست بلکه در حقیقت باید بخشی از روز خود را به کسب معرفت بپردازیم.


وی با بیان این که بحث مهدویت و توجه به وجود مقدس امام زمان(عج) یکی از مهم ترین شاخصه های فرهنگ شیعی ماست، گفت: هر شیعه ای از دو امتیاز برخوردار است و اگر به آن ها توجه نکند دچار خسران بزرگی شده است، اولا فرهنگ شهادت که از حادثه عاشورا و جهاد سید الشهدا به دست آمده است، دیگری فرهنگ انتظار در توجه به موعود، موعودی که همه امت بوده و پیامبران الهی نسبت به ظهور او به ما وعده داده اند.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم با اشاره به وجود مقدس امام زمان(عج) تصریح کرد: وجود مقدس این امام همام که شرافت ویژه ای بر همه انبیا به واسطه حقیقت الهی دارند برای ما مهم و ارزشمند است، همچنین اینان وارث و خلیفه خدا بر روی زمین اند و کار تمامی انبیا را تا به امروز به دست خودشان به اتمام رساندند. همه جهان در انتظارند تا ایشان ظهور کند و حقیقت و معنویت در جامعه نشر یابد.


باید مراقب روایات جعلی و فتنه جاهلان در زمان انتظار بود


حجت الاسلام صابریان با بیان این که حضرت بقیه الله اعظم عصاره آفرینش و تمام کننده رحمت انبیا هستند، خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین نکات در سیطره زندگی انبیا طول عمر آن هاست. ایشان از سال 1355 هجری تا کنون طول عمر داشته و کسانی که جاهل هستند این را زیر سوال می برند. کسانی که منکر هستند به حقیقت اراده الهی واقف نیستند.  همچنین باید خود را در زمان انتظار جزو شیعیان قرار دهیم تا وجودمان مانوس با حضرت باشد.

 


وی با بیان این که باید مراقب مطالب جعلی و احادیث ضعیف در زمان انتظار بود، گفت: به هر نکته ای دل ندهید چرا که برخی ها از فضای انتظار سوء استفاده می کنند و خود را از یاران امام قلمداد می کنند، در روایت آمده است که اگر کسی ادعای ملاقات با ایشان را داشت، او را تکذیب کنید، اعتقاد ما این است که این شخصیت بزرگوار در میان مردم هستند و مراجع عظام تقلید نایبان آن ها هستند اما به هرکسی در زمینه ملاقات با این شخصیت بزرگوار نمی توان اطمینان کرد، پس باید مراقب بود./864/پ202/ب4

ارسال نظرات