۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۰۸۶
لاریجانی در مراسم تجلیل از خبرنگاران پارلمانی:

90درصد مسائل کشور رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است/ آمریکا نمی‌تواند سوریه را به لیبی دوم تبدیل کند

خبرگزاری رسا ـ رییس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی از این مذاکرات بسیار ناراحت است و بنا دارد در این راستا پول هایی را نیز خرج کند تا در روند اجرای توافق کارشکنی شود.
مراسم روز خبرنگار با حضور رييس مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور خبرنگاران پارلمانی برگزار شد، با بیان این که ما باید فهم صحیحی از مسائل  و شرایط کشور داشته باشیم، اظهار کرد: مسئله هسته‌ای یکی از مهمترین مسائلی است که کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است.

 

وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما فراز و فرودهای زیادی داشته و بحران های داخلی و درگیری با گروهک و جنگ داشتیم ولی همیشه برای این موضوعات تدبیر می شده و زندگی ما با این مسائل و مشکلات عجین بوده است، افزود: اگر بخواهیم مسأله هسته ای را مقایسه کنیم باید این مسئله را با آخر جنگ یعنی قطعنامه 598 مقایسه کنیم که در آن شرایط حساس جامعه از یک شرایط به شرایط دیگر عبور می کرد.


رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در مسئله هسته ای و توافقی که امروز بحث آن در جامعه ما مطرح است در یک شرایط گذار قرار داریم که جامعه ما از 12 سال چالش وارد صحنه دیگری می شود؛ ممکن است گفته شود که این یک چالش ناحقی بوده که باید گفت بله این چالشی ناحق است.


وی با بیان این که موضوع هسته‌ای یکی از مهم ترین مسائلی است که کشور ما بیش از 12 سال با آن درگیر بوده است، تصریح کرد:  در طول این مدت تمام حرکات صورت گرفته زیر ذره‌بین بوده است و پشت هر حرکتی که صورت می‌گرفت ساعت‌ها کار کارشناسی بوده است و یک حرکت جمعی بوده است و حتی در این مقطع که ایران مذاکرات را جدی تر دنبال کرد از یک نگاه تاکتیکی صورت گرفت و  در جلسات مختلف بحث شد که چرا پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم، البته مذاکرات بود اما این مذاکرات جنس جدیدی داشت و اینها هم بحث شد،چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد، مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و این مذاکرات را پسندیدیم که از این مسیر ادامه دهیم.


رییس قوه مقننه ادامه داد: مذاکرات آغاز شد و خیلی فراز و فرود داشت؛ اینطور نبود که این مذاکرات با یک پیشنهادات سطحی و یک گفت و شنود راحت انجام شود، مذاکرات هسته ای یک مذاکرات سخت و پرتنش بود و بارها در خصوص آن در جلسات مختلف بحث شد، از طریق مختلف پیگیری شد و اینطور نبود که یک جاده یک طرفه باشد؛ گفت و گوی پرچالشی بود. آنچه الان شما روی کاغد می بینید وجهی از آن بود.


وی ادامه داد: سوال این است که آیا این خاتمه کار است؟ خاتمه دوره است اما آغاز یک دوره پر مسئله است، اینطور نیست که اگر این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود راهی شسته و هموار داشته باشیم بلکه یک مسیر پرمسئله را پیش رو خواهیم داشت چون موجودات موذی که 12 سال چالش ایجاد کرده اند در مقابل این سند نیز رفتاری خواهند داشت که در همین روز ها مشاهده کردیم، و یک جنجال تصنعی بوجود می آورند.

 

اسراییل بدنبال کارشکنی در اجرای توافق است

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که پارچین منطقه مهمی است گفت: این که در پارچین رفت و آمدهایی وجود دارد و آن را به داخل پادگان و سر و صداهایی درست می کنند کاری طبیعی نیست و داستانی است که می خواهند بوسیله آن در اجرای توافق تاثیر بگذارند.


وی با بیان اینکه تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی از این مذاکرات بسیار ناراحت است و بنا دارد در این راستا پول هایی را نیز خرج کند تا در روند اجرای توافق کارشکنی شود،اظهار کرد: ما باید به این مساله واقف باشیم که مسیر پس از مذاکرات مسیر جدید، با چالش هایی نو است که باید ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد.


لاریجانی با تاکید بر این که باید سند برجام را به خوبی بفهمیم گفت: یکی از مسائل مهم این است که سند را به خوبی درک کنیم . طبعا در این سند داد و ستد رخ داده و کسی نمی گوید ما به حداکثر موضوعات مور نظر خود دست یافته ایم.


رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما قبول داریم که در برجام داد و ستد صورت گرفته است، اضافه کرد: این تیزهوشی در تدوین سند بود که نکات اصلی مورد نظر ایران حفظ شد، در این راستا نکته اصلی حفظ غنی سازی و دوم برداشته شدن تحریم ها بود که طبعا حواشی دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث منطقه و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در کشورهای همجوار، بیان کرد: امروز منطقه گرفتار ناشی گری کشورهای غربی شده است و ما شاهد این هستیم که حتی آمریکایی‌ها و کشورهای هم پیمان آنها نیز از شر داعش که دست پرورده آنها است در امان نیستند، آنها از یک طرف می‌گویند که ما با داعش درگیریم و اعتلاف تشکیل می‌دهند ولی از طرف دیگر در پروازهایشان به مناطقی که داعش حضور دارد کمتر حمله می‌کنند و سایر مناطق را بمباران می‌کنند.

 

رییس‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با این رفتارها می‌توانند به اهداف خود در سوریه دست یابند و این کشور را به لیبی جدید تبدیل کنند، اشتباه می‌کنند و این رفتارها یک حرکت ناشی گرایانه است؛ آنها بدنبال ایجاد شرایط مشابه سوریه در یمن نیز هستند و با حمایت از رییس‌جمهور ورشکسته به جنایات در این کشور دست زده‌اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مسائل داخلی، اظهار کرد: امروز بیش از 90 درصد مسائل کشور ما رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است و این وظیفه ما است که آگاهی جامعه را به سطحی برسانیم که مسائل ملی را با رنگ‌های سیاسی مخلوط نکنیم.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت روز خبرنگار گفت: امروز خبرنگاران عهده‌دار نقش‌آفرینی و ایجاد فکر در جامعه را دارند، یک حکومت خوب اگر بخواهد  با مردم خود صادقانه رفتار کند نیازمند یک واسطه صادق است که خبرنگاران می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

 

در پایان این مراسم رییس‌مجلس شورای اسلامی با اهدای لوح تقدیری از تلاش‌های خبرنگاران پارلمانی تجلیل کرد./858/پ201/ج

 

ارسال نظرات