۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۷۹۲۴۵
حجت الاسلام انصاری بحرینی:

اربعین تجسدی از کاروان منتظران و عصر ظهور است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و استاد برجسته بحرینی، اربعین و کاروان اربعینیان را تجسدی از جامعه موعود در عصر ظهور دانست.
انصاري بحريني

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین انصاری بحرینی در دومین جلسه از نشست های علمی "نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی" گفت: مساله اربعین مستقل از فرایند شکل گیری کاروان صالحین که پس از هبوط حضرت آدم شروع شد، نیست.


وی افزود: پس از هبوط آدم(علیه السلام) همه انبیا، به خصوص حضرت ابراهیم(علیه السلام) ذکر می کند که خداوندا مرا به صالحین ملحق کن؛ پس صالحین یک مجموعه خاص هستند نه صرفا کسانی که عمل صالح انجام می دهند؛ حضرت سلیمان نیز از خداوند می خواهد که به جمعیت صالحین ملحق شود؛ حضرت یحیی، ذکریا، الیاس به خصوص حضرت عیسی(علیه السلام) نیز چنین مبنایی را مطرح می کنند.


استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این کاروان می‌بایست همیشه در زمان غیبت دیده شود؛ این حرکت به سوی امام حسین(علیه السلام) یک تجسد و نمونه ای از کاروانی است که قرار است به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ملحق شود؛ این عمل اربعین یک کنش عملیاتی به سوی کاروان صالحین است.


پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: در خصوص پیاده رفتن به سوی حرم امام حسین(علیه السلام) روایات بسیاری داریم؛ امروزه بسیاری از اعراب پس از رسیدن به حرم پیش از زیارت بر می گردند زیرا آنها می دانند که طی مسیر برای رفتن به کربلا پاداش عظیم دارد.


انصاری بحرینی بیان کرد: جریان مسیر و راه رفتن به سوی کربلا، فی حد نفسه به تنهایی ثواب دارد، چه زیارتی پس از آن صورت بگیرد یا نگیرد؛ علمای ما از جمله آیت الله شاهرودی(ره) از قدیم کاروان هایی به سوی کربلا اعزام می کردند و با آنها همراه می شدند.


وی افزود: این مسیر اربعینی هر سال تکرار می شود؛ در عمل همه ویژگی های آن حرکت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در این حرکت اربعینی وجود دارد؛ از جمله آنها، حس امنیت است؛ وقتی انسان وارد این فضا می شود، احساس امنیت کامل می شود.استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از جمله این مسایل می توان به فراوانی غذا و حس سیری و عدم نگرانی از گرسنگی اشاره کرد؛ در این مسیر نیز هیچ کسی غم و غصه نان و غذا و آب و استراحت ندارد و همه چیز برای مردم وجود دارد؛ این جریان قطعا تابلو و البته مقدمه ای است برای حرکت به سوی حضرت ولی عصر(علیه السلام) است.


پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: جریان اربعین همچون جریان غدیر است؛ این حرکت اربعینی از سوی صحابی ای بود که حتی یک کیلومتر هم نمی توانست راه برود؛ خداوند جابر را برای همین کار زنده نگاه داشت؛ خداوند چند نفر را برای چند کار بزرگ زنده نگاه داشت، از جمله آنها می توان به سهل ساعدی، ابوسعید خدری، زیدبن ارقم و ...اشاره کرد.


انصاری بحرینی بیان کرد: جابر یک شخص به ظاهر سیاسی نبود و فکر هم نمی کردند که جابر چنین کاری انجام دهد؛ زیرا بنی امیه می گفتند که امام ؛ خارجی بوده است و کشته شده است؛ تصور می کنم که ام سلمه به جابر قبل از خبر رساندن بشیر اطلاع داد که امام شهید شده است و باید به کربلا بروی. وی در مثالی افزود: آیت الله العظمی اراکی را خدا حفظ کرد که جریان مرجعیت را از امام راحل به مقام معظم رهبری منتقل کند و جامعه را به یک آرامش برساند؛ جابر زنده ماند که این جریان را به عالم برساند؛ این کار خدایی را باید به همه عالم برسانیم؛ حرکت جابر بسیار کند بودتمام جملات و حرکت جابر این بود که به همه مردم آموزش بدهد که آداب زیارت امام حسین(علیه السلام) چگونه است؛ دشمن می خواست به مردم القا کند که امام حسین(علیه السلام) را خداوند کشته است ولی او همه این نقشه ها را خنثی کرد.


استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این جریان ارتباط تنگاتنگی با آینده دارد؛ زیرا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) فرزند امام حسین(علیه السلام) است؛ کربلا محل گمشده ها است و هرچه گم شده است در آن پیدا می شود؛ اگر غدیر و مهدویت گمشده است در کربلا یافت می شود؛ حرکت به سوی کربلا، مساوی است با دعای ندبه؛ مساوی است با خطبه زینب(سلام الله علیها) و سوره یوسف و حرکت انبیا به سوی مهدویت.


پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: این شکوه اربعینی از نشانه های ظهور است زیرا این جریان به مثابه همان جریان ظهور است؛ نکته ای که در این بین وجود دارد این است که بیشترین گروه ها و فرق و نیز احزاب بسیاری در عراق وجود دارد؛ ولی در اربعین هیچ اختلافی بین آنها دیده نمی شود و همه آنها به یک نکته توجه می کنند؛ همه رویکردهای اختلافی آنها عوض می شود بر این که این جریان باید تقویت پیدا کند.


انصاری بحرینی بیان کرد: عاشورا زمان و وقت گریه کردن است؛ وقتی که عاشورا تمام شد به دنبال این هستیم که چگونه این قیام را تازه کنیم که در اینجا نوبت به اربعین می رسد که در این اربعین این حوزه قیامی را تازه کنیم.


اربعین به ما می گوید که پس از گریه عاشورایی نایستیم و به دنبال حرکت بر مبنای ولایت باشیم؛ باید پیاده به دنبال امام برویم وبا امام بیعت کنیم و با امام همراه شویم؛ این بحث همان روح دعای ندبه است که همه ما خود را در محضر حضرت امام مهدی(عج) می بینیم.


استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: جریان ما ادریک در قرآن را باید در خصوص اربعین نیز بیان کنیم؛ در زمان غیبت باید به این مرحله برسیم که ما ادریک ماالحسین(علیه السلام)؛ یکی از ابعاد اربعین نشان دادن ما ادریک است؛ در اربعین این حس وجود دارد که در زمان غیبت عظمت حضرت را بفهمیم و به سوی ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) پیش برویم./978/د102/ی

ارسال نظرات