۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۷۹۲۷۳
حجت الاسلام تراشیون:

حیا را باید از دوران کودکی در وجود فرزندان نهادینه کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حیا یک امر فطری است که در انسان نیاز به پرورش دارد، گفت: حیا جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را می‌گیرد و نهادینه سازی حیا در فرزندان یکی از مهم‌ترین معیارهای تربیت اسلامی است.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام تراشیون، امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه حیا یک امر فطری است که در انسان نیاز به پرورش دارد، گفت: حیا جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را می‌گیرد و نهادینه سازی حیا در فرزندان یکی از مهم‌ترین معیارهای تربیت اسلامی است.

 

وی افزود: حیا یکی از مهم‌ترین شاخصه های توسعه امنیت در جوامع است و در جوامعی که حیا وجود دارد امنیت هم گسترش می‌یابد و در مقابل در جوامعی که از حیا دور می‌شوند به همان میزان امنیت کاهش پیدا می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نهادینه کردن حیا در فرزندان نیازمند چند شاخصه است، ادامه داد: یکی از این شاخصه ها این است که والدین در مقابل فرزندان خود حیا داشته و از پوشش مناسب استفاده کرده و هرگز با یکدیگر روابط عمیق عاطفی نداشته باشند چون این رفتارها و نوع پوشش مهم‌ترین نقش را در تقویت حیا و بی‌حیایی در فرزندان دارد.

 

وی تصریح کرد: رعایت پوشش و حریم در مقابل فرزندان برای گسترش حیا در میان آنها سن خاصی ندارد و جنین حتی در رحم مادر از شش ماهگی سخنان پدر و مادر را می‌فهمد؛ بنابراین پدر و مادر باید در قبل از تولد نوزاد و خصوصا از سن یکسالگی کودک حریم ها را رعایت کنند چون از سن یکسالگی کودک شروع به تقلید از والدین کرده و تقلید بیشترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کودکان خصوصا وقتی یک دختر و پسر با هم‌بازی می‌کنند سعی می‌کنند روابط والدین خود را تکرار کنند؛ بنابراین بهتر است ابتدا اجازه ندهیم دختر و پسر باهم‌ بازی کنند و از سوی دیگر اگر بچه‌ها باهم ‌بازی می‌کنند بهتر است بازی آنها را مدیریت کنیم نه اینکه تنها در زمان مشکل میان کودکان به بازی آنها ورود کنیم.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه بعضی از والدین در تربیت فرزندان خود منفعل هستند، اظهار کرد: والدین فعال در زمینه تربیت والدینی هستند که مثلاً با یک بازی فکری، اسباب‌بازی یا دفتر نقاشی بازی کودکان خود را هدفمند کرده و بازی آنها را مدیریت می کنند.

 

وی یادآور شد: والدین باید فرزندان خود را هوشمند تربیت کنند و تربیت هوشمند و حل مسأله محور هم تنها با بازی ایجاد می‌شود نه با نشستن پای کامپیوتر و موبایل و انجام بازی‌های رایانه ای و بهتر است والدین اصلاً اجازه ندهند فرزندانشان به مدت زیاد پای کامپیوتر و موبایل نشسته و بازی کنند زیرا به این ترتیب هوشمندی آن‌ها در امر تربیت دینی و علمی مختل می شود. /837/پ202/ف

ارسال نظرات