۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۴۷۵
آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با خبرنگاران:

مجوز دادن به نمایندگان رسانه های بیگانه، راه دادن دشمن به کشور است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که مجوز دادن وزارت ارشاد به نماینده BBC کار نادرستی است، گفت: در دنیای ارتباطات و رسانه و دنیایی که تنها تجهیزات دشمن، تجهیزات رسانه ای است و قدرت حمله نظامی ندارد، دروازه مملکت را باز کرده و لشکر دشمن را راه داده ایم.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار جمعی از خبرنگاران، مدیران و فعالان رسانه ای خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: نامگذاری روز شهادت یک شهید از تبار مجاهد خبرنگار به عنوان «روز خبرنگار» داری یک پیام سازنده است؛ اگر بنا شد روز خبرنگار، روز شهادت و جان دادن و فدایی شدن در راه ایفای رسالت تبلیغ دین در قالب اطلاع رسانی باشد پس قداست خبرنگاری تا لحظه جان دادن باید مورد رعایت قرار گیرد.

 

خبرنگاری از مشاغل مقدس است

امام جمعه مشهد مقدس پیام نامگذاری چنین روزی به نام روز خبرنگار را قربانی شدن در راه قداست این شغل دانست و افزود: اصولا برخی از فناوری ها و حرفه ها با همه ضرورتی که در زندگی انسان ها و جامعه دارند، دارای یک چهره عادی و معمولی هستند و در عین حال ابزاری برای تأمین معیشت و گذران زندگی انسان ها هستند اما برخی مشاغل و حرفه ها وجود دارند که افزون بر این که به عنوان ابزاری برای زندگانی کفالت مندانه یک انسان مطرح هستند، از قداست و معنویت ارتباط دینی و جریان معنوی برخوردارند.

 

وی اظهار کرد: شغل مقدس خبرنگاری و اطلاع رسانی از مشاغلی است که با قداست همراه است و حفظ قداست آن با عزیزانی است که می خواهند این شغل را در رهگذر جریان زندگانی خودشان قرار دهند و باید توجه داشته باشند که پاسداری از قداست آن مهم تر از نقش آفرینی این حرفه در جریان معیشتی زندگی یا تأمین ضرورت ارتباطات اجتماعی است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که عمده قداست خبرنگاری در بستر این نظام و انقلاب و در راه ترویج اسلام شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: شما برادران و خواهران به عنوان یک انسان هنرمند، اندیشمند و نخبه ارزشمندی که نقش دندانه وصل را در شبکه ارتباطات اجتماعی ایفا می کنید، در کنار این نقش آفرینی ها، در حرکت مقدس تبلیغ مبانی اعتقادی این مکتب و ترویج ارزش ها و اصول انقلاب و نظام در صف اول نقش آفرینی هستید.

 

تبیین قداست خبرنگاری بر اساس قرآن کریم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر بخواهیم در بین تبارهای مختلفی که در این کشور و نظام فعالیت روزمره دارند و بین کسانی که ارتباط فعالیت شان با ترویج و توسعه نظام و تثبیت و تحکیم مبانی اسلام ارتباط دارد، در صف اول حرفه مقدس اطلاع رسانی و تبار شما عزیزان نقش آفرین در عرصه ارتباطات قرار داد.

 

وی یادآور شد: شاید در کنار همه مشغله ها و گرفتاری های شغلی که برای شما عزیزان پیش می آید و گرفتگی خاص و پیچیدگی ویژه ای که خاصیت حرفه شما است، به این نقطه هنرمندی خود در جهت ترویج اصول اسلام و انقلاب کم تر توجه داشته اید که این حرفه شاید گاهی از کار هر مبلغ به نام و رسمی در کسوت روحانیت بالاتر و مؤثرتر باشد.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه به آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» اشاره کرد و افزود: شما با این آیه به عنوان شعار تبلیغ زیاد برخورد داشته اید اما نکته ای که در این آیه وجود دارد که در واقع تمام جریان خبرنگاری باید مبتنی بر این آیه باشد، مورد توجه قرار نگرفته است.

 

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تشریح شأن نزول آیه مذکور، به ماجرای ازدواج پیامبر(ص) با زینب بنت جحش اشاره کرد و در تبیین ارتباط آن با رسالت خبرنگاری اظهار کرد: افراد در این مقام نباید محکوم جو و فضا شوند و باید آن جا که تبلیغ رسالات الله اقتضا می کند، جو شکن بوده و بر خلاف جو حاکم وظیفه خودشان را انجام دهند؛ این ها نه تنها در برابر زور و قدرت نمی ترسند بلکه از فضای موجود هم وحشتی ندارند.

 

رسانه باید جو ساز و جامعه ساز باشد

وی تأکید کرد: امروز مشکلی که در عرصه رسانه داریم، دقیقا همین است؛ رسانه خودش باید جامعه ساز و جو ساز باشد و اگر بنا شد متأثر از عملیات روانی و جوسازی دیگران شود، جامعه ساقط شده و ارزش ها در آن سقوط می کند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: مشکلی که امروز به واسطه برخی جریان های سیاسی غیر ارزشی داریم، این است که آن ها مجهز به بی دینی و جریان های ضد ارزشی هستند و در عملیات روانی از دروغ، تهمت و نفاق ترس و وحشتی ندارند؛ به همه آن ها مجهزند و با عملیات مبتنی بر استهزا و مسخره کردن جریان های ارزشی جو را در دست می گرفته و فضا را می سازند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر توان رسانه ارزشی ما خودش محکوم جو شد و نتوانست فضا را زیر و رو کند، جامعه ما سقوط می کند چرا که تنها سنگر و دژ محکمی که در برابر این فضا وجود دارد، رسانه ارزشی و رسانه دینی ما است که باید این عملیات روانی را خنثی کرده و فضا را بر هم بزند.

 

وی با بیان مثالی برای روشن کردن بیشتر بحث خود، یادآور شد: اگر در جبهه جنگ، لشکر خودی تسلیم سپاه دشمن شود، بر سر آن ملت چه می آید؟ اگر رسانه داخلی متأثر از عملیات روانی شود، تمام ارزش های ما در جامعه سقوط می کند و ما این دژ را از دست می دهیم.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: سنگربان این سنگر شما عزیزان خبرنگار هستید که در عرصه رسانه تیتر ساز و سوتیتر ساز هستید و اگر شما به وظیفه و رسالت تان در اسلام و انقلاب عمل نکیند، جامعه سقوط می کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس نحوه تأثیرگذاری رسانه ها بر مخاطبان شان را از مشکلات جدی فضای رسانه ای کشور برشمرد و افزود: اگر حرکت ما در عرصه زندگی ابتکاری شود، حاکم و پیشرو هستیم اما اگر حرکت انفعالی شد، شکست خورده ایم همانطور که در جبهه جنگ آن طرفی که تک می زند، پیش می رود و آن که پاتک می زند، انفعالی برخورد می کند و فقط می خواهد به مقداری که طرف مقابل جلو آمده، او را عقب براند اما قدرت براندازی دشمن را ندارد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: شما عزیزان نیروهای متعهد و خبرنگاران ارزشی هستید؛ در کشور ما خبرنگاران غیر ارزشی هم وجود دارند و با حرکت اخیر وزارت ارشاد در مجوز دادن به برخی رسانه ها، به عرصه ارتباطات اجتماعی کشور آمده اند.

 

انتقاد از مجوز دادن به نمایندگان رسانه های بیگانه

آیت الله علم الهدی با انتقاد شدید از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجوز دادن به خبرنگار خبرگزاری BBC در کشور، تصریح کرد: این که انسان دزد و دشمن را با همه تجهیزات به خانه اش راه دهد، سپس با آن کشتی بگیرد که بیرونش کند با کدام منطق سازگار است؟

 

امام جمعه مشهد مقدس اجازه دادن به خبرنگاران رسانه های بیگانه به بهانه «دموکراتیک نشان دادن فضای رسانه ای کشور» را امری غیر عاقلانه دانست و افزود: همین شغل را وقتی خبرنگار BBC انجام می دهد، برای او نه تنها مقدس نیست بلکه شیطانی است چرا که می خواهد در خارج از کشور یک جبهه ضد انقلاب ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: با مجوز هایی که به خبرنگاران وابسته به رسانه های خارجی در داخل کشور دادند، جنگ رسانه ای بی مروتانه ای به وجود آورند؛ در هیچ جای دنیا حتی در قرون وسطی هم چنین وضعیتی نداشتیم که مردم یک کشور دشمن را راه دهند و در داخل خاک کشور با آن ها رقابت کرده یا بجنگند.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: این اقدام، کار غیر متینی است که در قرون وسطی هم سابقه نداشته و در دنیای ارتباطات و رسانه و دنیایی که تنها تجهیزات دشمن، تجهیزات رسانه ای است و قدرت حمله نظامی ندارد، دروازه مملکت را باز کرده و لشگر دشمن را راه داده ایم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ان شاءالله که ندانسته این کار را کرده اند چرا که عمد آن یک جنایت است و این ها مسلمانند اما در هر حال میدان هماوردی میان شما خبرنگاران مجاهد با لشکر دشمن به وجود آمده است و شما عزیزان در نشر مطالب و توسعه ارزش ها باید به آن توجه داشته باشید تا دشمن را شکست دهید و در خاک خودمان لشکر دشمن را دفن کنیم.

 

وی در پایان اظهار کرد: این قداست را باید خودتان پاسداری کنید، با دو چیز قداست حفظ می شود، اولا متأثر از عملیات روانی قدرت طلب ها نشوید و جو آن ها را شکسته و فضای مقدس بسازید، ثانیا از کار خود یک ارزیابی داشته باشید که کار شما چقدر اسلام را ترویج کرد و ارزش های اسلام را توسعه داد؛ اگر این ارزیابی و محاسبه در عملکرد شما عزیزان باشد، بهترین پاسدار قداست کار شما خواهد بود./820/پ201/ب4

ارسال نظرات